A kamionokban milyen motor van?
" De az a vicces, hogy maga a motor mind a 9 litereseknél a 13 meg 16osoknál 1 db, a lóerő különbségek csak a befecskendezésből meg egyéb kisebb alkarészek miatt változnak. Szóval pl egy v8-as 520 lóerős scania, meg egy v8as 730 lóerős scania ugyan azzal a motorral van felszerelve"
Majdnem jó. A Scaniában sokáig kétféle V8-as motor volt, a 15 és a 16 literes. Most asszem már csak 15 literes V8 van, és mindegyik common rail. A kisebbek 1 turbósak, a 730 ( és a 730 feletti ipari és hajóba szánt modellek ) két turbósak :)
A kisebb modelleknél vannak sor4 és sor6 os motorok már 4-5 litertől majd sor6 és vágól V8( Scania,MAN korábban Mercedes) valamint nagy sor6 ( Mercedes/detroit diesel, Volvo, Cummins, Caterpillar). :)
én most csak a kamion motorokról beszéltem, és azokban egyfajta motort használnak különféle adagolókkal.
Csak azt nem tudom, hogy mi értelme van a gyártóknak évről évre átírni a lóerőket mikor kb semmi sem változott, régebben voltak 410-es dafok, aztán jöttek a 460-asok, most már 450, de van 480-as is, sőt 510 ről lett 530 ra... de ugyan olyan gyenge fos az összes :D Ez nekem erősen marketing bullshitnek hangzik csak. A mercinél is tapasztalataim alapján olyan mindegy, hogy 410es vagy 450-es, ha emelkedő jön akkor összexarják magukat.A 610-es v6os 16 literes biztos jobban teljesít, de az még túlméreteseknél is ritka.
Pedig szerintem hosszú távon biztos jobban jönnének ki a cégek fogyasztásban az erősebb motorokkal, csak lehet hogy nem éri meg nekik arra a pár évre amíg használják beruházni rájuk. Lehet egy v8-as motor árából már kamiont lehetne venni, a használt piacon lévő 730-as Scaniak kismillió kilóméterrel annyiba kerülnek mint egy alapfelszereltségű új sor6os Scania :D
"Egy nagyon fontos dolog marad ki.. oké h van 13 litered 300 lóval, de bakker ahhoz társul vagy 3000Nm. A lóerő azt jelenti milyen gyorsan tudsz belemenni a falba, a nyomaték meg h milyen mélyen. Nem a lóerővel mozgatod a szerelvényt, azzal eljuttatod 90km/h-ra, nyomatékkal tudod elérni h az egész meginduljon meg felhúzd hegyre pl."
Írhatnék erre fél oldalnyi fizikai rizsát, hogy bebizonyítsam hogy ez így nettó hülyeség de nincs kedvem ötvenkettedjére is leírni. Sorry.
Legyen elég annyi, ha tisztában vagy a forgó tömegekre jutó erőkkel és a motorok méretével arányosan csökkenő elérhető legnagyobb fordulatszámmal akkor magad is rájössz, hogy hülyeséget írtál :D
"én most csak a kamion motorokról beszéltem, és azokban egyfajta motort használnak különféle adagolókkal."
Ez így közel sem igaz.
"Csak azt nem tudom, hogy mi értelme van a gyártóknak évről évre átírni a lóerőket mikor kb semmi sem változott, régebben voltak 410-es dafok, aztán jöttek a 460-asok,"
A motorok csúcsteljesítménye folyamatosan nőtt, nőni is fog amíg elnem érik a literteljesítmény maximumot. Ezzel együtt a váltók is fejlődtek, a felhasználás is megváltozott és ennek megfelelően az egész hajtást áttervezték kb mindenhol.
A kamionok motorojai típustól függően 1600-1900-as fordulat között adják le a csúcsteljesítményüket. Régen teljesen normális volt, ha egy motor autópályatempónál 1300 akár 1400-at forgott ( akadt olyan is ami többet), ma viszont már úgy vannak áttételezve a difik, hogy sík terepen a lehető legkevesebbet forogjon a motor, abban a tartományban persze ahol még gazdaságosan üzemel. Ma már nem ritka 1100 ( vagy azt alig elérő) fordulat 90-es tempónál. Hiába lett a 13 literes 20-30-40 lóerővel erősebb 1900-as fordulaton, ha üzemileg a korábbi 1300-as fordulat helyett 1100-1150-en használod. Ott maradt ugyanolyan olyan erős vagy épp valamivel gyengébb, mint a régi 1300-on.
Ezért ül a sofőr az autóban, hogy ő ezt tudja, tudja kezelni, tudja hogy mit kell tennie ha jön a hegy. Fel lehet ezekkel gyorsabban is menni a hegyre, mint a régiekkel, csak akarni kell.
"Pedig szerintem hosszú távon biztos jobban jönnének ki a cégek fogyasztásban az erősebb motorokkal"
A motorok fajlagos fogyasztásánál már már elérték a kihozható maximumot, g/kWh-ban ugyanannyit kér egy sor6 is mint egy V8 - csak a V8-ból sokkal több kW-ot tudsz kicsalogatni. Normál felhasználásnál fizikailag nem lehetséges, hogy a nagyobb motor kevesebbet fogyasszon.
Ahogy nő felfelé az össztömeg egy pontnál elér egy határt amikor a szerelvény általános mozgatása olyan teljesítményt igényel, amit már a nagy motorok tudnak gazdaságosabban biztosítani, onnantól a 13 literes motorok használatának nincs tovább értelme.
Normál 40 tonnás nyergesnél éves átlagban minimum 3-4 literrel kedvezőbb az ideálisan megválasztott sor6 fogyasztása, mint egy V8-asé. Az egy 4 éves lízing alatt 8-10 millió forintnyi üzemanyagot jelent. Ez gyakorlatilag majdnem egy fél vontató ára :)
A V8 felára amúgy nem vészesen több, a legnagyobb sor6-oh képest a Scaniánál a 730-as V8 újonnan csak valami 5-6000 euroval drágább ( mármint a mtor :D ).
Daf Euro 6 XF, CF és LF -es motorja Paccar gyártmányú. Leányvállalatok: DAF Trucks, Peterbilt, Kenworth.
12,9 literes PACCAR MX-13 Euro 6 motor. 300 kW / 410 lóerő, 340 kW / 460 lóerő vagy akár 375 kW / 510 lóerő. A PACCAR MX-13 motor robusztus hathengeres motor, amelyet nagy teljesítmény és maximális üzemidő jellemzi. Úgy tervezték, hogy élettartama legfeljebb 1,6 millió kilométer legyen, és a karbantartási időközök akár 150 000km.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!