Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mit értünk az autóknál a...

Mit értünk az autóknál a lóerő alatt?

Figyelt kérdés
2010. szept. 5. 18:22
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:
86%

A nyomaték [Nm] erő szorozva erőkar, azaz a fenti gépsonkás példánál maradunk, akkor erő = súly(erő) [N], míg erőkar a tengely = partvis hossza [m], így lesz [Nm] a mértékegység.


Kicsit könnyebbé tegyem a nyomaték és teljesítmény közti különbséget, és ennek megértését segítsem, elárulom a legfontosabb összefüggést: a teljesítmény egyenesen arányos a nyomaték és fordulatszám szorzatával.


A dízel autók azért fogyasztanak kevesebbet, mert a motorok alacsony fordulatszámon üzemelnek és már itt képesek leadni óriási nyomatékot (teherautók és buszok esetén ez azért is fontos, mert az alacsony fordulatszám kevesebb kopással jár, így az élettartamra is jó hatással van).


Valahogy úgy kell elképzelni a nyomatékgörbét dízel esetén, hogy viszonylag alacsony fordulatszámon meredeken elkezd emelkedni, s sokszor már 1500-1800-as fordulatszámon eléri a maximumát, míg benzines motor esetén csak olyan 3500-4000 között éri el a maximális forgatónyomatékot, azaz sokkal kevésbé meredek ez az emelkedő. Viszont a dízelek csak kicsi fordulatszám tartományban üzemelnek, kb. 3500-4000-ig. 3500-as fordulatszám tartomány fölött még rohamosabban zuhan a görbe, mint ahogy emelkedett. Ezért van az, hogy dízel esetében, hiába nyomjuk jobban a gázt, már nem gyorsul az autó, el kell váltani fölfelé, míg benzinesnél pont a fordítottja van, hiszen eleve 6000-8000 is lehet a végső fordulatszám tartomány, és innentől is lankásabban kezd esni, nem pedig olyan hirtelen, ezért még kicsikarhatunk előzéskor elváltás nélkül pár Km/órás sebesség többletet.


A legfontosabb, viszont most jön: a képletből adódóan, tehát a nem a nyomatékban gazdag autó gyorsul jobban, mint ahogyan azt a városi "Urban legend" állítja! Hiszen, ha a nyomatékos nyerne, akkor az összes versenyautó dízel lenne. Egyszerűen annyi az igazság, hogy az adott fordulatszámhoz tartozó pillanatnyi nyomaték adja a teljesítményt, s minél nagyobb ez a teljesítmény, annál jobban gyorsul az autó, de hangsúlyozom, hogy ez is pillanatnyi teljesítmény, s nem a maximális. Ezért nem ér semmit a gyártók által megadott szép teljesítmény és nyomaték, mert az csak a maximumot tükrözi, amit egy bizonyos fordulatszámon tud az autó. Sokkal fontosabb a nyomaték és teljesítmény görbe!!!


A dízel autók azért gyorsulnak jó, mert visszaváltás nélkül alacsony fordulatszámon is képesek nagy nyomatékot leadni, így a motor sok esetben már 2000-2200-as fordulatszámtól leadja a maximális teljesítményének 75-85%-át, míg ezen a fordulatszámon a benzinesek jóval kisebb nyomatékot adnak le, ebből adódóan a szorzat is gyengébb és csak a motor maximális teljesítményének jó, ha a 60%-át leadják. Ekkor maximális gyorsítást végrehajtása esetén visszaváltunk a benzinesnél, a fordulatszám felugrik akár 4000-re, itt már nagy a nyomaték, ráadásul a magas fordulatszám is kedvez, s így a motor a teljesítményének akár 90%-át is leadja, tehát jobban gyorsul, mint a dízel a 2200-as fordulatszámon.

Ezek a példák akkor állnak meg, ha kb. ugyanolyan teljesítményű dízel és benzines autóról beszélünk.


Íme egy teljesítmény és nyomatékgörbe dízel vs benzines:

www.sportsmobile.com/sections/sprinter/vaninfo_sr/sr07_eng01.jpg


A szaggatott vonal a teljesítmény, míg a folytonos a nyomaték.

Jól látható, hogy a teljesítmény, még a nyomaték csökkenésekor is emelkedik, ez a nyomaték szorozva fordulatszámmal képlet igazolása, hiszen a fordulatszám emelkedése egy ideig még kompenzálja a nyomaték csökkenést...


Aki pedig nem értené még most sem, vagy szeretne róla bővebben olvasni, annak ajánlanék egy cikket, ahol valaki igazán jól összefoglalta szemléletes példával: nyafogo.buzz.hu/categories/auto/

2010. szept. 5. 21:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 anonim ***** válasza:

A lóerő a teljesítmény mértékegysége.

Egy 1 lóerős gép 75 kilogrammot 1 méter magasra tud felemelni 1 másodperc alatt.

Szó sincs arról, hogy egy 50 lóerős autó 50 lovat tud elhúzni (50 ló szétszaggatná a kocsit).

A kifejezés az angol horsepower ill. a német Pferdstarke szavakból ered (mindkettő jelentése: lóerő).

Ezért hívjuk mi, magyarok lóerőnek.

2010. szept. 6. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 anonim ***** válasza:
56%

"BME közlekkaron vagyok negyedéves, jobb ha csendben maradsz, és elhiszed, amit írok."


Szomorú, hogy már a BME-n is itt tart a színvonal...

2010. szept. 6. 22:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!