A forma 1-ben miért nem használnak kipörgésgátlót és blokkolásgátlót, miközben ezek alap felszereltségek a mai autókban?
Volt pár dolog, amit bejött a Forma-1-be, majd ki is vezették.
A CVT-t jól leírták, egyszerűen túl jó volt a konkurenciához képest, ezért versenyetikai okokból esett ki. Az más téma, hogy a hangélményt eléggé érdekes irányba vinné, de ez a szempont nem akadályozta meg az új turbómotorok bevezetését sem.
A kipörgésgátló és blokkolásgátló is volt epizódszereplő, de részben versenyzői ellenállás (ők úgy érezték, jobban tudják, hogy kell ezt, mint az elektronika és anno sokszor így is volt, amíg nem voltak a rendszerek olyan fejlettek, mint ma), most éppenséggel ha valaki betenné, amíg nincs mindenkinek, túlzott előnyt jelentene.
Amúgy az F1 körülményei közt nem mindig jobb a kipörgés, blokkolás ellen megfogott kerék, sokszor éppen hogy az kell vezetéstechnikailag (ugyan más tészta, de képzeld el mondjuk a rallit ezekkel a kiegészítőkkel :D). Az F1-es gumi tapadása sokkal jobb a hétköznapi utcai gumiknál, úgyhogy a megcsúsztatás nem jelent egyben uralomvesztést is a kocsi felett.
Volt pár újítás, ami elvileg jó, de az esetleges hibája meg tragikus következményekkel járhatna az F1 tempójánál. Így tűnt el nem sokkal a megjelenés után az aktív felfüggesztés is, volt egy-két balesetet okozó hibája, be is tiltották.
#8!
Hát '93-ban a williamsban (pont abban az évben amikor a kocsi Coulthard ment pár kört a robogóváltóval) már agyig volt pakolva ilyen elektronikai segédeszközökkel, az abs-től a teljesen aktív futóműig amivel bármikor lehetett a kocsi hasmagasságával játszani, vagy azzal hogy a kanyarokban a kanyarkülső oldalt mennyire támassza meg.. ronggyá is verték a mezőnyt '93-ban, '94-re a FIA úgy ahogy van betiltotta az összes ilyen szarságot, (BTW Sennának is ez lett részben a veszte mert ő emiatt ment oda mert a Williams milyen jó.)
Amúgy a Ferrariban jelent meg 1988 körül az ilyen félautomata cucc. Miután a váltókart, a váltóval összekötés problematikáját elektro-hidraulikusra váltották, onnantól felfele váltani nem kellett, mert a revlimiter megtette, visszafele persze kellett kuplungolni, váltani. ezt vitte tovább a Williams, és az FIA utána lépett bele hogy akkor mostantól a teljesen kéziváltót elengedik (pedig milyen jó is volt)
Na rá is kerestem erre az utóbbira.. itt egy onboard 1989-ből. hát nem nyúlkál már váltókarhoz maga mellé. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!