156-os Alfa Romeo (1.6 T.Spark), BMW 323i (E46), vagy BMW 318ti Compact első autónak?
Szia!
Én BMW tulajdonosként írok, van tapasztalatom, mozgok is ezekben a körökben (már a kulturáltabb tagokat értve itt, nem a sztereotíp BMW-s genget).
Alfa Romeoval nem volt dolgom, de ismerek Alfa Amore tagokat, ők a BMW-hez hasonlóan problémásnak mondják a márka régebbi típusait. Róluk most mégsem beszélek, szóljon ez tőlem csak a BMW-ről, mert ahhoz értek.
Az én tanácsom az, hogy NAGYON gondold meg, mielőtt ezek közül veszed bármelyiket. Vagy mielőtt bármilyen BMW-t veszel, főleg öreget. Hosszú az írásom, de szerintem olvasd végig.
Nem foglak sem lebeszélni, sem rábeszélni azért, mert nekem tetszik vagy nem tetszik. Nyilván én imádom, azért van nekem is. Csak mondok neked pár objektív tényt, ami igaz ezekre, döntsd el, hogy te szeretnéd-e ezt, belefér-e a büdzsébe, és erre vágysz-e valójában.
A következőre lehet számítani:
- Ritka a jó szerviz. Gyermán Zsoltot tudom ajánlani, akihez sokszor hónapokra előre be kell jelentkezni, de ő az egyetlen, akinél szakértelmet és korrekt szervizt kapsz. A Wallis lehúz, a Poll-Tom is, a sarki szervizbe pedig semmiképpen ne add le, mert ez nem Swift, meg nem Opel. Nem szoktak érteni hozzá, tákolnak, nem lesz jó.
- Minden egyes szerviznél elő fognak jönni drága problémák. Tök mindegy, mennyire patika a kocsid (és megsúgom: 900 ezerért nem lesz az egyáltalán, még 1,5-ért is csak ha ügyes vagy). Simán ott lehet hagyni százezreket egy tavaszi szerviz alkalmával olyan alkatrészek cseréjére, amik egy Swiftnél vagy régi Astránál a 100 ezer forintot súrolnák alulról. Itt lehet, hogy félmillió. Ezek OLCSÓN MEGVEHETŐ, de NEM OLCSÓN FENNTARTHATÓ autók, mert még mindig prémium, hiába régi. A fenntartás azokra van szabva, akik újonnan megvették 15-20 misiért, nem arra, aki most 900 ezerért.
- Ha otthon szereled, egyrészt nem lesz könnyű dolgod (megint mondom: ez nem Swift, hanem jóval bonyolultabb), és így sem úszod meg olcsón, ráadásul hacsak nem vagy autószerelő (de még akkor is), rohadt sok fejfájást fog okozni, mert olyan megfoghatatlan gondjaik tudnak lenni, amit csak akkor tudsz beazonosítani, ha már láttad korábban. Nem mindig dob kódot sem. :)
- Rohadnak, mint a bűn. Az összes. És alattomosan. Az E36 a legalattomosabb, azon csak akkor látod kívülről a bajt, amikor már vége van. Az E46 "szerencsére" láthatóbban rohad, de nagyon. A facelift előtti nagymotoros példányokon MIND elreped a hátsó híd, ami olyan nagy baj, ahogy hangzik. A 23i határon van, nem olyan nagyon erős, de ha rugdosod, akkor repedni fog ott is. Vagy már most reped. A legtöbb már javítva lett, vagy még rossz.
- Magyarországon annyira rossz a híre a márkának és a tulajdonosaiknak, hogy ha te fiatal fejjel beülsz egy ilyenbe, akkor mindenki utálni fog. Ezt garantálom. Nem lesznek veled előzékenyek, nem fognak beengedni sávváltáskor, dudálni fognak, mutogatni, ordibálni. Akkor is, ha normális vagy, és normálisan közlekedsz. Én ezt naponta tapasztalom, pedig gyakrabban indexelek a legtöbb embernél - ugyanis én mindig használom. :-)
Ami viszont jó:
- Amikor jó (és csak akkor), akkor olyan érzetet tud adni egy sorhatos motorral egy ilyen autó, ami véleményem szerint ma már nem létezik. Selymesen jár, nem is érzed ahogy mozog, ha jól működik, alapjáraton szinte nem is hallod, pörgetve pedig annyira szép orgánuma van, ami párját ritkítja. Kanyarban meglepően potens még egy nem M-Packetes változat is, sportautós élményt nyújt.
- A minőséget egy szép példányban ma is tapinthatod. Nekem egy 1997-es E36 328i kabrióm van közel 300 ezer km-rel, céges autóként egy most 20.000km-es 2018-as Kia Cee'd-et használok. A BMW-ben a műanyagok kevésbé vannak elkopva a sokat fogdosott helyeken. Szerintem ez eleget elmond.
Ha úgy döntesz, hogy neked belefér az, hogy évente egy patika példány is elvisz akár 500-600 ezer forintot, és nem félsz tőle, hogy bárhol, bármikor elmehet benne valami ennyi év után, akkor vágj bele nyugodtan.
Ha így döntesz, E46 esetén ezekre figyelj:
- Rozsda ne legyen. Legyen ez az elsődleges szempont, mert ritka ma a jó lakatos, és nagyon sok pénzt kér. Ha találsz egyet ami nem rohad, ne sajnáld és azonnal kapjon egy profi alváz - és üregvédelmet! Ezen tényleg NE spórolj. Megéri.
- Hathengeres változatot keress. Az E46-ot még a jó M52TUB és M54 hathengeres benzinmotorokkal gyártották, amik megbízhatóak, sokáig működnek. Amire érdemes figyelni, hogy hidegen gázadásra ne füstöljön kéken - akkor nagy valószínűséggel szelepszár szimering baja van (gyakori dolog), és azt javítani lehet ugyan hengerfej levétel nélkül nyomással ügyeskedve, de korrekt javításhoz le kell venni, és az sokba fog fájni.
A hűtőrendszerre is figyelni kell, ha azzal baj van, könnyen túlmelegszik, és gyárilag nem a legjobb minőség. Érdemes akkor is cserélni az elemeit, ha még nem bajos.
- Hátsó híd, mint mondtam. Azt tessék nagyon alaposan szemügyre venni.
- A futóművet a magyar utak minden ilyen autóban megeszik nagyon hamar. Erre is figyelj. Szerencsére mivel nagyon őszinte autó, érezni is fogod, ha baj van.
Én az E46-ot annyira nem kedvelem, nekem az már túl modern, de az E36-omat imádom. Viszont 3 éve van meg, és 3 millió forintomban van a vételárral együtt. Most jó, ha érne kettőt. És nem patika. Ahhoz kéne még egy misi. Így számolj. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!