Amerikában miért vannak még többségben a manuális váltóval felszerelt kamionok?
"Európában fordítva"
Ezt honnan vetted?
Vezettél már kamiont?
Én igen.
Igaz hogy nem sokat, kb 1 milla km van a hátam mögött.
És a 40+ tonna megmozgatásához, emelkedőn való feljuttatásához, lejtőn való megfékezéséhez, kell a manuális váltó, és a felező.
Ez csak egy próbálkozás, ami még gyerekcipőben jár.
Az az oka, hogy nem jól látod.
Logikailag megkülönböztetünk manuális és automata váltót( meg talán még félautomatát is :D ).
Fizikailag viszont ez a dolog teljesen más, csak ezt nem látod ha nem vagy benne legalább derékig- mármint a váltóban.
Személyautóknál teljesen más a helyzet, ott kell egy munkavégző közeg ami a váltást elvégzi helyetted. Az automataváltóknak van egy belső olajszivattyúja és fokoztatok váltása irányított olajnyomással történik.
Kamionoknál viszont minden járművön korlátlanul rendelkezésre áll a sűrített levegő,amivel el lehet végeztetni a váltásokat.
Hogy ez miért érdekes? Azért mert nagyon nagyon sok haszonjárműnél a sebességváltó fizikai kialakítása az teljesen egészében megegyzik a két váltótípus esetében. Pl a Scaniákba ( és most már MAN-ekbe) pakolt Allison automataváltók az utolsó cavarig megegyeznek az Allison kéziváltókkal. Egyedül a váltó tetején a "kulisszában" van eltérés, nem egy másfél méteres rudazat van rápakolva amit cibálhatsz hanem egy doboz néhány levegős szeleppel.
Ilyen a személyautóknál nem nagyon fordult elő, én egy esetről tudok ez a BMW SMG/SMG II váltója. Az pont ugyanígy működik, csak ott a levegős szelepek helyett valami elektromágneses léptetők vannak.
Na de kamionok. Az amerikai kamionok nagyon nagy részében Eaton Fuller van. Ez kéziváltónak néz ki, kézzel váltod a sebességet de kuplungolni már ebben is cska induláskor kell ( mint pl. a Scania esetében a 3 pedálos Opticruisenál). Igazából ezek már fizikailag megegyeznek az automatákkal, a kézi kapcsolgatás pedig csak show. Beléjük rögzült hogy ez jó és megbízható és itt leragadtak, de ők is csak egy fél lépésre vannak az automatáktól. A paccar csoport kocsijai és a Volvok is rendelhetők automatával, idő kérdése és kikopnak a "manuális" Fullerek. Vagyis inkább a Fullerek manuális kapcsolgatása kopik ki. :D
Az a legjobb az egészben, hogy olyanok szakértik meg a kérdést, akik "hallottam már valakitől, hogy az ismerősének az ismerőse ismer valakit, aki már látott fényképen kamiont"
Akinek meg van tapasztalata, azt lepontozzuk. (ne vedd magadra kérdező)
A többiek meg hát...
Attól, hogy vezettél már kamiont még írhatsz ordas nagy hülyeséget. Tudod Európában hány kamion fut? Tudod kéziből és automatából mennyit adnak el? :D
"És a 40+ tonna megmozgatásához, emelkedőn való feljuttatásához, lejtőn való megfékezéséhez, kell a manuális váltó, és a felező."
Automatával nem lehet elindulni? Nem lehet megfékezni? Melyikkel tudsz gyorsabban és hatékonyabban retarderre kapcsolni?
"Ez csak egy próbálkozás, ami még gyerekcipőben jár."
Ahha, az. Már 30 éve próbálkoznak.
"Az a legjobb az egészben, hogy olyanok szakértik meg a kérdést, akik "hallottam már valakitől, hogy az ismerősének az ismerőse ismer valakit, aki már látott fényképen kamiont""
Eddig úgy tűnik ez inkább te vagy Mr. Kamionsofőr.
elnézve az amerikai kamionos videókat,kicsit régi oldsql a belső a gépekben,ennyit láttam belőle.
és ne adj isten hogy manuális kamionokkal kellene járjunk még manapság...:D jó az automata.annyi mindenre kell figyelnünk ,nagy forgalom hirtelen pálya beállás,araszolás és eközben tájékozodás nagy városban,hogy nagyon megkönnyiti az életünket az automata váltó
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!