Melyik erősebb? Pl. típus azonos autó, vagy egyforma tömegű autó csak az egyik mondjuk 250 le turbóval, míg a másik csak szívó és szintén 250 le?
Pontosan ugyanolyan erős, már ha az "erősséget" arra értjük, hogy a motor jellegmezőjének legnagyobb teljesítményű pontján, hány kW leadására képes. Csak a valóságban senki nem ezen a teljesítményen autózik, kivéve az autóversenyzőket, akik gyakran megközelítik ezt a területet. Sokkal többet számít a teljesítménygörbe alakja, hogy alacsonyabb fordulatszámoknál hogyan alakul.
Ha ráraknál egy CVT váltót, és kizárólag azon a munkaponton járatnád, ahol mindegyik 250 lóerőt lead, hajszálpontosan ugyanúgy gyorsulna mindegyik. Egy profi versenyző egy manuális váltóval ennek a pontnak a közelében tudja tartani a motort, így ott sokkal előnyösebb, ha az utolsó lovat is kisajtolják a motorból, mert a vezető megoldja majd a többit. Cserébe lesz egy vezethetőségben pocsék autó, nagyon hirtelen felépülő nyomaték és teljesítménygörbével. Egy hétköznapi autóban ez közel sem ideális. Ezért gyakran mesterségesen visszafogják a motort, vagy a töltetcserét úgy optimalizálják, hogy létrejöjjön egy szélesebb fordulatszámtartomány, ami már relatív nagy teljesítményt garantál. Ez egy átlag kéziváltóhoz (vagy nem CVT automatához is) és egy hétköznapi vezetőnek ideálisabb.
A turbós benzinmotorok alacsonyabb fordulaton elérik a teljesítmény maximumot, és azt elektronikusan szabályozva ki is tartják majdnem a végéig.
A turbós jobban fog gyorsulni pl autópályán, mert szélesebb tartományban ad le nagy teljesítményt.
A gázreakciója viszont a szívónak lesz jobb, emiatt jobban vezethető. És a hangja is szebb.
A 0-100 sprint hibahatáron belül azonos lesz, ha mindkét sofőr tudja, hogy ez egy versenyhelyzet és a autó csúcsteljesítményét kell előcsalogatni és feltételezzük hogy a váltók is ugyan olyan áttételezésűek.
Viszont a mindennapi használatban a turbóst fogod kellemesebbnek érezni a nagyobb nyomatéka miatt. Mert ugyan ahhoz a városi forgalomban elért gyorsuláshoz nem kell 6000-rel üvöltő motorral közlekedni, csak 2500 körül rálépsz a gázpedálra. Előzésnél sem kell feltétlenül visszaváltani, csak szintén nyomsz egyet a jobb lábaddal. Rugalmasságban biztos, hogy a turbós a jobb. Alacsonyabb fordulaton, ahol az ember 80%-ban használja a mindennapokban a relatív teljesítménye magasabb lesz.
#7: azért egy 250 LE szívót sem kell 6000-ig forgatni egy városi gyorsításhoz :))
Azok nem 1.6-os motorok...
#8: egy 250 Le-s 4 hengeres (bár igaz, ez valóban nem volt feltétel) szívó hol adja le a teljesítménymaximumát? Én sacc/kb 5000-6000 környékére saccoltam. Valahol 6000 körül váltanám el, hogy ne essen nagyon vissza a fordulat következő fokozatban sem.
Nincs pontosan ilyen autóm és mivel a kérdésben nincs konkrét típus megjelölve, ezért nem kezdtem el bújni a jelleggörbéket. Azt gondolom, hogy szívó benzines motornál nem lőttem nagyon mellé, még ha 250 Le csúcsteljesítményről is beszélünk. De ha mégis és már 3000-nél leadja a 250 lovat (én még nem találkoztam ilyennel, de ez nem zár ki semmit), akkor elnézést kérek, hogy nem voltam elég körültekintő és a válaszban nem tértem ki erre az esetre is.
Én magam egyébként egy 200 Le-s turbós benzines autóval rendelkezem. Ez 1700-as fordulaton már eléri a kerek 300 Nm-es csúcsnyomatékát és 4700-ig kitartja, csak utána esik. A teljesítménye még ennek is 4700-5500 közötti fordulaton éri el a maximumot. Nem hiszem, hogy egy szívó benzines hasonló 200 Le-vel, pláne ha 4 hengeres, 1700-as fordulat alá be tudna menni nyomatékmaximummal és 4700 alá teljesítménymaximummal. De lepj meg! Tudsz ilyen konkrét típust mondani?
#9: teljesem igazad van, én vagyok egyébként a 6-os is. Tisztában vagyok vele, hogy a turbós motor szélesebb tartományban tudja a teljesítménymaximumot.
Csak azt akartam jelezni, hogy a 250 LE már szívóban sem az a kategória, ami bármilyen közlekedési szituációban gyengének bizonyulna, kis fordulaton sem.
A turbós motort sem érdemes egyébként kis fordulaton padlózgatni, hamar véres lesz a torka tőle. Az is nagyobbat lép, ha visszaváltasz...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!