A kétütemű motoroknak a főtengelycsapágyát nagyrészt miért a 2T olaj keni?
Azon gondolkoztam, hogy miért a motorolaj keni a főtengelycsapágyát egy AM6-os blokknak? Ha jól tudom az MZ ETZ-ben és az S51-es Simson blokkban is a 2T olaj keni a főtengelycsapágyat, míg a kissebb MZ TS blokkban és az S50-es simson blokkban is a váltóolaj keni a főtengelycsapágyat.
Az újabb motorokban miért nem az S50-es megoldás van használatban?
Hiszen a váltóolaj sokkal jobb kenés biztosít mint az üzemanyagba kevert kevés 2T.
Ezen én is tűnődtem, de pontos választ csak a tervezők, vagy a motor-labor tud adni.
Valószínű, hogy a motorolaj-kenés csendesebb, és nagyobb szadizást is kibír a csapágy(tartós üveghang autópályán)
Mert 1 nehezebb a szimeringet cserélni
2 ha a szimering egy ici picit is ereszt a motorolaj bejut a forgattyús házba,onnantól nem kicsi a gond, míg ha keverékkenésű és a szimering icipicit falsol csak ráállítasz a karbira és go tovább.
3 A 2t keverék bőven elégséges kenést ad, ha szétszedsz egy napi használós 2t-t láthatod hogy az egész forgattyúsház vékonyan olajos.
Ha szétszedek egy 2T-t azt látom, hogy a főtengelycsapágy golyóin vastagon áll a korom és kiszerelés után nagyon kotyognak.
Ráadásul szerintem előbb szedsz szét kopás miatt egy 2T motort mint szimeringcsere miatt. Mert tudjátok egy eszméletlenül csattogó alsó tűgörgőkosárral még mindig beindul a motor. De ha a főtengelycsapágy kotyog akkor ott a forgórész beleér az állórészbe stb.
Sose láttam még főtengelycsapágyas S50 blokkot, viszont láttam olyat ami 20.000 kilométer és 46 év után még nem volt megbontva és szimeringes sem volt. Egyedül egy gyűrűzést csinált rajta a tulaj, hogy azért legyen benne némi erő.
Nekem van egy Simson Starom amit most(januárban), 16.000km-nél szedtem szét. (Sós Anti féle 60-as hengerszett, 19-es karbi, rezó, jeladós gyújtás) és már már elgondolkoztam, hogy a gyári csapággyal rakom össze mert szinte hibátlannak tűnt.
Végül új Koyo-val raktam össze, de a DKF csapágyak itt vannak elmosva, elpucolva emléknek az asztalomon.
Szóval csak nem értem, hogy ha ezekben a régi blokkokban a kialakítás miatt egy sokkal tisztább és jobb olajtöltetet kap a főtengelycsapágy és a szimering külső ajka, akkor miért alkalmazzák már a 2T olajat kenésként? Ráadásul ha belegondoltok, kívülre rakott főtengelycsapággyal nagyobb elősűrítés is elérhető.
Mutass nekem egy olyan blokkot aminél ha a váltó oldali szimering falsol akkor nem dolgozza bele a gyertyába a váltóolajat :)
Huh, majdnem írtam lendületből egy jó oldalas választ, pedig tudom teljesen mindegy mit írok csak a falnak beszélnék úgysem győznélek meg, háááh na mind1, azért 1-2 pontban válaszolok.
"Ha szétszedek egy 2T-t azt látom, hogy a főtengelycsapágy golyóin vastagon áll a korom és kiszerelés után nagyon kotyognak."
Korom ott nem képes megmaradni, ott tiszta keverék halad, ráadásnak nyomáson, gyakorlatilag lemossa, ha a forgattyúsházban sötét barna olajos trutyi van ott gond van felhasználó/henger/karbi tájékon, ráadásnak nem is kicsi, bár a csapágy ennyitől még nem károsodik, még ha koksz jut le a hengerfejről pl az is előbb ver oda a gyűrűknek mint a csapágynak.
Nem cukorból vannak a golyóscsapágyak....
"Ráadásul szerintem előbb szedsz szét kopás miatt egy 2T motort mint szimeringcsere miatt. Mert tudjátok egy eszméletlenül csattogó alsó tűgörgőkosárral még mindig beindul a motor. De ha a főtengelycsapágy kotyog akkor ott a forgórész beleér az állórészbe stb."
Tévedsz, a szimering amennyiben hasonló minőségű mint a csapágy hamarabb kopik el. És igen a hengert előbb kell a legtöbb esetben fúrni/cserélni mint a csapágy/szimering kombót. Ha kotyog a tűgörgő/persely az szétveri a főtengely csapágyat is. Ha a főtengelycsapágy eltud jutni olyan szintre pl egy simsonnál hogy beleérjen bármibe is a lendkerék, akkor az összerakásnál valaki rendesen megfeszíthette/üthette azt a csóri csapágyat, vagy elgörbítette a főtengőt.
