Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hidraulikus kuplungot hogyan...

Hidraulikus kuplungot hogyan kell légteleníteni?

Figyelt kérdés

A kocsimban hidraulikus kuplung van és úgy tűnik, hogy néha nem emel ki rendesen.

A probléma hidegben jelentkezik, olyankor a legszembetűnőbb, hogy második fokozatba csak enyhe recsegés kíséretében lehet berakni, valamint, amikor emelkedőre megyek akár 1-esben, akár hátramenetben megállás után néha ki kell rángatni a sebességből. De ha olyankor amikor nem enged a váltó, leállítom a motort, akkor leállítás után már könnyedén üresbe lehet rakni.

További észrevétel, hogy néha enyhe emelkedőn sem lassul a kocsi, amikor kinyomom a kuplungot. Tehát ilyenkor a kuplung csúszik ugyan, de nem old teljesen.


Más fórumokból a következő lehetséges hibaokokat találtam:

- nyelestengely csapágy lógás

- alsó vagy felső munkahengerek hibája

- levegős rendszer

- nagyon ritkán okozhatja a főtengely támcsapágy extrém kopása is


A támcsapágy kopást könnyedén kizártam. A kuplung kinyomásakor a főtengely ékszíjtárcsája alig mozdul el axiális irányban. Talán 0,1 mm-t. A kinyomócsapágy elmozdulásához képest ez nem számottevő.


A légtelenítést úgy csináltam mint a fékeknél szoktam. Megkértem valakit, üljön be a kocsiba. Meglazítottam a légtelenítő csavart ráhúztam egy bipoláncsövet, amit egy edénybe vezettem, aztán kuplung le, csavar meghúz, kuplung fel, csavar ismét lazít, majd ezt ismételgettük kb. 5 ször.


Az volt furcsa, hogy a társam panaszkodott, hogy a kuplug nem megy fel magától, hanem kézzel kellett visszahúznia. Normális ez?

Megállapítottam, hogy a pedál felett van egy rugó, ami segít a pedál felemelésébe.

Normális-e az, hogy ez a rugó nem képes felemelni a pedált?


Logikus megoldásnak az tűnik, hogy a kuplung főhengerben található dugattyú végén a kis visszacsapó szelep nem hajlandó kinyitni, hogy a henger feltöltődhessen friss fékolajjal, azaz túlságosan nagy nyomáskülönbség szükséges a kinyitásához, amit a gyári pedálrugó önerőből nem képes kifejteni.



2019. nov. 28. 21:31
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
25%

Ok. Az a baj, hogy te ezeket nem csináltad meg.

Odáig, hogy "További észrevétel..." a te megfogalmazásod.

Onnantól viszont teljesen más a megfogalmazás stílusa, és szakszavakat is használsz, amit előtte nem tettél. Szerntem a többit csak bemásoltad valahonnan, főleg hogy "leírtad" azt hogy (állítólag) hogyan légtelenítetted a kuplungot.

Pedig ez az alapkérdésed: "Hidraulikus kuplungot hogyan kell légteleníteni?"

Ha mindazt megcsináltad volna amit ilyen szakszerűen megfogalmazva ide másoltál, akkor lennél annyira jó szaki, hogy egy kuplung légtelenítés ne fogjon ki rajtad.

2019. nov. 28. 23:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
Továbbra is kétségek között vagyok, hogy a kuplung főhenger romlott-e el, vagy én követtem-e el valami hibát, vagy teljesen normális, hogy a kuplungpedált kézzel kell vissza rángatni?
2019. nov. 29. 09:42
 3/12 Fehér Nándor ***** válasza:

Nézd meg a pedálnál a rugót, mert lehetséges, hogy teljesen lenyomott pedálnál már nem felfelé emeli a pedált, hanem inkább tovább nyomja lefelé. Szerintem ezt azért találták ki így, hogy segítsen a sofőrnek megtartani a kinyomott pedált.


A lehetséges hibák közé felvehetsz még kettőt.

