Minél kisebb köbcentis egy autó motorja, annál előbb bemelegszik?
#9 már hogyne lenne? Régebbi adagolós dízeleknek simán elég 5-6 kilométer hozzá, hogy nyisson a termosztát. És ott még az óra sem csal.
Amúgy meg nem ilyen egyértelmű, mert igaz, hogy a kisebb motorban kevesebb a víz, de a nagyobb motor pedig több hőt termel. Most ne menjünk bele abba, hogy pontosan miért, de önmagában az, hogy nagyobb térfogatáramú levegő (és ezáltal kipufogógáz) megy át rajta, és hogy a hőátadó felületek is arányosan nagyobbak is ezt eredményezi. Tehát két hasonló felépítésű motor, ami csak a hengerűrtartalomban tér el, pl.: két DOHC négyhengeres benzines, az egyik 1.4-es, a másik 2 literes, és azonos terheléssel járnak, akkor nagyon hasonló idő alatt fognak bemelegedni (ha a termosztát kinyitását tekintjük most meleg víznek, ami legyen mondjuk 90°C), mert a blokkban ezek az arányosságok (a hőtermelés és a víz mennyisége, hőátadó felületek mérete) megmaradnak. Ha nem így lenne, akkor a kis ötvenes vízhűtéses robogók egy perc alatt bemelegednének, de még azoknak is kell jó pár kilométer, mire elérik a 80-90 fokot.
Viszont ha ugyanabba az autóba belerakod ezt a két motort, a kisebb motor csak nagyobb terheléssel tudja ugyanazt a teljesítményt leadni, ezért melegedhet be hamarabb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!