Érdemes fogyasztás miatt lassabban menni autópályán?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"és 4000-es fordulat helyett 3600-at forgott csak, szóval kevesebbet is fogyasztott."
A fogyasztás még mindig nem függ a fordulatszámtól.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Pl egy erősebb motornál ki tudod használni a magasabb fokozat nyújtotta magasabb sebességet. Gyakran van, hogy hiába lenne magasabb fokozat, a motor nem bírná erőből. Mondjuk 6-osban a 140-et. Kell az 5-ös nyújtotta magasabb fordulat, mivel ott magasabb lóerőt tud leadni, azaz ilyen autónál felesleges a 6. fokozat szinte. Nem csak a fogyasztás csökkentése a cél, amikor egy 6. sebességet raknak a váltóba.
De amúgy igen, alacsonyabb fordulat mellett a fogyasztás is csökkenhet. Több mindentől függ. Pl 3-asban 4000es fordulat az kevesebbet kisebb fogyasztást jelent, mint 5-ösben, mivel ötösben nagyobb a légellenállás, gördülési ellenállás, nagyobb a motor terhelése, azaz nagyobb a fogyasztás.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A fogyasztás csak a légellenállás leküzdéséhez szükséges munkától függ. Ez pedig a sebesség négyzetével arányos.
Nem azért kevesebb, mert alacsonyabb a fordulat, hanem mert a kb. 8%-al alacsonyabb sebesség kb 16%-al kevesebb teljesítményigényt jelent.
A váltó annyiból számít, hogy ha van elég nyomaték, akkor magasabb fokozatban kevesebb energia megy veszendőbe azzal, hogy a dugattyú polirozza a hengerfalat. Egyébként még az is számít, hogy az a fordulatszám és teljesítmény, ahol épp használod, minél közelebb legyen a motor kagylódiagrammjának a közepéhez. Ez egy bizonyos fordulatszám, ahol egy bizonyos teljesítményen a legjobb a motor hatásfoka. Alacsonyabb vagy magasabb fordulaton már rosszabb lesz, de azonos fordulaton nagyobb vagy kisebb terhelésen is.
Ezért van az, hogy városban, ahol 30-40-es átlaggal gurulászva 0-60 sebességtartományban a nem ritkán 100kW feletti motorokból csak 10-15 kW teljesítményt veszünk ki, ilyen magas a fogyasztás. Ha a maximális teljesítmény 10-15%-án is tudná azt a 30-40% hatásfokot, amit ideális fordulatszámon, városban 2-3 literrel kéne eljárniuk, de nem tudnak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
28as jól leírta, miért számít. Amúgy nagyon sok olyan típus van, hogy 6 sebességes váltóval is elérthető, de valójában a 6os nem is hosszabb végáttétel, csak jobban el van osztva a többi fokozat.
És igen kérdező, nem kell minden autóval nagyon menni. Ha gyengébb kisautó, sokkal kellemesebb egy laza 110-120, a futómű is biztosabb úgy, csendesebb. Ilyenkor látod, hogy sokan mások, egész erős autóval is mennek 110-el, nem megy ám mindenki 140-el.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Szóval hogyha pl. lenne 6-os sebesség, akkor nem fogyasztana kevesebbet, ha 5 helyett 6-odikban mennék?"
Kevesebbet fogyasztana, de ez nem a kisebb fordulat/perc eredménye lenne. Hanem amiatt, hogy a megtett út alatt kevesebbszer forogna a motor. A dugattyúk rövidebb utat tennének meg km-enként. Kisebb lenne a súrlódási veszteség.
Ezzel szemben, ha ugyanazt a távolságot 5-dikben teszed meg, de más fordulat/perccel, akkor a dugattyúk ugyannyi úton mozognak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!