Hidraulikus kuplungot hogyan kell légteleníteni?
A kocsimban hidraulikus kuplung van és úgy tűnik, hogy néha nem emel ki rendesen.
A probléma hidegben jelentkezik, olyankor a legszembetűnőbb, hogy második fokozatba csak enyhe recsegés kíséretében lehet berakni, valamint, amikor emelkedőre megyek akár 1-esben, akár hátramenetben megállás után néha ki kell rángatni a sebességből. De ha olyankor amikor nem enged a váltó, leállítom a motort, akkor leállítás után már könnyedén üresbe lehet rakni.
További észrevétel, hogy néha enyhe emelkedőn sem lassul a kocsi, amikor kinyomom a kuplungot. Tehát ilyenkor a kuplung csúszik ugyan, de nem old teljesen.
Más fórumokból a következő lehetséges hibaokokat találtam:
- nyelestengely csapágy lógás
- alsó vagy felső munkahengerek hibája
- levegős rendszer
- nagyon ritkán okozhatja a főtengely támcsapágy extrém kopása is
A támcsapágy kopást könnyedén kizártam. A kuplung kinyomásakor a főtengely ékszíjtárcsája alig mozdul el axiális irányban. Talán 0,1 mm-t. A kinyomócsapágy elmozdulásához képest ez nem számottevő.
A légtelenítést úgy csináltam mint a fékeknél szoktam. Megkértem valakit, üljön be a kocsiba. Meglazítottam a légtelenítő csavart ráhúztam egy bipoláncsövet, amit egy edénybe vezettem, aztán kuplung le, csavar meghúz, kuplung fel, csavar ismét lazít, majd ezt ismételgettük kb. 5 ször.
Az volt furcsa, hogy a társam panaszkodott, hogy a kuplug nem megy fel magától, hanem kézzel kellett visszahúznia. Normális ez?
Megállapítottam, hogy a pedál felett van egy rugó, ami segít a pedál felemelésébe.
Normális-e az, hogy ez a rugó nem képes felemelni a pedált?
Logikus megoldásnak az tűnik, hogy a kuplung főhengerben található dugattyú végén a kis visszacsapó szelep nem hajlandó kinyitni, hogy a henger feltöltődhessen friss fékolajjal, azaz túlságosan nagy nyomáskülönbség szükséges a kinyitásához, amit a gyári pedálrugó önerőből nem képes kifejteni.
Ok. Az a baj, hogy te ezeket nem csináltad meg.
Odáig, hogy "További észrevétel..." a te megfogalmazásod.
Onnantól viszont teljesen más a megfogalmazás stílusa, és szakszavakat is használsz, amit előtte nem tettél. Szerntem a többit csak bemásoltad valahonnan, főleg hogy "leírtad" azt hogy (állítólag) hogyan légtelenítetted a kuplungot.
Pedig ez az alapkérdésed: "Hidraulikus kuplungot hogyan kell légteleníteni?"
Ha mindazt megcsináltad volna amit ilyen szakszerűen megfogalmazva ide másoltál, akkor lennél annyira jó szaki, hogy egy kuplung légtelenítés ne fogjon ki rajtad.
Nézd meg a pedálnál a rugót, mert lehetséges, hogy teljesen lenyomott pedálnál már nem felfelé emeli a pedált, hanem inkább tovább nyomja lefelé. Szerintem ezt azért találták ki így, hogy segítsen a sofőrnek megtartani a kinyomott pedált.
A lehetséges hibák közé felvehetsz még kettőt.
Egy barátom úgy járt, hogy a kuplung gumicsövének a szövetbetétje megszakadt. A gumicső ugyan nem lyukadt ki teljesen, de a kuplung lenyomásakor enyhén kidudorodott. Ennyi elég volt ahhoz, hogy a pedál teljes lenyomásakor se oldjon a kuplung teljes mértékben.
Mire erre rájött, már kifizetett egy kisebb vagyont javításokra, végül egy hidraulika cső cseréjével megoldódott a probléma.
Régi Ladánknak a kuplungtárcsáján eltört az egyik surlódó betét, emiatt egy kicsit állandóan nekifeszült a lendkeréknek. Arra emlékszem, hogy nehéz volt egyes sebességbe rakni.
Fehér Nándornak igaza van. A rugó segíti a pedál lenyomását.
Azóta beszéltem egy váltó felújítással foglalkozó szakemberrel.
Azt mondta, hogy a nyeles tengely csapágy fészke ki tud verődni axiálisan akár 1-2 mm-t és radiálisan oválisra tud kopni.
Az axiális játékot könnyű észrevenni, mert ha gyorsítunk és motor fékezünk és ezt gyorsan ismételgetjük, azaz pumpálgatjuk a gázpedált, akkor érezhetően billeg a kuplung pedál, mert a nyeles tengely lökdösi a kuplungot és az a kinyomó csapágyon keresztül visszahat a pedálra.
A radiális kotyogás viszont sokkal rafináltabb hiba, mert a váltó kapcsoló villáinak mozgató mechanizmusának szabad mozgását képes akadályozni. Ezt ugyan egyelőre sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, de esetemben erről lehet szó, mert a kuplung pedál nem billeg.
Ennek javítása úgy lehetséges, hogy a váltó házát egy gépműhelybe viszik, ahol a csapágy fészkét felfúrják, besajtolnak egy perselyt végül újra munkálják a csapágy illesztést. Persze ehhez megfelelő méretű gép is kell.
Fel lett újítva a váltó.
A nyeles tengely kicsit lógott (kotyogott). Szerintem nem volt vészes, de a váltós szakember szerint igen. Nem volt szükség gépműhelyre, ennél a típusnál kúpcsapágyak vannak és ki lehetett hézagolni, hogy a nyeles tengely ne billegjen.
A váltósnak mondtam, hogy a 2. fokozatot hidegben nehezen veszi (recseg). De pár kilométer után már tökéletes. A szaki nem volt rest mindent kicserélni aminek köze van a 2. fokozathoz (egy kisebb vagyon volt).
A kettős tömegű lendkerék, a kuplungszerkezet és a tárcsa maradt, de azért felrakattunk egy új dörzsölő felületet. A kinyomó csapágyat a munkahengerrel cseréltük. 60 ezernél illik cserélni, ha már úgyis megbontottuk.
Azóta a kuplung mindig tökéletesen kiold. A 2. fokozatot semmivel nem könnyebb berakni hidegben indulás után. Talán annyit javult, hogy recsegős hangot nem ad. Szerintem néhány alkatrész feleslegesen lett kicserélve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!