Melyik környezetkímélőbb megoldás, ha a jelenlegi autóm motorját generáloztatom, vagy pedig veszek egy új, használt autót?
Van egy 18 éves, alacsony fogyasztású, benzines Opelem Euro 4-es motorral. Olajat is szépen fogyaszt, de ez valószínűleg már a motor állapota miatt van. Pár százezer forintból generálozni tudnám, a váznak vagy nincs baja, vagy nem tudok róla. A felnik és a gumik is újak.
Ha figyelembe vesszük, hogy naponta, rutinszerűen hogyan és mennyit (km) vezetek, a legjobb alternatíva az elektromos autó lenne, amit még egyenlőre használtan sem tudok megfizetni. Nézegettem a plug-in és sima hibrid autókat a hasznaltauto-n, hát, talán az utóbbi még beleférne anyagilag, bár tartok egy rossz beruházástól és a hibás, méregdrága celláktól, plusz a benzines oldalnál is felmerülhetnek nem várt kiadások.
Mi a véleményetek? Pénzügyi döntést kell hoznom és őszintén kíváncsi lennék minden véleményre. Jobb, ha ezt az "öreg" kocsit felújítom, és várok még legalább 5 évet, hogy az elektromos használt piac is kinőlje magát, vagy egyáltalán mi a jó megoldás?
A kérdést szándékosan itt tettem fel, nem pedig az autós topicban, mert környezetvédelmi (tudományos) oldalról IS érdekelne, hogy melyik a jobb döntés?
Környezetkímélés ide vagy oda, egy 18 éves autóban csak a motorra 600-at költeni, -számomra- értelmetlennek tűnik. Főleg, hogy 8 évvel ezelőtt ennyiért vetted az egész autót.
Természetesen te döntöd el, de......... :(
Most őszintén egyenlőre még motorfelújító műhelyeket keresek, egyenlőre ott vagyok, hogy hiába 18 éves az autó, a festés relatíve egyben van, a váz nem rohad, a gumik és a nyári felni új, a belseje szép és sérülésmentes. Egy alvázvédelemre majd még talán elviszem. Sok dolgot kicseréltem rajta 8 év alatt, mert 100e km-el vettem és az elkövetkező néhány 10e km során mentek tönkre benne olyan dolgok, amiknek - ELVILEG - tönkre kellett menniük, pl. kipufogó dobok, EGR szelep, lambda szonda, vezérlés, lengéscsillapítók, stb.
Szerény véleményem szerint a legjobb pénzügyi döntés az lenne, ha még felső hangon 500e Ft-ot ráköltök és még használom 5 évig. Generál után elvileg (elvileg) egy új motort kapok, viszont ha veszek egy autót 1,5 milláért, akkor még nem várt problémák is kiderülhetnek és 5 év alatt a fizetésemhez és a megspórolt pénzemhez viszonyítva nem fog megtérülni ez a kiadás.
Ezt az 5 évet úgy értsétek, hogy amint adja a lehetőség, elektromos autóra akarok váltani. Ennyit még minimum úgy érzem, hogy adni kell ennek a típusnak a használt piacára.
Másik lehetőség, hogy bontott motort rakatok az autóba, ami kb. fele lesz a költségeknek. Ugyanakkor itt is felmerül bennem a kérdés, hogy egy 18 éves modellhez hol találok olyan állapotú motort, amihez nem kell hozzányúlni utólag?
Harmadik lehetőség, hogy veszek egy szintén hasonló korú autót pár százezer forintért, akkor megint ott vagyok, hogy majd egy valag pénzt rá kell költeni, ha leáll alattam az úton, mert a magyar autókereskedőkben - kinek nem inge, ne vegye magára - nem lehet megbízni. A kilóméteróra tekergetés még egy dolog, viszont nem egy autószerelőtől hallottam, hogy adjam el a sz*r állapotú autót, ha utólag ki is derül a hibája, az már nem az én bajom. Ezt én gáznak érzem.
Most egyenlőre töröm a fejem az egészen, lehet full felesleges az egész, de muszáj átgondolnom.
Azt mondod, hogy csak a motorra, várhatóan elmegy 500.
Aztán teljesen ésszerűen azt is látod, hogy jönnek a további kiadások, hiszen a 19 év, az nőnél, bornál nagyon jó, használt autónál kevésbé.
Továbbá várható, hogy a következő 5 év alatt kb. ugyan ennyi rá fog menni.(évente 100e. szerintem reális)
Összegezzük:
vettél egy autót 600-ért, 8 év használat után tervezel egy motorgenerál 500-ért, majd marad újabb 5 évig, ami alatt ismét kb. 500.e. Ft költségek várhatóak.
Szóval akkor ott állsz majd egy olyan autóval, ami 24 éves, amire elment 1.6 millió, és amit a saját elmondásod szerint, jelenleg is max.600 körül lehet(ne) eladni.
Ezt nevezed "legjobb pénzügyi döntésnek"?
Ízlés dolga, nekem nem annak tűnik.
"Ha figyelembe vesszük, hogy naponta, rutinszerűen hogyan és mennyit (km) vezetek, a legjobb alternatíva az elektromos autó lenne"
Ebből nem derül ki, hogy mennyit vezetsz naponta.
A napi futott kilométer az alapja egy gazdaságossági számításnak. Ha napi 100Km alatt van, akkor jó választás a 6-8 éves elektromos NISSAN LEAF 3millió körüli vételárral. A beruházásod 5-6 év alatt megtérülhet.
Ha hosszabb távokat is szeretnél menni, akkor vegyél 800eFt körüli összegért egy keveset futott 15éves SUZUKI ( új SWIFT, IGNIS, WAGON) kocsit. Nagy a választék. Kis fenntartási költség. Ez a gazdaságossági része a dolognak.
Ha a környezetkímélés a fontos számodra, akkor kerékpározzál és használd az elektromos hajtású tömegközlekedési eszközöket.
"Ezt nevezed "legjobb pénzügyi döntésnek"?"
A jelenlegi helyzethez képest igen. Egyébként a számokat teljesen jól leírtad.
"Ha a környezetkímélés a fontos számodra, akkor kerékpározzál és használd az elektromos hajtású tömegközlekedési eszközöket."
Napi ~ 40 km-t vezetek, az elektromos hajtású tömegközlekedési eszköz alatt pedig, ha mondjuk vonatra vagy villamosra gondolsz, az sehol nincs a közelben, faluból ingázok a közeli kisvárosba dolgozni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!