A "pulse and glide" módszer milyen hatásmechanizmus elvén spórol üzemanyagot? Illetve csak hibrid / elektromos autóknál működhet?
Az a pulse and glide amikor a motort csak abban a fordulatszámtartományban használjuk, ahol a legtöbb erőt adja a le a legkevesebb fogyasztás mellett? (azon a fordulaton, ahol a legtöbb nyomatékot adja le) felgyorsítjuk, majd amikor lelassult annyira a lendületvesztés miatt, hogy már érdemes gyorsítani, akkor gyorsítunk újra, majd repeat?
Sosem vezettem még hibrit autót, így nem tudom, hogy a valóságban hogy működik. Pl ha elvesszük a gázt, akkor motorféket is használ, vagy lekapcsolja a motort (0 fordulattal, tehát alapjárat sincs) és hagyja gurulni, mintha üresben lenne, vagy lekapcsolja a motort és a villanymotorokkal visszatölt?
Ha visszatölt, akkor mikor csinálja? Akkor is, ha nem lépünk a fékre, vagy csak akkor, ha a fékre lépünk?
Elvileg így a leg üzemanyaghatékonyabb a vezetés hibrideknél. Ha a nem hibrid autóknál is hatékonyabb lenne, akkor gondolom már hallottam volna erről a módszerről korábban. Laikusként úgy gondolom, hogy egy nem hibrid (legyen benzines) autó eseténél az a leghatékonyabb, ha fix fordulaton tartjuk, egyenletes tempót és fordulatszámot tartva és nem gyorsítgatunk, meg gurulgatunk felváltva. Vagy mégse?
(Kérlek ne írj ilyeneket, hogy "idegesítene, ha előttem csinálnád" mert egyrészt nem érdekel, másrészt nem ez volt a kérdés. (Amúgy ha valóban érdemes, akkor éjszaka csinálnám, amikor senkit nem zavarok vele, tehát felesleges is leírnod, de tényleg!)
A hybrideknél nem tudom pontosan hogy működik, illetve a sok különböző rendszer miatt nem is gondolom hogy egyforma lenne az összes.
Ugye van ahol a váltóban van egy kicsi elektromotor, van ahol a generátor veszi át az elektromotor-generátor-önindító szerepet és van a Toyota féle bolygóműves rendszer.
Én erről még a sima belsőégésű motorokkal kapcsolatban olvastam, a hypermilerek ezzel érnek el jobb fogyasztást. A lényege hogy felgyorsítanak, kirakják üresbe, a motor belső ellenállása sokkal alacsonyabb hiszen percenként nem 2500-3000 fordulatot tesz meg hanem csak 800-at. Az alacsonyabb belső ellenállás miatt kevesebb energia veszik el, így pedig alacsonyabb fogyasztást érnek el. Így működnek a modern kamionok is egyébként.
Az alapjárat fenntartásához üzemanyag kell, a motorfék során a fogyasztás 0, tehát fontos hogy ez addig működik amíg a lendületet nem fékezed el.
Pulse and Glide-nak az a lényege, hogy gyorsításnál (pulse) a leghatékonyabb (nagy nyomatékú) tartományban használod a motort, ilyenkor az üzemanyag energiáját a leghatékonyabban alakítja át mozgási energiává a motor. Utána üresben gurulnak (glide), (akár leállított motorral), ilyenkor a "pulse" alatt előállított mozgási energiát használják el (közel) 0 fogyasztás mellett.
És inkább BÉM autóknál lehet ezzel sokat nyerni, nem hibrideknél.
Legegyszerűbben minél kevesebb energiát kell a motornak leadnia, annál nagyobb részaránya lesz a belső energia veszteségének.
Ebből az is következik, hogy minél gyorsabban mész, annál kevésbé van jelentősége ennek a stratégiának.
Például:
20km-nál a menetellenállás 1kW és a motor felvesz 5-öt
40km-nál a menetellenállás 3kW és a motor felvesz 6-ot
60km-nál a menetellenállás 6kw és a motor felvesz 7-et
Minden belsőégésű motoros autóval működik, de egy toyota féle hibridnél nagyobb jelentősége van, mert a gázpedálon meg tudod találni azt a pontot, ahol már leállítja a benzinmotort és még nem motorfékez a generátorokkal, magyarul tényleg csak vitorlázik. Egy nem hibridnél nem teheted meg, hogy leállítod a motort, mert a kényelmi berendezések, mint a szervokormány is függenek tőle.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!