Az mitől függ,hogy a hengerfejben 1 vagy 2 vezérműtengely van-e?
Attól, hogyan alakították ki az égéstér áramlási viszonyait. A közvélekedés azt tartja, hogy egy vezérműtengellyel (SOHC) hengerenként kétszelepes, két vezérműtengellyel (DOHC) hengerenként négyszelepes motorokat lehet építeni. Az esetek többségében ez így is van, de akadnak kivételek.
Létezik például hengerenként kétszelepes DOHC motor: a Fiat Lampredi-motorja ilyen konstrukció volt. A két vezérműtengely előnye az, hogy köztük kiválóan elfér a gyertya, ami így az égéstér közepén, merőlegesen állhat, ettől szépen zajlik le az égés. Ennek két oldalán lehetnek a szívó- és kipufogószelepek emelőtőkékkel, így nagyon hatékony keresztáramú hengerfejet lehet építeni, akkor is, ha csak két szelep van hengerenként.
Egy vezérműtengely esetén nehéz szimmetrikus égésteret kialakítani: a leggyakoribb megoldás az, hogy egyik oldalon vannak a szelepek, a másikon a gyertya. Ez áramlástanilag kevésbé hatékony, de egyszerűbb, olcsóbb és kisebb. Ha kell, a hengerenkénti négy szelep is megvalósítható vele, mint például a Honda Unicam-rendszerénél. Motorkerékpáron nagyon jó dolog, ha a hengerfej kicsi és könnyű.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!