Régen nem volt nagyobb szennyezés az autók által?
A legdurvább a 70-es,80-as évek volt.
Trabantok,wartburgok,Barkasok tömkelege színezte kékre a levegőt,ráadásul még ólmot is tartalmazott a benzin...
Ma,ha nagyritkán elhalad egy trabant,még 10 perc múlva is kaparja a torkod a füst.
Ép ésszel bele se lehet gondolni,micsoda légszennyezés volt...
Ehhez képeet a 2000-es évek elejére már sokkal jobb lett a helyzet hiszen szép lassan eltüntek ezek a szemétdombok az utakról
Tavaly májusig sok éven át levegőszennyezettség méréssel foglalkoztam. A városi gócpontokat leszámítva azt néztük hogy háttér körülmények között országosan hogy alakul hosszú távon a levegő nagy átlagának a szennyezettsége.
Az szépen látszik, hogy a rendszerváltáskor egy határozott csökkenés indult meg. Az elsősorban az ipar összeomlásának, másodsorban az egyre korszerűbb gépjárművek megjelenésének tudható be. A nitrogén-dioxid, a kén-dioxid azóta is szépen csökken. Sőt, azt is ki lehetett nagyon szépen mutatni, hogy a 2000-es évek második felében jelentkező gazdasági válság hatására volt egy átmeneti kisebb mértékű emelkedés. Ez amiatt volt, mert kevés új autót vettek, inkább külföldről hoztak be használtakat, így az autópark átlagban elkezdett öregedni. Majd ahogy elkezdett fellendülni az új autók eladása és koptak ki a régiek, ez az átmeneti emelkedés is szépen lecsengett. Ha csak ezeket a szennyező anyagokat nézzük, sokkal tisztább ma a levegő, mint a 70-es, 80-as években. Savas esők Magyarországon már gyakorlatilag évtizedek óta nem fordultak elő ennek köszönhetően.
A szálló por (PM) már kicsit másabb speciális eset. Ahhoz az időjárási körülmények is kellenek, hogy gond legyen. Pl télen anticiklonos, ködös helyzetekben, mikor áll a levegő, tud kialakulni. Kicsi az úgynevezett átkeveredési rétegvastagság, nem tisztul a levegő, egyszerűen feldúsulnak a részecskék. Azt is tudni kell, hogy ennél a szennyezésnél a járműforgalom hozzájárulása legfeljebb 15-20%. A jelentős része a lakossági fűtésből, főleg a fa, szén és sajnos műanyag, szemét égetésből származik.
A másik gond a CO2, ami folyamatosan, és töretlenül emelkedik. Minden fosszilis tüzelőanyag elégetésével növeljük a mennyiségét a légkörben és üvegházhatás, klímaváltozást okoz. Az autók mostani környezetvédelmi szigorítása főek erre (kisebb mértékben a nitrogén, dioxidra és a PM-re, de ezeket már jobban nem igazán lehet lecsökkenteni) fókuszál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!