Mit lehet csinálni abban az esetben, ha egy autó fényszóróját nem lehet beállítani a rá vonatkozó szabályoknak megfelelően?
Adott egy Audi A4 B5, aminek a lámpája pocsék volt. Cseréltem benne izzókat emelt fényerejűekre (Philips RacingVision), de nem lett sokkal jobb. Emiatt vettem bele 2 zsír új lámpát. Ezzel már azért jobban látok vele, de közel sem tökéletes. A régi és a mostani is már projektoros lámpa, lévén hogy facelift-es változatról van szó. Utánaolvastam annak, hogy hogyan kellene jól beállítani, mert gondoltam, hogy akkor a beállítási hiba marad, mert nem akarom elhinni, hogy új lámpa sem jó. A leghasznosabb írásnak az erre vonatkozó szabály bizonyult. Ami a következő:
"A különböző lámpatestek által kötelezően biztosítandó távolságok és megvilágítás értékek a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet alapján:
• Távolsági fényszóró sötétben és tiszta időben legalább 100 méter távolságot kell, hogy megvilágítson. Ebben a távolságban a megvilágítás a távolsági fényszóró középpontjának magasságában 1 luxnál kevesebb nem lehet
• Tompított fényszórónál ugyanilyen feltételek mellett a minimális távolság 40 méter. A fényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban a megvilágítás aszimmetrikus tompított fényszóró esetén 0,7 luxnál, szimmetrikus tompított fényszórónál, 1 luxnál több nem lehet"
Tehát a tompítottat úgy kell beállítani, hogy legalább 40 méterre világítson és közben ne vakítson, tehát 25 méteren 1 lux alatt kell lennie a fényerősségnek a lámpa magasságában. Az egyik ismerősömnek van egy luxmérője, kölcsönkértem, illetve ma eljött velem segíteni beállítani. Most értem haza. A beállítás sikertelen lett. A fenti szabálynak megfelelően nem tudtuk sehogy sem beállítani. A helyi Tesco parkolójába mentünk ki, ott van egy hosszú egyenes placc, ahol nincs világítás. Tényleg egyenes, mert ha esik az eső, akkor szépen megáll az egész úton pár milliméter vastagságban. Kimértük a 25 és 40 métert, egy kartonlap előtt mértük a fényerőséget. Először beállítottuk úgy, hogy 40 méternél úgy 20 centi magasságig világítson. Ez nem volt jó beállítás, mert 25 méteren a lámpa magasságával egyszinten 6,2 luxot mértünk. Nem csináltam most fotót, de a vetítési képe kb. ilyen az autónak: [link] Ezt a 6,2 luxot úgy tudtuk lejjebb vinni, hogy lejjebb állítottuk a lámpát. Beállítottunk 1 luxot. Ekkor viszont a 40 méter nem volt meg. 34 méterig világított el, itt volt vége a felső peremnek a vetítési képből. Tehát még egy picit világított tovább, de az már jelentéteklen, autóban ülve nem lehet látni belőle semmit.
Ilyenkor most mi van? Valamit félreértettem a fenti erre vonatkozó szabályból? Vagy hogy a fenébe kellene beállítani jól?
Amúgy még így új lámpákkal is alig lehet látni sötétben. Az előző autóm egy 1994-es Jetta volt, annak ezerszer jobb lámpája volt, sokkal jobban lehetett látni vele. Szóval szerintem az autóval van valami baj. Mi más lehet, ha a lámpa és az izzó is új?
Nem lett lezúzva az eleje az autónak, és rosszul javították?
Vagy eltérő gumik/kerekek, törött rugók a lengécsillapítón...
Vagy csak rosszul raktad be az izzót?
Ha meg motoros állítása van a lámpának, működik-e a végállásig?
