Nem ilyen egyszerű. :) Henry Ford ízig-vérig amerikai volt, a céget ő alapította, róla nevezték el, és a főhadiszállás mai napig Detroitban (mellett) van. Ez alapján kérdés nélkül amerikai.
A Ford európai leányvállalata viszont már önmaga is 50+ éves múltra tekint vissza, nem csak gyártás, de fejlesztés is zajlik itt, ráadásul az európai piacra szánt, kifejezetten az itteni igényekre tervezett modellekkel. A Ford kisautóit európai döntéshozók, európai mérnökök, európai dizájnerek és európai gyári munkások hozták létre. (Főként német, de a gyártás európában több helyre is szét van szórva.) Ez alapján a Ford inkább német.
Az '50-es, '60-as évekig még az öreg kontinensen is az amerikai modelleket forgalmazták, aztán rájöttek, hogy az európai vásárlóknak jobb ízlése van annál, mintsem hogy minden túlárazott jenki ócskavasat rájuk lehessen sózni. Mivel ekkorra a Fordnak már alig voltak európai eladásai, a brit piacra fókuszálva megalapították a Ford of Europeot, amely kifejzetten Írországnak és Nagy-Britanniának tervezett és gyártott autókat - s mivelhogy akkor még a britek tudtak autót gyártani, ezeket éppen el lehetett adni a többi, vasfüggönytől nyugatra fekvő európai országban (bár halkan megjegyzem, hogy jutottak ilyen Fordok azért Magyarországra is a Merkúron keresztül: Angliák, Caprik, Taunusok, stb.).
Aztán ahogy a brit járműipar rohamos hanyatlásnak indult a '80-as években, amely a Fordon is éreztette a hatását (ennek remek példája az Escort - illetve dehogy remek, szörnyű! - akinek volt az tudja). Új központot kerestek, egy olyan országban, ahol meg épp felfelé ívelt az autós kutatás-fejlesztés: ez lett Németország, ahol addig csak gyáruk volt, most viszont onnan irányítják a Ford teljes európai működését. A brit-német szerepváltás kb. az Escort-Focus, Mondeo I - Mondeo II. generáció között zajlott le teljesen, de azért még a mai Fordokban is van egy kevés brit vér (motorfejlesztés és gyártás maradt Angliában). Most, hogy a német autóipar sem ragyog már olyan fényesen, mint egykoron fel-felröppennek pletykák, hogy megint költöznének, de egyelőre biztos nem teljesen, csak olcsóbb országokba szerveznek ki divíziókat mint mindenki más. Meg persze van az amerikai Fordnak egy konstans törekvése, hogy legyen globális a modellpaletta az USA-tól kezdve Európán át Kínáig, hogy a szomáliai kisgyerekek a Föld minden országában tudják, milyen autót lopnak el, de régen is próbálkoztak ezzel és akkor sem jött be, ezek inkább csak az amerikai kormányzat felé mutatott kirakat téma, hogy mutassák: az amerikai termékek is importképesek.
Attol fugg melyik modell
Fiesta, Focus van Amerikaban is, sot Transit es Ranger is.
Kuga es Mondeo is van csak mas neven.
F150 tipikus amerikai vagy pl Explorer,
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!