Tehetek a fiatomba turbot? (részletek lent)
Egy 2006-os 1.2 classic puntom van
ami ugyebár csak 60 lovas és 1242 köbcenti?
Mehet ebbe turbo?
És mennyibe kerülne?
miket kell még csinálni?
és kb mennyibe kerülne?
dugattyú, hajtókar..stb.
Ha rendesen megcsinálnák, úgy hogy többet menjen mint 1000 km akkor az 1 millió minimum.
Cseréld le a kocsid.
Nemrég volt egy hasonló kérdés, nem szégyen visszaolvasni...
Szóval: először is ki kell lakatolni az autót, rendbe kell tenni mindent, mert nagyobb teljesítményű motor kerül bele, ahhoz merevebb, jobb úttartást biztosító karosszéria kell. Annak az alapja pedig a tökéletes gyári bódé. Utána kell erősebb fékrendszer (meg is kell tudni állni valahogyan), jobb minőségű, esetleg állítható rugóstagok, finomabban reagáló, mindkét irányba dolgozó gátlók. Ha minden futóműelem a helyén van, be lehet építeni toronymerevítőket (kanyarodni is jó lenne valahogyan), majd lehet visszafelé haladni a motor irányába: erősebb, nagyobb nyomatékot elviselő féltengelyek, új differenciálmű (a legjobb egy önzáró lenne, de elsőkerekes autón nem egészséges), nagyobb terhelést elviselő, esetleg más fokozatkiosztású (hosszabb, nagyobb ejtésű) váltó, nagyobb nyomatékra méretezett kuplung...
És a motorhoz még nem is nyúltunk. Eddig csak annyi történt, hogy az autót felkészítettük az erősebb motor fogadására. Most jönnek az erősebb motortartó bakok, a nagyobb hűtő, az olajhűtő, valamint az első légbeömlők átalakítgatása, mert hiába teszed be egy KAMAZ vízhűtőjét, ha nem éri a levegő (bár ez utóbbi lépés nem mindig szükséges). Ha ez is megvan, már bele is lehet nyúlni a motorba: kell új szívó- és kipufogócsonk, nagyobb átmérőjű gyűjtőcsővel, nem árt, ha a hátravezető cső is nagyobb (több kipufogógáz lesz, mint eddig), kell egy turbófeltöltő, igény esetén köztes hűtő, komolyabb befecskendező, ami el tudja látni üzemanyaggal a motort, nagyobb légszűrő, ami nem fojtja le - de még mindig nem borítottuk szét a motort.
Pedig azt is meg kell tenni. Új hajtókarok, dugattyúk kellenek, mert nagyobb lesz a hő- és mechanikai terhelés. A hengerfej átalakításával le kell csökkenteni a kompresszióviszonyt és nagy sugárral kell lekerekíteni minden sarkat a sűrítőtérben, mert öngyulladás lesz a vége. A csatornákat is át kell dolgozni, mert sokkal több gáznak kell átszáguldania rajtuk. A szelepek sem biztos, hogy egészen jók lesznek: a nagyobb hőterhelés miatt más anyagúakra kell cserélni őket és nem baj, ha a szelepfészek is ellenállóbb, hátha később égnek szét. Vezérműtengelyből is másik kell, mert a gázlengésekre hangolt gyári vezérlés nem használható egy feltöltött motornál. Ha ezek megvannak, akkor kell egy nagyobb teljesítményű olajszivattyú, hogy a megnövekedett terheléshez a kenés is javuljon (sőt, belép a turbó, mint eddig nem létező, de kenést igénylő alkatrész), kell egy nagyobb szállítóképességű vízszivattyú, aztán - azt hiszem - ennyi elég is egyszerre. Közteshűtőről vagy lefújószelepről még szó sem esett, de az ezekhez képest már apróság. A gyújtáson is dolgozni kell: nem árt egy nagyobb teljesítményű elektronikus gyújtást beépíteni, hogy nagy nyomás alatt is biztosan átugorjon a szikra. Bár manapság már a gyári gyújtások is elég sokat bírnak...
S ha mindez megvan, már csak be kell hangolni az autót: beállítani a befecskendező jelleggörbéjét, a lefújószelepet (ha van), a turbónyomást szabályzó szelepet, a gyújtási időpontot... Apróság, megfelelő gyakorlattal és felszereléssel (külső porton át programozható ECU, laptop, gázelemző, nagy pontosságú hőmérők és fordulatszámmérő, illetve 5-6 éves rutin) pár hét alatt sikerül is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!