Az első kérdés az, hogy ez egy Európai engedélyes asszimetrikus fényszóró-e a gyártó által bele tervezett izzóval? Ha a válasz igen, akkor a felhasználónak nem kell fényméréssel foglakoznia, csak be kell állítani a lámpa irányát vízszintesen és függőlegesen.
A lámpaképen kell legyen egy vízszintes és egy 15 fokban emelkedő fényhatár, köztük törésponttal.
Vízszintesen a töréspont fényének az autó hossztengelyével párhuzamos irányba kell mutatnia.
A függőleges beállítás olyan legyen, hogy a vízszintes szakasz fénye az autó használati utasításában megadott 1-1,2%-kal lejtsen.
Egy felhasználónak ennyit kell beállítania. Az így kialakult "luxok" jósága a lámpa gyártójának a felelőssége.
És ha a lámpa két állítócsvarjával a fentieket be tudod állítani, akkor semmit sem számít, hogy mennyire volt összegyűrve a karosszéria vagy hogy mi a helyzet a rugókkal meg a lengéscsillapítókkal.
Köszönöm a válaszokat.
#1: Nem volt sérülve az autó eleje, mindene egyben van. A futómű is ép. Az izzók is jól vannak bent, szépen beült a pereme a lámpában lévő helyre. Motoros állítása is van igen. Azt beállítottuk a legfönti állásába, utána állítottunk manuálisan a lámpatesteken.
#2: Az első kérdésre igen a válasz. Utángyártott, de pont olyan a lámpatest, mint a gyári. A gyári az pedig tényleg gyári volt, megegyezett a gyártási éve az autóéval. Az izzó is szerintem bele való. H7, csak emelt fényű. Nem sokkal világít jobban, az izzószál pozíciója is egyezik a kommersz H7-es izzókéval. Szóval jónak kell lennie. A töréspont a lámpaképben annyira látszik, mint amit linkelten képen. Ahhoz nagyon hasonlóan világít. Szóval van töréspont, csak nem annyira hirtelen törik. A 15 fok még lehet stimmel is.
Akkor szerintem be fogom állítani azt az 1% körüli lejtést, aztán hagyom úgy. Azt már látom, hogy jó lámpám ezzel az autóval sosem lesz. A belső projektor túl sok fényt fog le. Néztem YouTube-on is ilyen izzós tesztet. Ugyan azt az izzót belerakta a fickó a projektoros tompítottba, 3 méterre tőle 620 lux körüli maximális megvilágítást mért. Utána belerakta a távolságiba, ahol meg 2500 körülit mért. Pedig a távolsági sokkal nagyobb területet világít be, sokkal jobban szórja a fényt. Ennyit megfog a projektor.
Voltam egy autószerelőnél azóta, akinek van egy ilyen "telefirkált" ponyvája, amit a lámpa magasságához képest tud fel/le tologatni a falon, tehát jól be lehet állítani hozzá a lámpát. Beállította jól, de azt fűzte hozzá, hogy közel nulla a fényereje a lámpának, "a régi Wartburg-ján jobb lámpa volt". Ez hihető is. Azóta mentem vele éjjel, egész jól előre világít, de semmit nem látni vele. Sötétben már 70-el is necces menni vele, mert nem venni észre szinte semmit, ami az úton van, annyira nincs ereje a lámpának.
Amúgy ő úgy állította be, hogy a legvilágosabb pontja a felső élen legyen az adott dőlésen. Tehát úgy, mint mi először. Így most valószínűleg jobban vakít, mint amúgy szabadna neki, mert ugye mi mértük, hogy az 1 lux helyett 6,2 van. Kérdeztem tőle, azt mondta, hogy ha annyi van, akkor ilyen lámpa, nem lehet vele mit csinálni, a 40 méternek viszont meg kell lennie.
"van egy ilyen "telefirkált" ponyvája, amit a lámpa magasságához képest tud fel/le tologatni a falon,"
Milyen messze volt az autó, amikor távolabbról állította? Csak kiváncsiságból kérdezem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!