2008-as H Astram van 1.6 benzines 116 lóerős. 2000-nél már elszoktam váltani. Nem lesz semmi baja a motornak hogy ilyen kis fordulaton használom? Azért ki szoktam húzatni hogy ne "lustuljon" el a motor...
Az alacsony fordulat alacsonyabb olajnyomást jelent.
Ha alacsony fordulaton akarsz gyorsulni, vagyis teljesítményigény van, ahhoz nagy nyomaték tartozik. Emiatt a főtengely és hajtókarcsapágyakra nagy erő hat és az alacsonyabb nyomású olaj nem tudja kialakítani a csapágyrésben az olajfilmet. Ettől fokozottan kophatnak.
Ha gyorsításkor már a 2000 fordulatot elérve kapcsolod a következő fokozatot, akkor előállhat ez az állapot. A turbós motorokat egy kicsit jobban méretezik erre, de a szívóknak nem tesz jót.
Ha megnézzük a motor teljesítménygörbéjét, 2000-es fordulaton lead 35-40 lóerőt. Nyomatékból kb 90Nm-t. Ha a forgalmi viszonyokhoz elég, üzemmeleg a motor és nem erőlködik, akkor nem lesz baja.
Mindenesetre nem lehet túl virgonc így az autó, sík úton, városban csordogálva tudom elképzelni, hogy ilyen alacsony fordulaton használjam. Annak idején az 1.7cdti-nél normál vezetési stílusnál 2200 körül váltogattam el. Ha ki kellett lőni, jóval tovább is forgattam, 1500 alá nem engedtem. Olyan 1700-1800-tól érződött, hogy van benne erőtartalék, de ez egy turbódízel volt.
Márpedig a hármas írta le a tutit. Annyiban kiegészíteném, hogy a mai motoroknál fele olyan szélesek a hajtókarcsapágyak, mint a régieknél. Kisebb felületen oszlik el a terhelés, alacsony fordulaton alacsony olajnyomás és ha valaki folyamatosan így használja, százezrekben mérhető a motorkopás. Különösen hidegen lehet vele gyorsan hazavágni. Az egyik legjobb példa erre a Renault 1.5dCi motorja.
Aki csinált már vagy látott motorfelújítást régebbi és újabb motorokon, az tudja miről beszélek.
Nem az mondom, hogy nem lehet 2000-nél elváltani vagy közlekedni annyival, de ha nyomni kell neki, akkor érdemesebb lehet magasabb fordulaton váltani.
Kétségtelen, hogy káros lehet. De hogy még 2000-nél is előálljon az, hogy megszakad a siklócsapágyon az olajréteg... Nem tudom, 80 ezret futott olajjal, teljesen eltömődött szűrővel talán.
Továbbra is úgy gondolom, hogy egy picit túl lett ez is gondolva. Ahhoz, hogy fém a fémen érintkezzen, nagyon durva körülmények kellenek, és az szinte a csapágy azonnali halálát jelentenlé. Nem lefulladás határról van itt szó, ahol kétségtelen, hogy olyan hirtelen fellépő terhelések léphetnek fel extrém alacsony olajnyomás mellett, hanem 1500-2000-es fordulatról. Egy szívó 1.6-os benzinmotornál, ami ilyenkor padlógázon alig ad le valami nyomatékot, és a lendkerék már bőven tárol annyi energiát, hogy ne legyen nagy a vibráció.
Ezzel szemben nézzünk meg bármilyen modern kisköbcentis dízelt, vagy benzinest. A turbó miatt szinte mindegyik elváltogat 2000 környékén, de nagyon gyakran jellemzően 1300-1500-as tartományban üzemeltetik a motorokat, még közepes gyorsításokkor sem feltétlenül visszakapcsolva. És azért nem jellemző, hogy tömegesen hajtókarcsapágyasok lennének. Egy csomó másik gond igen, de normális olajcsere mellett bizonyítottan sokat elmennek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!