A klíma vissza fogja az autót. De ez mitől függ? Főleg az autó teljesítményétől?
Nem bonyolult a képlet, a motor le tud adni x teljesítményt, a jármű belterének hűtéséhez meg a klímakompresszornak szüksége van ebből y-ra, magyarán a hajtásra csak x-y fog maradni. x-t a gázpedállal tudod változtatni, de ha egy alapvetően kis teljesítményű x-ből akarsz elvenni egy nagy y-t akkor értelemszerűen sokkal gyengébbnek fogod érezni a gyorsulást, főleg alacsony fordulatszám mellett.
y függvénye egyrészt a klímakompresszor gyári méretének, másrészt annak, hogy milyen erős hűtést kérsz tőle. A mai autók elég jól szigeteltek, így manapság már ritkán fordul elő, hogy komolyabban visszavesse a teljesítményt a klimatizáció, de ha a család beül a 15 éves Dacia Loganbe és kitalálja, hogy 15 °C-os belteret szeretnének 40 °C-os külső hőmérséklet mellett a Balatonra utazáshoz, na az azért rendesen megizzasztja a technikát.
klímát nem kell feltölteni, zárt rendszer; ha tiédet mégis kell, akkor feltöltés nem lesz elég, javítani is kell a szivárgást, ráadásul sokáig nem használt klímakompresszor tönkremegy, lehet azt is cserélni kell. Erre számíthatsz.
Ami a közlekedést érinti: 100 le autódból 90 le lesz ha bekapcsolod. Kb így kell ezt elképzelni.
101-lovas 1,6-os 2001-es évjáratú Octaviám van, mauális klímával. Most az, hogy te nem csinálsz brutális hideget, az általában nem számít, mert a klímakopresszor folyamatosan dolgozik és fogja vissza a motort. A modernebbek már olyankor, hogy fokozatmentesen dolgoznak, te valószínűleg csak annyit tudsz csinálni, hogy keversz hozzá egy kis meleget nyáron ha fázol, de nekem nemigazán kellett soha.
Észer lehet venni, hogy nem úgy gyorsul az autó ha megy a klíma, illetve ha még kint forróság is van, az is ilyenkor valahogy mégjobban levesz az autó teljesítményéből. Volt, hogy előzéskor ki is kapcsoltam, mert kellett némi plusz erő, de normál használat esetén nem kell kapcsolgatni, lehet még viszonlag dinamikusan közlekedni így is.
Egyáltalán nem biztos hogy a klímakompresszor folyamatosan dolgozik. Az enyém például kb. percenként ki-be kapcsolgat, és nem hiba, hanem ilyen. Nagyon észrevenni, főleg részterhelésnél, 50-70 közötti tempóval gurulgatva minimális gázzal. Hiába ad rá a kapcsolással egy időben gázt a motorvezérlő, torpan egy pillanatra az autó.
Persze ez abból fakad, hogy gurulgatni elég 8-10 kW is, és ha ehhez hozzácsapunk egy 2-3 kW teljesítményfelvételű klímakompresszort, akkor érezhető visszaesést okoz a menetteljesítményben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!