Vontatási szabályok B+E-vel?
Akárhogy bogarászom a trailerezés szabályait, a magyar jogszabályok szerint nincs olyan autó, amivel legálisan trailereznék egy 2,7 tonnás trailerrel.
Vegyük a pl az Ml mercit ami kb a tréleresek 80%-a ezzel megy. Elmondható az is, hogy nagyrészűk (mivel ennek van értelme szerintem) 2.7 tonnás össztömegű trélert húz maga után. Az merci 3,5 tonnás horoggal van ez igaz, de itt jönnek a szabályok:
-(2) A pótkocsi (pótkocsik) össztömege nem haladhatja meg a vontatásra használt
a) személygépkocsi össztömegét,
Ez rendben is lenne mivel a merci össztömege 2870kg. Viszont utána jön ez a szabály:
-(4) Ráfutó fékkel felszerelt pótkocsi abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű össztömegének a háromnegyedét.
Itt viszont már nem szabályos a merci sem mivel 2870-nek a háromnegyede 2152kg, tehát a 2,7-es tréler már nem jó. Azaz maximum a 2152kg össztömegű tréler lenne amit legaláisan húzhat.
Kia Sorentonál amin 3t-ás horog van és ezzel is sokan mennek, kevesebb az ösztömege, kvázi még kisebb tréler mehet fel mögé.
Továbbá, hogy tisztán értsem: Van egy adat ami megmondja, hogy mekkora az a súly amit a kocsi után köthetek, azaz vontatási súly: Legyen ez mondjuk 1800kg.
A magyar jogszabályok szerint megvan adva össztömeg szerint (az előbb felsoroltak), hogy mivel mit huzhatok. Egy 1800kg-os vonohorgú autóra felrakhatok 2,7 tonnás össztömegű trailert ha az autó össztömege révén ezt a magyar jogszabályok engedik? (Mert mondjuk 3t az össztömege a kocsinak, de csak 1,8t horog van rajt) Mert mondjuk felrakok egy 2,7 trailert meg egy f astrát. A trailer mondjuk 800 kiló, a f astra meg 1 tonna, akkor 1800kg huzhatóba is, meg a jogszabály szerinti össztömeg kritériumba is benne vagyok..?!
Köszi ha végigolvastad :D
Ahhoz, hogy megértsük az egészet el kell tudjuk különíteni magunkban két nagy faktort, a személyi és a jármű feltételeket. Attól, hogy egy jármű mire alkalmas (jármű feltételek), mire kapott engedélyt, mekkora tömegű vontatmánya lehet, még nem biztos, hogy a vezető vezetheti is ( személyi feltétel) pusztán B kategóriával. Ez éppen fordítva is igaz, hogy hiába van C+E kategóriánk, nem minden járművel vontathatunk bármekkora nehéz pótkocsit.
Azt tegyük tisztába, hogy a 750 kg megengedett legnagyobb össztömegig könnyű pótkocsinak, a felett nehéz pótkocsinak hívja a jogszabály a pótkocsit. Ez a KRESZ-ben 1/1975 KPM-BM rendeletben van meghatározva
„Pótkocsi: olyan jármű, amely gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel történő vontatásra készült. A legfeljebb 750 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi: könnyű pótkocsi, az ennél nagyobb össztömegű pótkocsi: nehéz pótkocsi.”
Kezdjük a személyi feltételekkel:
Az, hogy milyen vezetői engedély kategóriával, vagyis milyen nemzetközi kategóriával mit vontathatunk, milyen járművet vezethetünk a 326/2011 Korm Rendelet 1. számú melléklete írja le táblázatos, jól értelmezhető formában.
