Miért eszi az autó a gumikat? Mind a négy belső felét, nem nagyon, de nem egyformán kopik. Lehet azért, mert keményebb a kelleténél?
Túlságosan széttartanak a kerekeid(kerékösszetartás),elől ez állítható(kormánygömbfejnél),futóműves beállítja neked.
Ilyenkor sokszor "kóvályog" is az autó nagy sebességnél.
Le tudod ellenőrizni 3 M spárgával és egy rajz szög segítségével az összetartást házilag is.
(Ha érdekel,le írom hogyan).
Hátsó-kerekeknél nem minden autónál állítható az összetartás,így ez lehet hogy ilyen marad örökre
Nincs leültetve?
Első: engem érdekelne ez az ellenőrzős módszer.
nem tanultál kreszt? :D
ha a gumi közepe kopik jobban, akkor túl nagy a keréknyomás.
ha a gumi két széle kopik jobban, akkor alacsony a keréknyomás
ha egyoldalúan kopik a gumi qakkor hibás a felfüggesztés beállítás
ez benne van a kresz műszaki részében.
am a kérdésedre a válasz: vidd el futóműveshez, és kb 5000 forintért negyed óra alatt megcsinálja.
Első vagyok..
Nem egy ördöngösség,az ellenőrzés egy-oldalon történik.
A kormányt HAJSZÁLPONTOSAN(!) egyenesbe tesszük,(dísztárcsát ha..van levesszük,mert belelóghat a mérési síkba).
Kezdjük baloldalon .Az első keréknek az elülső futófelületébe egy rajzszöget szúrunk pontosan az agy központi magasságának megfelelően.Bátran 2-3 mm mélyre...
Annyira, hogy stabilan megálljon,és ügye... NEM a vízelvezető csatornába szúrjuk!!!!,mert lehet hogy 1 ""sziszegést"" fogsz hallani ..és ennek nem fogsz nagyon örülni :DD)
A spárga egyik végére egy hurkot kötünk,és ezt rá akasztjuk a rajzszegünk fejére.
A spárga másik végével a kezünkbe a hátsó kerékhez ballagunk...,és óvatosan megfeszítjük ..(szintén a hátsó kerék központi agymagasságának megfelelően),és láthatjuk hogy elől a gumi peremeken hol érintkezik a gumihoz a madzagunk.(Ha érintkezik egyáltalán)
Ekkor láthatjuk hogy az első keréknél NEGATÍV vagy POZITÍV az összetartás.
Láthatod azt hogy (pl a pozitív esetben) ÉS a madzagban nincs semmilyen megtörési szög,akkor hátul hozzá sem ér a hátsó gumikerékhez a madzag.
Negatívnál(széttartás eset) az első guminak a peremeiből a ...hozzád közelebb lévő... nem érinti a madzagot.
Na ekkor eszi meg az út a belső felületet,hisz mind 2 kerék "szét" szeretne menni,és a belső rész kopik jobban. Amikor TÚL SOK az összetartás akkor meg "össze felé " szeretnének,és a külseje kopik a gumi futófelületnek.
Az autók legtöbbjénél 0-3° közötti pozitív összetartást szoktak megadni,ezt a gyártók midig meghatározzák az mennyi is ez ,az adott autóra.
A madzagos ellenőrzésnél--> a NYÍLEGYENESRE KIHÚZOTT MADZAG !!!! a hátsó keréknél egy 10-15 MM hézagot ad ki a hátsó kerékhez képest.
Ugyanezt a műveletet a Jobb oldalon is végezzük el. Ott is 10-15 mm hézagnak kell lenni a kifeszített és EGYENES TÖRÉSMENTES ! spárgán. Nem több..nem kevesebb.
Természetesen ha a KORMÁNYOD nem középen van,akkor eltérésed lesz az egyik oldalon pozitívan,a túloldalt negatívan,ezért ezt pontosan kell középre állítani,,és akár le is rögzítheted a kormányt.
Azt még megjegyezném hogy a szélein erősen megkopott gumit..utólagosan korrigálva az összetartást... érdekes jelenségeket produkálhat ,..pl nyikorgó gumi kanyarodáskor,hisz a gumi egy kúpfelület mentén "kopott be" és az törekedne a kúp felületére vissza feküdni.
Remélem nem voltam túl bonyolult,ez az ellenőrzés 1 régi módszer,csak manapság mindenki márka szervizbe jár..és már nem maga javítgatja a Ladáját,Wartburg-ját a garázsában.
Köszönöm, hogy leírtad, meg fogom próbálni.
Ám mint te is írtad: Az autók legtöbbjénél 0-3° közötti pozitív összetartást szoktak megadni,ezt a gyártók midig meghatározzák az mennyi is ez ,az adott autóra.
Így nem lehet annyira mérv adó a dolog
így van..ez nem 100% os ...az információ hiányában. Elméletileg amikor a állítják az összetartást,akkor figyelembe veszik a kerék imbolygását is,a kerékcsapágy holtjátékát,és megnézik azt is hogy a lengőkar gumi szilentjeinek van-e már játéka,azaz ad-e mozgást az egész geometriának,ezt rángatással látni.Ez ha igen nagy..akkor képtelen beállítani a futóműves.
Egyébként még nem láttam olyat hogy a futóműves egy könyvből nézi ki az összetartás mértékét az adott autóhoz,hanem ezt az általános értéket lövik be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!