Ha egy autónak bármi baja van, mindig jelez a műszerfalon valamelyik jel?
Amikor nem jelez semmi, akkor nyugodt lehetek, vagy van olyan probléma is amit nem jelez a műszerfal?
Nincs semmi konkrét, csak elméleti kérdés.
Több olyan hiba lehet, amit nem jelez ki, mint amit kijelez. Ráutaló jelek mondjuk általában vannak, de nem mindig írja ki konkrétan az autó, vagy világít miatta piktogram a műszerfalon.
Magyarországon nem akkora divat, de egyébként minden autónak van egy karbantartási intervalluma, általában 1 év, vagy 10-15 ezer km, ami után el kéne vinni az autót szervizbe átvizsgálásra, és cserélni, megcsináltatni, amit kell. Ha ez el van végezve rendesen, akkor a legtöbb autó elég megbízható ahhoz, hogy ne kelljen ezzel különösebben foglalkozni.
Attól függ milyen autó.
Egy 25 évvel ezelőtti autó kb. 4 hibát tudott jelezni: alacsony olajnyomás, alacsony fékfolyadék-szint, töltéshiba, túlmelegedett hűtőfolyadék. Ilyenkor már általában nagy gáz van.
Ehhez képest egy mai autóban már többszáz szenzor van, ha bármelyiknél valami rendelleneset érzékel a computer, akkor jelez a műszerfalon, hogy vigyél szervizbe kisgazdám. Meg egy csomó nem motorral kapcsolatos dolgot is figyel pl. a kiégett izzókat, elkopott fékbetétet, guminyomást stb. stb.
Nem, megközelítőleg sem.
Az autóban elég sok szenzor van ami aktívan várja a hiba jelentkezését és egyből jelez, de sok helyen nincs, vagy nem is lehetséges egyáltalán.
Pl semmilyen szenzor nem jelzi a lengőkarok/lengőkarszilentek kopottságát, nem jelez ha nincs elég fagyálló a kocsiban, ugyanúgy nincs semmi a hengerfejtömítésben hogy szóljon, amikor már lassan szétmegy, kopott gumiról sem szól semmi, vállas féktárcsához sincs semmi, és még sorolhatnám...
A meglévő jelzések mellett az is szükséges, hogy ősszel és tavasszal (vagy legeslegalább évente) elvidd az autót egy szakszerű, teljeskörű átvizsgálásra, ezzel már meglehetős bizonyossággal lehet mondani, hogy az autó rendben van. De mint írták, ezt kevesen teszik meg, általában csak akkor viszik szervizbe az autót, amikor már nyilvánvaló baja van, mert minek szórni a pénzt amíg megy ugyebár...
Többnyire a motorral, fékkel kapcsolatban kapsz visszajelzéseket. Ha semmi nem világít akkor rendben van az
-olajnyomás (esetleg olajszint is)
-hűtőfolyadék hőmérséklet (és esetleg szint)
-ABS, meg a többi hárombetűs vezetéssegéd
-fékbetétek vastagsága (bár olcsóbb kocsikon csak egy borzasztóan csikorgó, de a tárcsában kárt nem okozó rugós lemez hangja jelzi)
-fékfolyadék szintje
-okosabb autók az izzókiégésre, abrtoncsnyomásra is figyelmeztetnek.
De egy csomó mechanikus kopás, elhasználódás csak a tervszerű karbantartások alkalmával derül ki: futóműelemek (lengőkarok, gömbfejek, szilentek, összekötők), olajszivárgások, kezdődő korrózió, és még sorolhatnám.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!