Ennek alapján a „B” nemzetközi kategóriával az alábbiak vezetésére vagyunk jogosultak:
„a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amelyben a vezetőülésen kívül legfeljebb nyolc állandó ülőhely van; (tipikusan pl VW Transporter)
b) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg; ( tipikusan pl bármely személygépkocsi és a hozzá kapcsolt könnyű pótkocsi)
c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató jármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg.” (tipikusan egy átlagos személygépkocsi és pl egy 1000 kg megengedett legnagyobb össztömegű nehéz pótkocsi)
A b) pont értelmében a tévhiedelemmel szemben B kategóriával 3500 kg együttes össztömeg felett is lehet járműszerelvénnyel közlekedni, amennyiben legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű, tehát könnyű pótkocsit vontatunk és így érjük el ezt a 4250 kg súlyhatárt. Mivel B kategóriával legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsit vezethetünk, így egy hozzá kapcsolt maximum 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű könnyű pótkocsit kapcsolva maximum a 4250 kg összsúlyt érhetjük el. E felett nem tudunk sehogy sem lépni, mert akkor vagy a vonó jármű 3500 kg feletti – ami már nem lesz alkalmas a B kategóriával vezetni – vagy pedig a pótkocsi a nagyobb, amihez már kell az „E” kategória.
A c) pont értelmében, szintén a tévhiedelemmel szemben „B” kategóriával igen is vontatható nehéz, azaz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeg feletti ún. nehéz pótkocsi is. Itt viszont számolgatni kell, mivel a vontatmány megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a vonó jármű saját tömegét, és itt már a 3500 kg együttes megengedett legnagyobb össztömeget sem léphetjük át, jelen esetben a korábbi 4250 kg összsúlyt nem érhetjük el.
Ennek a két pontnak kell megfelelni:
- vontatmány megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a vonó jármű saját tömegét,
- és itt már a 3500 kg együttes megengedett legnagyobb össztömeget sem léphetjük át
Ennek megállapítása nem bonyolult. A pótkocsi forgalmi engedélyében benne van a saját tömege a G pontban és a megengedett legnagyobb össztömegre vonatkozó adat az F.1. pontban. Pl. legyen az üres öntömeg 500 kg, megengedett legnagyobb össztömege pedig 1040 kg. Ebből látható, hogy a pótkocsi nehéz pótkocsi, hiszen 750 kg feletti a megengedett legnagyobb össztömege és azt is jól látjuk, hogy a rakományom így legfeljebb 540 kg lehet.
Ezután megnézzük a vonó járművünk forgalmi engedélyét. A G pontban van a saját tömeg ami legyen most 1040 kg, a megengedett legnagyobb össztömeg pedig az F.1. pontban ami 1440 kg. Így összevetem a pótkocsi 1040 kg megengedett legnagyobb össztömegi súlyát a vonó járművek saját tömegével, ami szintén 1040 kg. Ez alapján éppen határon vagyok, még ezt a nehéz pótkocsit vontathatom B kategóriával. (Persze meg kell arról győződni, hogy a jármű vontatási adataiban szerepel-e ekkora tömeg, de ez a jármű feltételeknél írom le, jelen esetben szerepel.)
De ezzel még nincs befejezve a számításom. Az együttes össztömeg nem lehet több 3500 kg-nál. Tehát összeadom a vonó jármű forgalmi engedélyében szereplő F.1. pont adatait a pótkocsi F.1. adataival. Jelen esetben 1040 kg( pótkocsi) + 1440 kg (vonó jármű) =2480 kg. Ezek alapján is beleférek az engedélyezett halmazba, így simán vontathatok egy nehéz pótkocsit B kategóriával.
Minél nagyobb a járművem üres önsúlya, annál nagyobb az esélye, hogy átlépem a 3500 kg-os határt. Ez inkább a könnyebb, átlagos személygépkocsikra (kistehergépkocsikara) és kisebb össztömegű nehézpótkocsik esetében érvényes. Ezen esetekben még a B kategória feljogosíthat a vezetésre.
Arra különösen figyelemmel kell lenni, hogy a forgalmi engedélyekbe bejegyzett adatokat kell törvényszerűnek tekinteni. Csak egy szélsőséges példát hozok fel. Ha a pótkocsim üres súlya, azaz öntömege 100 kg, de a megengedett legnagyobb össztömege mondjuk 2500 kg, akkor nem vezethetem a fenti esetben B kategóriával, mert a 2500 kg + a vonó járművem üres öntömege (1040 kg) meghaladja a 3500 kg együttes össztömeget. Hiába vontatom én a 100 kg súlyú, nehéz pótkocsit üresen, rakomány nélkül, azaz csupán csak 100 kg-ot vontatok, akkor sem vontathatom, mert a forgalmi engedélybe bejegyzett megengedett legnagyobb össztömegeket kell figyelembe venni és nem a tényleges valós súlyt. Érdekes egyébként, hogyha ezt a 100 kg súlyú nehéz pótkocsit felrakodom egy könnyű pótkocsira, akkor rakományként szállíthatnám egy könnyű pótkocsin. Ez persze csak szélsőséges példa volt.