Egy barátom úgy járt, hogy a kuplung gumicsövének a szövetbetétje megszakadt. A gumicső ugyan nem lyukadt ki teljesen, de a kuplung lenyomásakor enyhén kidudorodott. Ennyi elég volt ahhoz, hogy a pedál teljes lenyomásakor se oldjon a kuplung teljes mértékben.

Mire erre rájött, már kifizetett egy kisebb vagyont javításokra, végül egy hidraulika cső cseréjével megoldódott a probléma.



Régi Ladánknak a kuplungtárcsáján eltört az egyik surlódó betét, emiatt egy kicsit állandóan nekifeszült a lendkeréknek. Arra emlékszem, hogy nehéz volt egyes sebességbe rakni.

2019. nov. 29. 13:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:

Fehér Nándornak igaza van. A rugó segíti a pedál lenyomását.


Azóta beszéltem egy váltó felújítással foglalkozó szakemberrel.

Azt mondta, hogy a nyeles tengely csapágy fészke ki tud verődni axiálisan akár 1-2 mm-t és radiálisan oválisra tud kopni.

Az axiális játékot könnyű észrevenni, mert ha gyorsítunk és motor fékezünk és ezt gyorsan ismételgetjük, azaz pumpálgatjuk a gázpedált, akkor érezhetően billeg a kuplung pedál, mert a nyeles tengely lökdösi a kuplungot és az a kinyomó csapágyon keresztül visszahat a pedálra.

A radiális kotyogás viszont sokkal rafináltabb hiba, mert a váltó kapcsoló villáinak mozgató mechanizmusának szabad mozgását képes akadályozni. Ezt ugyan egyelőre sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, de esetemben erről lehet szó, mert a kuplung pedál nem billeg.

Ennek javítása úgy lehetséges, hogy a váltó házát egy gépműhelybe viszik, ahol a csapágy fészkét felfúrják, besajtolnak egy perselyt végül újra munkálják a csapágy illesztést. Persze ehhez megfelelő méretű gép is kell.

2019. dec. 5. 22:43
 5/12 A kérdező kommentje:

Fel lett újítva a váltó.

A nyeles tengely kicsit lógott (kotyogott). Szerintem nem volt vészes, de a váltós szakember szerint igen. Nem volt szükség gépműhelyre, ennél a típusnál kúpcsapágyak vannak és ki lehetett hézagolni, hogy a nyeles tengely ne billegjen.


A váltósnak mondtam, hogy a 2. fokozatot hidegben nehezen veszi (recseg). De pár kilométer után már tökéletes. A szaki nem volt rest mindent kicserélni aminek köze van a 2. fokozathoz (egy kisebb vagyon volt).


A kettős tömegű lendkerék, a kuplungszerkezet és a tárcsa maradt, de azért felrakattunk egy új dörzsölő felületet. A kinyomó csapágyat a munkahengerrel cseréltük. 60 ezernél illik cserélni, ha már úgyis megbontottuk.


Azóta a kuplung mindig tökéletesen kiold. A 2. fokozatot semmivel nem könnyebb berakni hidegben indulás után. Talán annyit javult, hogy recsegős hangot nem ad. Szerintem néhány alkatrész feleslegesen lett kicserélve.

2020. febr. 13. 13:43
 6/12 anonim ***** válasza:
Pont fordítva kell légteleníteni.
2020. júl. 16. 11:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:
Valóban, előbb rá kell húzni a bipolán csövet és csak azután lazítjuk a csavart.
2020. júl. 22. 10:44
 8/12 A kérdező kommentje:
Azóta ismét vezettem az autót. Most már vaj könnyű a kettes fokozat is. Úgy tűnik hasznára vált a fél év használat.
2020. júl. 22. 10:48
 9/12 anonim ***** válasza:
Nem akkoe kell a légtelenítőt kinyitni ha bevan taposva a pedál?
2020. júl. 25. 09:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 Jocó 69 válasza:
2021. nov. 26. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!