Az önhordó karosszériák hogy tudják megtartani a nehéz alkatrészeket?
Tehát nincs alváz ugye, de a futómű, kipufogó, stb megvan, nem is beszélve a blokkról. Hogy nem szakadnak ki a csavarok a vékonyka lemezből?
Régen brutál alváz tartotta ezeket.
Az önhordó karosszéria nem annyi, amennyit kívülről látsz. Valóban, a külső burkolóelemek vékony acél- vagy alumíniumlemezből, esetleg műanyagból készülnek. Viszont alattuk vannak teherviselő elemek, amik jóval erősebbek.
Az autó két oldalán van egy-egy jókora vázkeret, ezt a legkönnyebb megtalálni. A tetőkeret, az ajtóoszlopok és a küszöb alkotják, gyakran egy darabból préselik. Ha ezt megvizsgálod, nem azt fogod rá mondani, hogy "vékonyka lemez". Ezt a két keretet keresztirányú merevítők kötik össze több helyen (a tetőkeretnél, illetve a műszerfal mögött általános, de máshol is lehet), illetve a padlólemez is merevítőként funkcionál: amíg el nem rohad, az is elég erős. Általában a padlólemezhez kapcsolódnak az ún, váznyúlványok: ezek hosszanti irányú lemezprofilok, amik szintén nem a "vékonyka lemez" kategóriába tartoznak.
Az első váznyúlványok elég erősek ahhoz, hogy a futómű alsó bekötési pontjait megtámasszák, illetve ezek tartják a bölcsőt (szintén erős lemezidom), amin ül a motor. A futómű felső bekötési pontain az ún. tornyok vannak, ezeket is a burkolatnál vastagabb lemezből préselik és ha nagyon kell, még a szélvédő alatti vázkeret (A-oszlop és a műszerfal mögötti merevítés) is támasztja őket, mert ehhez vannak közel.
A hátsó futóművet is hasonló váznyúlványok tartják, de itt már nagyobb a változatosság, hogy mi hová van kitámasztva. Csatolt lengőkaros felfüggesztés esetén van, hogy szinte a teljes futóművet meg lehet támasztani a váznyúlványon (pl. ha torziós rugók vannak hátul, akkor szinte teljesen lapos az egész), csak a lengéscsillapítók felső bekötésének kell valami tornyot kialakítani, de azt megtartja a doblemez, főleg úgy, hogy közel van az oldalsó vázkeret hátsó része a C-oszloppal. Többlengőkaros felfüggesztés esetén rendes tornyot kell építeni, de megoldható az is az első torony analógiájára: ott a vázkeret vége, mögé egy erős doblemez, aztán hadd püfölje a futómű. Ha hátul is van hajtás, akkor a differenciálműnek kell még helyet találni, ekkor lehet a két hátsó nyúlványra bölcsőt építeni és meg is vagyunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!