A személyi feltételek közül a másik nagy megemlítendő kategória a B+E kategória:
326/2011 korm rendelet értelmében:
„B+E: „B” kategóriába tartozó vontató jármű és pótkocsi vagy félpótkocsi olyan szerelvénye, amelyben a pótkocsi vagy félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg.”
Az előzőekben taglaltaktól annyiban tér el, hogy itt nem kell számolgatni, minden vontatásra alkalmas nehéz pótkocsi vontatható ezzel a kategóriával, feltéve, hogy a nehézpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg. (Persze itt is meg kell arról győződni, hogy a jármű vontatási adataiban szerepel-e ekkora tömeg, de ezt is a jármű feltételeknél írom le.)
Ezzel mindent megtudtunk a B és a B+E kategória vontathatósági jogosultságaira vonatkozóan.
A személyi feltételekhez tartozik még az ún. (B) 96 kód is, melyet a jármű feltételek végén írok le, így érthetőbb. Ez valahol a B kategória és a B+E kategória között helyezkedik el a B kategóriához kötödve.
Térjünk át a jármű feltételeire, azaz a vonó járműnek milyen feltételeknek kell megfeleljenek.
Az, hogy egy jármű milyen vontatmányokat vontathat, millió meg egy jogszabályban van rögzítve. A legalapvetőbb a 6/1990 KÖHÉM rendelet:
„21. § (1) Arra nézve, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók.
(2) A pótkocsi (pótkocsik) össztömege nem haladhatja meg a vontatásra használt
a) személygépkocsi össztömegét,
b) autóbusz össztömegének a felét,
c) tehergépkocsi össztömegének az 1,4-szeresét,
d) vontató, mezőgazdasági vontató és lassú jármű össztömegének a négyszeresét,
e bekezdés rendelkezései a félpótkocsira nem vonatkoznak.
(3) Üzemi fék nélküli könnyű pótkocsi gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű 68 kilogrammal növelt saját tömegének a felét.
(4) Ráfutó fékkel felszerelt pótkocsi abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű össztömegének a háromnegyedét………………………………………………………………….”
És még lehetne tovább ollózni, de ebben van a lényeg. Lehetne vizsgálni azt is, hogy milyen féktípusok vannak, mert nem csak ráfutófék létezik, ott miként kell osztani szorozni, de felesleges és írom miért is.
Jelen esetben kivágott jogszabályi rész éppen a ráfutófék esetét taglalja. B kategória esetén ezzel vagy fék nélküli vontatmánnyal találkozunk, mással nagyon nem is.
Nekünk csak az 1) bekezdés a fontos, vagyis az, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók. Tehát nem kell számolgatnunk, osztanunk, szoroznunk. Ami a forgalmi engedélybe be van jegyezve csak legfeljebb akkora össztömegben vontathat a járművünk, még akkor is, ha esetleg „elszámolták” annak engedélyezésekor.
Amikor a járművünkre egy vonószerkezet kerül fel ( egy vonóhorgot kap), akkor a fenti jogszabály és más jogszabályok alapján számolják ki, hogy mekkora súlyú könnyű és mekkora súlyú nehézpótkocsit vontathatunk. Azzal legyünk tisztában, hogy a forgalmi engedély nem a nehéz és a könnyű pótkocsi között tesz különbséget, nem ezt határolja el, hanem a fékezett és a fékezettlen vontatmányt különíti el, de gyakorlatilag a kettő majdnem ugyanaz, mivel a nehézpótkocsinál kötelező valamilyen fékszerkezet, így a fékezett vontatmányt jelen esetben hívhatjuk nehézpótkocsinak is. Ezeket a forgalmi engedély O.1. és O. pontjában jegyzik be. O.1. a fékezett vontatmány megengedett legnagyobb össztömegét jelzi kg-ban megadva, az O. pont pedig a fékezetlen, azaz könnyű pótkocsi megengedett legnagyobb össztömegét fogja jelenteni.. Azt érdemes tudni, hogy a 750 kg feletti megengedett legnagyobb össztömegű nehéz pótkocsik esetében a fékszerkezet kötelező, de a könnyű pótkocsik esetében nem, de nem tiltott, sok könnyű pótkocsi rendelkezik pl ráfutófékkel. Miért is? Mindjárt érthetővé válik.
