Ha egy autó hengerfejes, a kiegyenlítőbe csak olajemulziót nyomhat ki, vagy fáradt olajat is?
Ma reggel kiürítettem a túlfolyótartályt, mert elkezdett benne megjelenni fekete(!) olaj. Ürítés után nagyjából minimum szintig töltöttem tiszta desztillált vízzel. Mentem vele egy kb. 25 km-es kört, és egyértelműen megemelkedett a folyadék szintje, egyértelműen fekete fáradt olajjal.
Viszont semmi más hengerfejproblémára utaló jel nem jelentkezik: a járása rendben van, az alapjárat nem ingadozik, nem melegszik, sem a nívón, sem az olajbetöltőn, sem a hűtőben nincs meg a jellegzetes tejeskávé, illetve a fagyállószag sem jelentkezik.
Lehet hengerfejes az autó? Nyilván, nézzen rá szerelő (ami meg is fog történni), de szeretnék előre felkészülni. Amúgy ez egy Suzuki Swift, még a "mi autónk" generációból, és valahogy nem akarom elhinni, hogy sikerült ezt a motort hengerfejessé tennie az előző tulajnak. Az én elméletem az, hogy egyszer volt javítva ezzel az autó, és nem lett rendesen áttakarítva a hűtő, az olaj benne maradt, és azt nyomja most bele a kiegyenlítőbe.
Pontatlanul fogalmaztam, de természetesen nem ez az egy dolog szab gátat ennek a tervnek. Az első és legfontosabb, hogy a szaktudásom a nemlétező műszaki érzékemnek köszönhetően nem nullán, hanem inkább mínuszban van. Persze vannak oktatóvideók a neten, de nyomatékkulcsom meg hasonló spéci felszereléseim nincsenek. Olajcserét még megcsinálok itthon, de számomra az autó, főleg annak a motorja a világ egyik csodája; nagy vonalakban tudom, mi hogy működik benne, de annyira kifinomult szerkezet, hogy én nem merek hozzányúlni. Egyébként annyira büdös ez az olaj is, hogy előre félek, milyen iszap fogja várni a szerelőt odabent, amint megbontja a motort. Mert hogy ez a rohadt életben nem volt cserélve, legalábbis az előző tulajnál töltött két év alatt nem, hát arra én már most mérget veszek. Ennek fényében mondjuk továbbra is csodával határos, hogy nem kopott oválisra a motor és nem füstöl sehol, mindössze a tömítést sikerült elgáncsolni. Csak nem olyan rossz ez a szerkezet a maga faékségében.
Sajnos ezt be kell nyelnem, még egyszer: reménykedve abban, hogy innentől a terveim szerinti 3-4 év használat során ténylegesen csak kopó alkatrészeket kell majd cseréltetnem.
A szereléshez nincs érzékem, de egy ekkora hibát, ha nincs elkendőzve, csak felismerek még én is. Egyébként cimbora, nehogy már még én legyek a hibás! Nem gondolod, hogy alapnak kellene lennie, hogy ha bemegyek egy kereskedésbe, akkor rábökök bármelyik autóra, és annak a legnagyobb hibája mondjuk az lehet, hogy az ablaktörlő lapátja szakadt?! Vagy szerinted ez a dolgok normális rendje, hogy elhallgatunk az autót potenciálisan tönkretenni képes üzemhibákat, főleg olyan autóknál, amiknél a javítás az autó értékének felét is elérheti? Remélem, egyszer te is fogsz majd "rinyálni", mert átkúrták a fejedet valami használt cikknek az elsumákolt rejtett hibájával... Annyian ülnek itt fordítva a lovon, hogy az hihetetlen, ebben a témában mindig ezt látom "érvként" felhozva, hogy a vevő egy kretén, az eladó meg csak a munkáját végzi. Jobb helyeken a fogyasztóvédelem gondolkodás nélkül elpitscházná az ilyet + kifizettetné vele a javítást, itt meg, ahogyan ebben az országban már megszokhattuk, még a vevőnek kell a kanosszajárást csinálnia, hogy aztán a pofájába röhögjenek.
Hát bzmeg.
"most meg rinyálsz, hogy szart vettél"
Ez viszont szerintem okkal és joggal kiverte a biztosítékot nálam, mert ezzel mégis azt jelzed, hogy szerinted az a normális, hogy fost akarnak az emberre tukmálni a kereskedők. Én értem, hogy senki nem jótékonykodásból kezd bele ebbe a szakmába, meg hogy a saját pénzének nem ellensége senki, de azért van egyfajta illem szerintem, amit illene betartania az összes kufárnak. Mint például az, hogy mivel az olcsó autót nem a gazdagok fogják elvinni, akiknek aztán hót mindegy, hogy egy százassal többért vagy kevesebbért tetetik rendbe, akkor már ne a szegényt húzzuk már le, aki mondjuk fél évig, vagy adott esetben évekig kuporgatott egy huszonéves autóra is, amit pont az alacsony fenntartási költségekben bízva vásárolt. Én például hitelt vettem fel ezért az autóért, amit bár simán tudok fizetni, mégis két évig el kellett köteleznem magamat annak a munkahelyemnek, amit ki nem állhatok.
Elvittem egyébként tegnap szerelőhöz, akinek megmutattam a kiegyenlítőt. Belenyúlt, azt mondta, teljesen jó. Mondom:
-De... az... hót fekete.
-Az csak kosz.
-Ennyire?
-Aha, ez még, ahogy látom, az eredeti hűtője. *megnézi a hűtőn a feliratokat* Ja, ez még a gyári.
Jó, ugyanakkor ő ugyanaz a szerelő, aki az előző autómon sem hallotta, hogy még csere után is nyikorog a kinyomócsapágy, úgyhogy ha most megcsinálja a többit, amit kértem tőle, szerintem kikérem másnak is véleményét. Előtte viszont megyek egy kört a Mátrában, mert imádom azt az utat, mert hiányzik már az a környék. Meg mert nem vagyok normális, meg mert tényleg semmi egyéb jele nincs a hengerfejességnek. Na, ha ott megadja magát valami, akkor tényleg elmondható, hogy én voltam hülye.
Visszakaptam az autót a szerelőtől. Nos erről beszéltem, hogy vissza lehet törölni a véleményeket, ugyanis a diagnózis: nem hengerfejes! Hogy hogyan került oda olaj, nem tudom, mindenesetre egy olaj- és egy fagyállócsere és 300 km után is kristálytiszta benne a fagyálló. Múltkor másfél kilométer után ment bele valami, ami egyértelműen olaj volt, de simán lehetett benne rengeteg kosz is. A szerelőm azt mondta, ilyen ocsmányságot nem sűrűn látott még, mint ami lejött a hűtőből, úgyhogy kíváncsi leszek, mik kerülnek még elő...
Arra tudok még gondolni, hogy valamelyik pávián, aki végiggarázdálkodta szegény kis Swiftet másfél évnyi náluk léte alatt, belenyúlhatott olajos manccsal a kiegyenlítőbe, vagy oda öntött egy kevés olajat (hogyan? miért?...).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!