"Sose láttam még főtengelycsapágyas S50 blokkot, viszont láttam olyat ami 20.000 kilométer és 46 év után még nem volt megbontva és szimeringes sem volt. Egyedül egy gyűrűzést csinált rajta a tulaj, hogy azért legyen benne némi erő."
Én láttam elég sokat, 20.000-km-nél ne is legyen megbontva az szinte semmi, ha 20.000-nél gyűrűzni kellett az gáz, lehet értelmes olajat kéne használni, és nem szegény keverékkel járatni.
"Nekem van egy Simson Starom amit most(januárban), 16.000km-nél szedtem szét. (Sós Anti féle 60-as hengerszett, 19-es karbi, rezó, jeladós gyújtás) és már már elgondolkoztam, hogy a gyári csapággyal rakom össze mert szinte hibátlannak tűnt.
Végül új Koyo-val raktam össze, de a DKF csapágyak itt vannak elmosva, elpucolva emléknek az asztalomon."
Mondjuk igen, elég parasztos lett volna összerakni a régi csapágyakkal,egyszer kapott mikor belerakták, lett egy kb negyed élettartamot használva,utána kapott mikor szétszedted, utána kapott volna mikor összeraktad volna, mellesleg te csak úgy a kezecskédben nem fogod érezni hogy jó-e vagy sem a csapágy, a feszigetés/ütögetés amit kap nem azonnal adja ki hogy tojás lett-e a csapágyból vagy sem, majd később 1-2.000 után esetleg, no nyilván van olyan mikor extrémet kap pl kalapáccsal és elkezd akadni de az már a nagyon extrém...
"Szóval csak nem értem, hogy ha ezekben a régi blokkokban a kialakítás miatt egy sokkal tisztább és jobb olajtöltetet kap a főtengelycsapágy és a szimering külső ajka, akkor miért alkalmazzák már a 2T olajat kenésként? Ráadásul ha belegondoltok, kívülre rakott főtengelycsapággyal nagyobb elősűrítés is elérhető."
Mert hiába kap jobb kenést úgysem az határozza meg az élettartamát,hogy most keverék vagy, külön pl váltóolaj keni, mindkettő bőven több kenést ad mint ami kell. Persze ellehet érni nagyobb elősűrítést, csak éppen hiába mert nem tudod kihasználni, még a belső csapágyazott elősűrítést se tudod teljesen kihasználni normál körülmények közt.
"Mutass nekem egy olyan blokkot aminél ha a váltó oldali szimering falsol akkor nem dolgozza bele a gyertyába a váltóolajat :)"
A legtöbb (belül csapág, kívül szimering) ilyen, lévén a szimering a váltó felől gyári szintre töltve csak olajpárával/ esetleg felcsapódóval találkozik, ameddig nem totál szar a szimering addig nem megy át rajta az a kevés felcsapódó.
Viszont amennyiben a csapágy kívül van, abban az esetben kőkeményen vagy olajban áll a csapágy/szimering, vagy rá spriccolják, vagy rá fojatják az olajat, esetleg még szóró olajozás is lehet benne, szóval ebben az esetben ha a szimering behal akkor rendesen benyomja az olajat a forgattyús házba.
Szerintem kimutathatóan nem megy hamarabb tönkre egy csapágy attól, ha a keverék keni. Elég sok helyen használunk golyóscsapágyakat mindenféle külső kenés nélkül, pusztán a gyárilag feltöltött csapágyzsírral, és rengeteget elmennek. Mellesleg ha ott van maga a dugattyúgyűrű-hengerfal, ahová megfelel a keverékolajzás, akkor pont egy golyóscsapágynak ne lenne jó?
Szerelhetőség szempontjából iszonyatos nagy szopás, ha egy rohadt szimering miatt kell blokkot húzni, szerintem ez egyértelmű. És azért jellemzően hamarabb lesz szimeringes egy motor, mint csapágyas. Amúgy a kilométerrekorder Simson is 51-es, szóval mindenre lehet példát találni. Alapvetően úgyis a összerakás minősége határozza meg a legjobban egy csapágy élettartamát.
Amúgy az a csapágy, amiben vastagon áll a korom csak egyféleképpen lehetséges, ha a henger-gyűrű annyira elkopott, hogy a korom át tudott jutni a forgattyúsházba, mivel alapból oda kipufogógáz nem képes bejutni. Tehát az a motor feltehetőleg amúgy is élete végét járta. De ha nincs szétkopva, akkor a friss töltet folyamatosan keni a csapágyakat. Mellesleg sokkal kisebb is a csapágy gördülési ellenállása, ha nem kell a hideg váltóolajban lennie.
Egy szó mint száz, nem mutatható ki egyértelműen, hogy a váltóolajban lévő csapágyak miatt hosszabb lenne az élettartama a motornak, de még a csapágyaknak sem egyértelműen. 20 ezer kilométert egy jól összerakott blokk azért rendre el szokott menni, lehet az Minarelli, Simson vagy Babetta is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!