Amint említettem a forgalmi engedélyben bejegyzett adatok az irányadóak, felejtsük is el a KÖHÉM és egyéb jogszabályban meghatározottakat, a műszaki vizsgaállomáson ezt már kiszámolták helyettünk és bejegyezték a forgalmi engedélybe akkor, amikor a vonószerkezettel először vizsgázott a járművünk. Ezen értékeket soha nem léphetjük át, még engedéllyel sem, főleg azért sem, mert a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok átlépésére még engedély sem adható, a túlsúlyos jármű engedélye nem erre vonatkozik.
A legtöbb vonószerkezettel ellátott jármű alkalmas könnyű és nehézpótkocsik vontatására is, kivéve a minimális önsúllyal rendelkező kis, legfeljebb általában 2 személyes járművek. Visszatérve ismét tévhiedelmekhez, hogy ha egy jármű vontathat nehéz pótkocsit, akkor vontathatja a 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű könnyű pótkocsit is. NEM!!! Ez így nem igaz. A korábbi példát megemlítve vegyük elő a vonó jármű forgalmi engedélyét. Ahogy említettem a G pontban van a saját tömeg ami legyen most 1040 kg, a megengedett legnagyobb össztömeg pedig az F.1. pontban ami 1440 kg. Egy ilyen jármű O.1. pontjában 1080 kg és O. pontjában 554 kg van bejegyezve. Ez mit is jelent? Azt, hogy ez a jármű legfeljebb 1080 kg megengedett legnagyobb súlyú fékezett vontatmányt, azaz nehéz pótkocsit vontathat és csupán csak 554 kg fékezetlen, vagyis könnyű pótkocsit vontathat. Itt vannak a tévhiedelmek, ugyanis a maximális 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű könnyű pótkocsit csak az igen nagy öntömeggel rendelkező vonó járművek vontathatják. Tehát ne nyugodjunk meg, hogy ha egy könnyű pótkocsit akarunk vontatni afelől, hogy azt vontathatjuk 750 kg össztömegig. NEM! meg kell győződni arról, hogy mi van a forgalmi engedélybe bejegyezve. Ez a lényege a jármű feltételeknek. Hiába vagyok alkalmas a járműszerelvény vezetésére, mert rendelkezem a megfelelő vezetői engedély kategóriával, attól még a jármű nem alkalmas rá. Általában egy átlagos könnyebb személygépkocsi 500-600 kg súlyban vontathat könnyű pótkocsit.
És itt szeretnék visszatérni a fékszerkezethez, hogy éppen ezért szerelnek sok könnyű pótkocsira fékszerkezetet, hogy így a forgalmi engedély O.1. pontjában feltüntetett adatok, azaz a fékezett vontatmány alá essen, így ki lehet használni a maximum 750 kg összsúlyt, de mégis könnyű pótkocsi kategóriában marad. Az általam felhozott példában egy 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű, fék nélküli könnyű pótkocsit nem vontathatok, mert a forgalmi engedély O. pontjában csak 540 kg van bejegyezve, de ha van rajta fék, vontathatom, mivel a jármű 1080 kg megengedett legnagyobb össztömegű fékezett vontatmányig terhelhető.
A jármű feltételeit ezennel nagyjából kielemeztük, a lényege röviden az, hogy a forgalmi engedélyben meghatározott vontatási adatokat nem haladhatja meg a vontatmány megengedett legnagyobb össztömege, azaz a pótkocsi forgalmi engedélyében feltüntetett megengedett legnagyobb össztömeg az F.1 pont.
