Használtan vásárolt autónál mi számíthat rejtett hibának?
Nem tudsz venni egy aksit?!
Vevőként a vétel előtti alapos átvizsgálás elmulasztása jogilag neked felróható ok.
Vagyis nem rejtett hiba az, amit az autó átnézésekor neked észre kellett volna venned.
Ez a rejtett hiba dolog elég kacifántos dolog.
Hány éves az autó, mennyi kilométer van benne?
Eladóként öreg autó esetén szerződésben ki tudom zárni a vevő kellékszavatosságra vonatkozó igényét.
A következő kérdésed nem a kopott kuplungra fog irányulni, ugye?
A mai és kb. a 15-20 évvel ezelőtt gyártott autókban az elektronikus vezérlés számos szenzor jelét használja. Ha ezek közül valamelyik elromlik, akkor az elektronika korábbi, tárolt értékkel dolgozik tovább és nem gyujtja ki a motorhiba lámpát. Viszont, ha akkucsere miatt leveszik a feszültséget, akkor ezek a tárolt értékek elvesznek. Ráadásul az autó újraindít minden ellenőrzést és kigyullad a hibalámpa. Ha ez történt, akkor a szenzorok hibája tipikus rejtett hiba. Ha még nincs átirva az autó, a legjobb visszalépni a vételtől, mert ezeknek a javításoknak a költsége nehezen becsülhető.
Ha az autót egyszer sem lehetett újra indítani, akkor az akkumlátor nem csak a kornak megfelelően elhasznált, hanem hibás volt. Szerintem ez is rejtett hiba, de az eladónak nem kell egy vadonatúj akksi árával leszállítani a vételárat, hanem csak egy törtrésszel. Ez olyan kicsi összeg, hogy ezzel nem érdemes foglalkozni.
Viszont az egyéb hibákkal kapcsolatban azonnal fel kell venni a kapcsolatot az eladóval. Nem csak szóban, hanem emailben, ajánlott levélben is fel kell sorolni írni a hibákat.
Minden rejtett hiba, amiről bizonyítható, hogy a vásárlás előtt mér fennállt és az eladó nem tájékoztatott róla.
Az akksi hibája nem tartozik ide. Egyrészt kopó alkatrész, másrészt meg nem bizonyítható, hogy az eladó tudott-e róla.
Az autót visszaadni ilyen alapon nem lehet. Javítás költségét lehet szavatossági jog által kifizettetni.
#8
Ha az új aksival eltűnnek a hibakódok és az autó kb. 20km és néhány napi használat után újra tanulja a paramétereket, akkor tárgytalan, amit írtam.
Erre nyilván a kérdező is rájön, ha hibaüzenet nélküli autót lát.
De ha nem, akkor létezik ez a jelenség, hogy áramtalanítás után az autó olyan szenzorhibákat jelez, amiket előtte nem mutatott. Vagy az ún. monitor értékek nem állnak be hibátlanra, ami a műszaki vizsgán bukást jelent. Számos OBDII-vel és autójavítással kapcsolatos leírást olvastam erről.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!