A légkondit miért úgy oldják meg általában, hogy a motornak mennie kell hozzá?
Azt értem, hogy a motornak valami áttétje hajtja a ventillátort menet közben, de amikor áll a kocsi a parkolóban a hőségben, mert a sofőr vár valakire, akkor miért nem tud csak az akkuról menni a ventillátor?
Annyira komplikált lenne ezt megoldani?
Érdekes, nem gondoltam, hogy egy ventillátor hajtása ennyire energiaigényes.
És mi a helyzet az elektromos autókkal? Ott is mennie kell a motornak ehhez? :)
Kevered a szezon a fazonnal.
a szellozteto ventillator es a legkondi nem ugyanaz, de nagyon nem.
Nem a ventillatort nehez hajtani, hanem a kompresszort. A legkondi nem a legmozgassal huti a levegot, hanem egy hoszivattyuval elvonja a belso terbol a meleget es kint leadja. Na ehhez viszont eleg sok energia kell.
A kompresszort hajtja motor, nem csak a ventillátort ember.
AZ termeli a hideget.
A légkondi úgy működik, hogy egy gázt összenyom, az ettől felmelegszik, ezt lehűti a külső levegő hőmérsékletére. Ezt a lehűtött, ez az összenyomott gáz kitágul, ekkor lehűl és ezzel hűti le az utastér levegőjét.
A gáz összenyomásához kell a kompresszor, ez az ami sok energiát fogyaszt (több kW), ha elektromos lenne, akkor többszáz amper kellene neki, pár perc alatt leszívná az akkut.
A gáz hűtéséhez kell egy ventilátor is, de annak nincs nagy fogyasztása, az többnyire elektromos.
A rendszerben hűtőközeg kering, ennek a folyamatos halmazállapotváltozásából lesz hideg az utastérben, ezzel kapcsolatban olvastam fentebb érdekes dolgokat. A klíma nagyon leegyszerűsítve három részből áll: kompresszor, klímahűtő vagy kondenzátor (a motortérben), elpárologtató (utastérben). A kompresszor a beszívott gőz halmazállapotú hűtőközeget összesűríti, amitől megnő a nyomása és felmelegszik. Ezt visszahűti az autó elején találhatő klímahűtő, így folyadék halmazállapotú lesz. Ez egy folytáson keresztül érkezik meg az elpárologtatóba, ahol, mint azt a neve mutatja, lecsökken a nyomása és elápárolog, a folyadékból pedig gőz lesz, így lehűl. A hideg elpárologtatón pedig átfújva a levegőt, lehűl a levegő is. Ennek a körfolyamatnak csak egy eleme a ventilátor, ami hiába megy, ha a kompresszor áll, nem történik hűtés. A kompresszor, mivel elég sok áramot fogyasztana, belső égésű motorral szerelt autókban sokkal jobb megoldás a motor főtengelyéről meghajtani. Elektromos megoldáshoz sokkal nagyobb akku és generátor kellene. Az elektromos autókban elég nagy akkukapacitás áll rendelkezésre, így a kompresszor elektromos meghajtással működik.
A fűtés még érdekes dolog volt egyes elektromos autóknál, nem hittem volna. Ugye ha megfordítjuk a fenti körfolyamatot, megfordul a kondenzátor és az elpárologtató szerepe, bent fűt, kint pedig hűt (mint az otthoni klímánál), azaz a kinti hideg levegőnek a tovább hűtésével kinyerhető hőt juttatja be a rendszer az utastérbe, ez lenne a hőszivattyú. Azonban nem minden autóban voltak meg a körfolyamat megfordításához kellő alkatrészek, így a klíma csak hűteni tudott. Szándékosan, mert pl. olyan éghajlatú országba került az autó, ahol nem igazán van szükség fűtésre. Persze az autó tudott fűteni is, elektromosan, PTC fűtőbetéttel. Ez elég sokat fogyaszt, emlékeim alapján viszont nem sokkal fogyaszt kevesebbet a hőszivattyús fűtés az autókban, így az elejében maradtak az egyszerűbb és olcsóbb, fűtésre nem alkalmas klímánál az elektromos autókban. A belső égésű motoroknál meg felesleges egy drágább, bonyolultabb rendszer, mert ott a rengeteg hulladékhő a motorból, amivel ha nem az utasteret, akkor az utcát fűtöd.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!