Ami még nagyon fontos, hogy egy B kategóriával vezethető jármű vontatási adataiban bejegyzett adatokat figyelembe véve a vontatmánnyal összekapcsolt járműszerelvény viszont nem biztos, hogy vezethető szimplán B kategóriával. Esetlegesen (B)96 kód kell a vezetői engedélyünkbe vagy meg kell szerezni a B+E kategóriát. ( ismét a személyi feltétel )
Tegyünk néhány példát.
A fenti esetet figyelembe véve, a B kategóriával éppen határeseten, de vezethetem az 1040 kg önsúlyú járművemmel az 1040 kg megengedett legnagyobb össztömegű nehéz pótkocsimat, mert annak megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vonó jármű üres, azaz saját tömegét és együttesen sem érik el a 3500 kg összsúlyt.
De mi van akkor, ha meghaladja? Ilyenkor szükséges lehet a B96 kód. Itt szintén a tévhiedelmeket akarom eloszlatni. Gyakran említik B96 jogosítványként, de ilyen nincs. Ilyen vezetői engedély kategória nincs, csak nemzetközi kategóriában a B1 és B kategória ismert. Megtévesztő, de a B1 kategória más, az a négykerekű motorkerékpárokra stb vonatkozik.
A vezetői engedélyben különböző kódok vannak feltüntetve. A kódok mindegyikének van valami jelentéstartalma, amit szintén a 326/2011 kor rendelet ír le. Ilyen kódok jelzik például azt, hogy valaki csak szemüveggel vezethet, de van olyan ritka is, mint pl valaki nem vezethet a településén kívül pl betegsége miatt az orvos korlátozta erre.
Ilyen kód a 96-os kód, ami tehát nem egy külön vezetői engedély kategória, egy egyszerű vizsgával megszerezhető jogosultság, melyet a B kategóriát tartalmazó vezetői engedélyünkben feltüntetnek.
„96. B kategóriájú járművek 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsival összekapcsolva, feltéve, hogy az így kialakított járműszerelvény legnagyobb megengedett össztömege 3500 kg és 4250 kg között van”
Ennek szerepe az, hogy amint a legelső sorokban említettem a bűvös 3500 kg megengedett legnagyobb összsúlyt (járműszerelvény) nem lehetett átlépni csak akkor ha könnyű pótkocsit vontattam a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű vonó járművemmel. Így értem el a legfeljebb 4250 kg összsúlyt. B kategóriával csak úgy vontathatok nehéz pótkocsit, amint említettem, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vonó jármű saját tömegét és együttesen sem haladják meg a 3500 kg összsúlyt. Ezzel a 96-os kóddal vagyunk jogosultak átlépni nehéz pótkocsival ezt a 3500 kg-ot egyészen 4250 kg-ig, de megjegyzem, itt is figyelni kell a forgalmi engedélyben bejegyzett adatokat. Hiába van alkalmas vezetői engedélyem, ha a jármű nem alkalmas ekkora nehéz pótkocsi vontatására.
Végül akkor jöhet a B+E kategória. Ilyenkor nem kell számolgatni, ez a kategória királya. Csupán csak a forgalmi engedélyben bejegyzett adatokat kell megtekintenem és összevetnem. Pl: Ha a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű vonó járművem forgalmi engedélyébe be van jegyezve, hogy 3500 kg fékezett vontatmányt vontathat, akkor azt vezetni vagyunk jogosultak. A B+E kategóriával a forgalmi engedélyben bejegyzett súlyhatárokat maximálisan ki tudjuk használni, de tovább nem!!!
De ez a maximum 7000 kg. Ennél nagyobb járműszerelvényt nem vagyunk jogosultak vezetni B+E kategóriával. Egyrészt azért nem, mert a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű vontatmányig érvényes ezen E kategória, illetve a járművünk sem lehet 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeg felett, mert akkor az már eleve nem B kategóriás jármű lesz.
Tehát hiába van B+E kategóriás vezetői engedélyünk, az 1040 kg önsúlyú járművemmel nem vontathatok 1500 kg-os nehéz pótkocsit, mert a forgami engedélyben csak 1080 kg az engedélyezett.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!