Milyen futásteljesítményre tervezik az elmúlt években gyártott autókat?
Több autószerelő mondta nekem, hogy az autókat is elérte ez a tervezett avulás mizéria és az újabb modellek már nem bírnak annyit mint a régiek. Egyre kevesebb kilométer kell ez első komolyabb alkatrész cseréhez.
Egy régi suzuki swift motorja kibírta a karosszéria élettartamát. Amikor a kaszni már szétrohadt a motor még mindig egyben volt.
"A Rába meg nem ment csődbe, nem tudom hogy jön ide."
Jajj mindig elfelejtem, mit is gyárt a Rába? :D
Az autószerelőnek igaza van, már réges régen elérte az autóipart ez a "mizéria", és való igaz, hogy az autók már nem olyan tartósak, mint pl. 30 évvel ezelőtt. Ennek több oka is van.
Egy autónak teljesítenie kell nagyobb meghibásodás nélkül a 250 000 km-t (a kötelező karbantartások megtartásával).
Hogy a régebbi autók miért mennek el 500 000 km felett?
- A downsizing hiánya miatt
- A még akkor kevésbé hatékony alkatrésztervezésből adódó túltervezések miatt (nagyobb biztonsági faktorok)
- Az egyre inkább megkívánt tömegcsökkentő megoldások miatt (acél helyett alumínium, utána ahelyett műanyag, ahelyett kompozit alkalmazása)
- Gyártási költségek csökkentése (pl. nagyobb, roncsolás nélkül megbonthatatlan alkatrészegységek alkalmazása)
- Szigorúbb környezetvédelmi előírások az emissziót és az alkalmazható adalék- és ötvözőanyagokat illetően
Mivel az egyes alkatrészeket is emberek (mérnökök) tervezik, ezért vannak az tervezett élettartamhoz képest "kilengések", azaz néha túl jól sikerül az alkatrész és nem megy tönkre (ez kedvezne a vevőnek), vagy túl hamar romlik el (ez kedvezne a gyártónak, viszont rombolja a presztizst).
Mindazonáltal a mai autókból talán csak azért nem lesz veteránautó illetve kedvtelésből tartott autó, mert már az egyes alkatrészek kevésbé időtálló anyagokból (műanyag, akármilyen töltőanyaggal) vannak, amik már anyagukban mennek tönkre (bomlanak le), így sokszor nem javíthatók.
Ha a gyártó nem biztosít ezekből alkatrészt, akkor hogyan mennek ezek az autók tovább?
Ehhez jön a statikus (nem mozgó) alkatrészek elhasználódása is, mint pl. a vezérlő nyáklapjainak a korróziója, vagy akár a forrasztóanyagok korróziója, fáradása. Emiatt lehet, hogy a motor menne, de az elektronika meghal, és nem javítható (roncsolásmentesen nem bontható).
Ezért 7 év, vagy 250 000 km. Ezen felül már nagyobb javítások várhatók még egy jól sikerült konstrukció esetén is.
"Egy autónak teljesítenie kell nagyobb meghibásodás nélkül a 250 000 km-t (a kötelező karbantartások megtartásával)."
Ezt az átlagos autók általában most is teljesítik.
"Hogy a régebbi autók miért mennek el 500 000 km felett?"
Voltak már linkek, ha kell belinkelem a 3-5 éves taxikat a mobile.de-ről. Mindben 600 000+ km van.
Persze downsizing van, illetve van hogy elbsznak ma is egy konstukciót és hulladék egy komplett motorsorozat úgy ahogy van. De azért nagy átlagban a mai technika is hozza amit hoznia kell.
Arról nem beszélve, hogy a 30-40 évvel ez előtti technika az faék volt a maihoz képest. Akárcsak a motort és annak részegységeit nézzük, akár a járművekbe szerelt extrákat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!