Milyen áttétel a legjobb,ami motor és kerék között lehet?
Kezdésként: [link]
Az a gond a kérdéseddel, hogy nyilván józan paraszti ésszel érthető is lenne, de a fizikai szempontjából értelmezhetetlen az, hogy pontosan mit is szeretnél tudni, mi az elvárásod.
Ahogy írták már, nem viccből van a járműveken sebességváltó. Egy adott áttétel esetén egy adott fordulatszámon az erő lehet nagy, a sebesség meg kicsi. Ez jó akkor, mikor elindulni akarsz, erős a szembeszél, vagy lejtőn felfele mész. Más áttétel esetén nagy a sebesség, de kicsi az erő. Ez jó akkor, mikor nagyobb sebesség esetén csak szinten tartani akarod a sebességet.
Ha nincsen áttételváltás, akkor tényleg az lesz, hogy vagy el tud indulni a jármű, de 20 km/h sebesség fenntartásához is hatalmas fordulatszám kellene – ami sem a motor élettartamának, sem az energiahatékonyságának nem tesz jót –, vagy 20 km/h-nál optimális lesz a motor fordulatszáma, csak éppen elindulni lesz nehéz a járművel. Pont úgy, mint ahogy magas fokozatra váltott biciklivel baromi nehéz elindulni, alacsony fokozaton meg kis sebesség fenntartásához is tekerni kell, mint az őrült. Vagy ahogy egy autót nem tudsz elindítani 4-es fokozatban, viszont 1-es fokozatban meg nem fogsz akkora fordulatszámot elérni, amivel mondjuk 70 km/h sebességet tudnál fenntartani.
És az idézett oldalon vázlatos összefüggések vannak. Valódi számításokhoz meg egy csomó paramétert kellene ismerni, a jármű tömegét, a kerék átmérőjét, anyagát, a motor pontos paramétereit. De ezzel is még csak egy közelítő számítást lehet elvégezni, tényleges paramétereket leginkább kísérletekkel, mérésekkel lehetne végezni.
A gyakorlatban olcsóbb venni egy járművet, mint megtervezni – az ahhoz szükséges mérőeszközöket beszerezni –, majd megépíteni.
Kis tampókhoz megoldás lehet az, ami a Babettáknál is elműködött, plusz a láncfűrészek is így mennek.
Egyetlen sebességfokozat, röpsúlyos tengelykapcsolóval.
Kisebb tempónál csúsztat a kuplung, nagyobb tempónál más folyamatosan fog.
De ahhoz, hogy adott kerékfordulathoz, nyomaték-felfutáshoz ez jó legyen, abban kemény tervezési munka van, szóval nem úgy megy, hogy fogom a láncfűrészt és a vágólánc helyére jön a bringalánc kerékre és kész.
De még mindig ez a legegyszerűbb megoldás.
Hajtsad légcsavarral a biciklidet. Az mindig állandó erővel tol, majdnem függetlenül a sebességtől. De ha "váltót" is szeretnél, fokozatmentesen állítható állásszögű légcsavart használj. Ha épp nem hajt, leállítod, és nem fogja az "áttétel" fékezni a biciklidet....
Te jó ég, tanítanak ma még fizikát egyáltalán?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!