Benzin vagy gázolaj készül több a kőolajból?
Ez nagyban függ a kőolaj összetételétől is. Ugyanabba a frakcionált lepárlóban készül mindkettő, nincs olyan hogy melyikből akarsz többet készíteni mert teljesen más a szénláncuk... :D
Szerencsére (vagy nem) a kémia nem úgy működik, hogy amelyik fogyasztóból több van, ahhoz alkalmazkodik az anyag.
A benzinbe minden rövid szénláncú szénhidrogén benne van. A gázolajban a közepesek, ami egy szűkebb sáv.
Ahogy írják, a nyersolajtól is függ, hiszen annak sem állandó fix az összetétele. De általában benzinből valamivel többet lehet lepárolni, mint gázolajból.
Változtatható egy szűk határon belül, hogy milyen mennyiségű készterméket akar gyártani a finomító, de egy hordó (158 liter) jó minőségű kőolajból lesz 35-45% benzin és 25-30% diesel olaj. Jelentős még a fűtőolaj (10-15%), bitumen (4-8%) és az LPG (2-3%) valamint polimerek (szintén 2-3%) aránya. A válság előtt a jet fuel és kerozin arányát is igyekeztek magasan tartani, ebből is lehetett olyan 8-10%-ot finomítani, de mivel fele annyi repülő sem repül manapság, mint 1 évvel ezelőtt, ezért teljesen beesett a kereslet, csurig vannak a tartályok, a repülési üzemanyag meg semmit nem ér, szóval most igyekeznek újrafinomítani és alternatív termékekben hasznosítani amit lehet.
Viszont 2 megjegyzés:
1) Ha soknak tűnik a benzin és kevésnek a diesel aránya az azért lehet, mert ennek egy részét nem Európában értékesítik, hanem viszik az USA-ba ahol meg pont benzinből van hiány és dieselre nincs akkora szüksége a járműállománynak. Nem véletlenül kezdték el Európában a '80-as, '90-es években nyomatni a diesel személyautókat a gyártók, ezen az egyszerű drága benzint olcsó dieselre kereskedelmen a TOTAL, Shell, BP óriásit kaszált. Nyilván ennyi diesel Magyarországon is kevés lenne, de mi nem nagyon szoktunk tengerről dieselt beszerezni, az oroszoktól vesszük a felesleget (akik meg nyilván Ázsiába értékesítenek több benzint és Európába több dieselt).
2) A kőolaj nem fog elfogyni a közeljövőben, de a legjobb kőolaj lelőhelyek amikből ilyen nagy arányban lehet üzemanyagot finomítani bizony már most is eltűnőben vannak, s palaolajból, olajhomokból meg egyéb helyettesítő forrásokból nem lehet majd ilyen arányban üzemanyagot finomítani, ezek az arányok 40-50 (de akár 20-30) éven belül is drasztikusan vissza fognak esni és a bitumen valamint olcsóbb termékek részesedése fog nagyon megugrani. A kanadai mezők (amiknek felfuttatását épp most puccsolták meg az amcsik a csővezeték ellehetetlenítésével) vagy épp a venezuelai olajtartalék nagyon gyenge minőséget képvisel, szóval nem szabad állandóként tekinteni ezekre a kihozatalokra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!