Az autók miért nem kerozinnal mennek?










Attól függ, hogy mit nevezel kerozinnak. Sokan kerozinnak hívják a repülőbenzint is, mert úgy vannak vele, hogy "a repülő az repülő", közel sem ugyanolyan üzemanyagot használ egy dugattyús repülő és egy sugárhajtóműves repülő. Kerozint az utóbbi használ és ebben szerintem benne is van a válasz: a kerozin alkalmatlan dugattyús motorba. Az oktánszáma alig 15, azaz nagyon könnyen berobban sűrítés hatására. 4:1-es sűrítési aránynál már robban, emiatt a hatásfoka pokolian szar lenne, hiszen ilyen alacsony sűrítési aránnyal nem lehet működtetni egy dugattyús motort (vagyis éppenséggel lehetne, de ha már a motornak másfél tonnát kell mozgásba lendítenie, akkor rögtön megdöglene). Egy dízelmotor 20:1-es sűrítési aránnyal megy (pluszminusz), csak hogy legyen összehasonlítási alap. Egyesek azt állítják, hogy a dízelmotor elpöfög kerozinnal is, de nagyon erőtlen és az autót nem tudja meghajtani.
Ha viszont a légcsavaros repülőkre gondolsz, akkor azok nem kerozinnal mennek, hanem repülőbenzinnel. Ennek az oktánszáma eléggé változó, 70-120 között minden megtalálható és amúgy szinte semmi különbség nincs az autókba szánt benzinhez képest. Ha megfelelő az oktánszáma, akkor simán elfut a benzines autó repülőbenzinnel. Bár ideális így sem lenne, hiszen olyan adalékokat tartalmaz, amikre a benzinmotornak nincsen szüksége, illetve fordítva ugyanez igaz.





nem, nem lenne egyszerűb...
elég rövid szombat este lesz, ha már most ennyire beütött a szesz :D





A kerozin mint írták totál alkalmatlan dugattyús motorba, amúgy sokkal olcsóbb mint a benzin vagy a gázolaj,(pont ezeknek a mellékterméke amúgy) ezért is használják sugárhajtóművekben, azokba bőven tökéletes, és ilyen brutál felhasználási mennyiség mellett gazdaságos.
Mellesleg ha venni akarsz megtalálod petróleumként, esetleg grillgyújtó folyadék néven, a poén az hogy a repülőtársaságoknak 10-20 FT/liter áron passzolják addig petró, vagy grillgyújtó néven, esetleg lámpaolaj néven már 1000Ft-okért az átlagemberek részére :)
Amúgy másik érdekes melléktermék a pakura, azt pl nyersolajmotorokban nehéz teherszállító,tehát konténerhajók motorjában használják el főként, de gyártanak is belőle egy pár dolgot :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!