Hogyan kell megfelelően indítani (télen) karburátoros motort, hogy ne hibásodjon?
Itt a részletes leírás:
- kihúzod a szívatót
- beindítod a motort
- visszábbtolod a szívatót
- amikor a motor üzemmeleg (néhány perc) akkor teljesen visszatolod a szívatót
Értem, ha jól tudom, a szivató valamilyen kis kar, a gázkar környékén, ugye?
Illetve, olyan információt is kaptam valamikor, hogy a szivatózás tapasztaltabb motorosoknak sem feltétlenül mindig megy jól, könnyű "túlszivatni" a motort. Hogyan lehet ellenőrizni, hogy minden megfelelő legyen?
Egy másik (még nem kiírt) kérdésem ügyében pedig írok privát üzenetet, néhány percen belül.
Az első válaszoló mindent jól írt le.
A feleletét épp csak annyival egészíteném ki, hogy "visszább tolod a szivatót" de csak annyival, hogy a motor még egyenletesen járjon.
"Értem, ha jól tudom, a szivató valamilyen kis kar, a gázkar környékén, ugye?"
Nem a gázkarnál szokott lenni hanem a kuplung oldalán, vagy a tank alatt.
"Illetve, olyan információt is kaptam valamikor, hogy a szivatózás tapasztaltabb motorosoknak sem feltétlenül mindig megy jól, könnyű "túlszivatni" a motort. Hogyan lehet ellenőrizni, hogy minden megfelelő legyen?"
Nem tudom kitől kapsz ilyen hülye információkat. Ha a motor jó állapotban van akkor a szívatóra azonnal indul. Mihelyt beindul vissza kell tolni úgy, hogy a fordulatszám normális legyen (kb mint az üzemmeleg motor alapjárata). Ahogy melegszik a motor a dúsabb keverék miatt emelkedni fog a fordulatszáma, mindig annyival kell visszatolni a szívatót, hogy az alapjárat környékén maradjon a fordulat. Nem agysebészet, kb azonnal rá lehet érezni, mert az se jó ha bőg a motor, meg az sem ha dadog / lefullad. Ennyi.
Persze ha nem indul a motor te meg kerregteted órákig akkor lehet hogy túlszívja magát, de ha nem ezeréves kétütemű motorokról beszélünk (pl MZ-TS, Pannónia stb), akkor még ez sem túl esélyes.
Szóval, tudod mi az a szívató? Vagy csak annyit tudsz hogy a hidegindításhoz kell?
Ahhoz, hogy a benzinmotorban a robbanás/gyors égés létrejöjjön megfelelő arányban kell a beszívott levegőhöz benzinpárát/benzingőzt/benzinszemcséket (hívd ahogy akarod) keverni. Ez azért vicces mert rengeteg tényező van, hőmérséklet, külső légnyomás rezgés, üzemanyag minőség stb. A simsonok/mz-k/Pannonia-k beállítása ma már azért kihívás az emberek 90%-ának mert olyan mintha 4db 2 változós egyenletnek a normálisát szeretnéd megtalálni minden x0 pontra.
Mivel 4 ütemű motort akarsz venni nem kell attól félned, hogy a szívatással annyi keveréket juttatsz a hengerben, hogy a gyertya szikrája nem tudja elégetni az olajat és az vezető réteget képez az elektródákon. Jó hát kivéve, hogy ha nagyon komoly olajfogyasztása van már a motornak.
Szóval a szívató több üzemanyagot kever a levegőhöz. Amire azért van szükség mert a hideg alkatrészeken a benzinpára kicsapódik és nem jut el a motorba, ezért kell a szívató.
Hidd el, hogy egy jól beállított nyugati motort még akkor se tudsz túlszívatni ha kétütemű. Már a Yamaha Mintemet se tudom.
Úgy használod a szívatót, hogy kinyitod/on-ra állítod. Beindítod a motort. Aztán visszatolod, pont annyira, hogy ne álljon le. Aztán ha már nem áll le nélküle, visszatolod, ez kb 1 perc. És mehetsz is a motorral közben ha akarsz.
Köszönöm szépen a válaszokat, kezd nagyjából világossá válni, hogy mi-hogy működik.
Nyílván lesz még minek utánanézni, ha meglesz a motorom, de így már világossá vált (ha tévednék, azért javítsatok ki) - hogy amilyen információt kaptam, miszerint nem érdemes karburátoros motort venni, mert nehéz a szivatózás, és könnyű elrontani - hülyeség.
Érdekes módon egy szerelő & motoros srác írta ezeket, hogy mindenképp injektorosat keressek, mert még a tapasztaltabb motorosokat is meglepheti a szivatózás, de mindegy, tényleg köszönök minden választ.
Általánosságban: minden motornál úgy kell, ahogy a kézikönyve írja.
A lényeg, hogy szívatót ráhúzod, beindítod (régi motoroknál itt lehet, hogy kell kis gázt is húznod hozzá). Majd visszatolod a szívatót addig, míg a fordulatszám lentebb megy, minél közelebb a normál alapjárathoz, de még nem kezd erőlködni, akadozni.
Felveszed a kabátot, sisakot, kesztyűt, miegymást, közben 1-2 percet melegszik (bár elvileg egyből indulhatnál).
Elindulsz, nem nagy gázzal, de nem is alapjárattal, mert menet közben gyorsabban melegszik a motor mint ha helyben járatnád.
Ekkor visszatolhatod a szívatót teljesen. Ezt ki kell tapasztalnod, hogy mennyi idő kell ehhez.
Nyilván nyáron egyből indítás után vagy indulás után visszanyomhatod (lásd a könyvében), de hidegben azért jellemzően kelleni fog pár perc mire annyira felmelegszik.
Hozzátenném, hogy ezen kívül azért más nehézségei is vannak a téli motorozásnak, és nem biztos, hogy jó ötlet kezdőként próbálgatni ezeket.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!