Mitől függ hogy pl egy f1 motor tizedmásodperc alatt eléri a max fordulatot, míg egy utcai autó nagyon lassan emeli a fordulatot még üresben is?
Vagy pl egy sportmotor, rántasz neki egyet és azonnal 5-6 ezren van a mérő...
Ez mitől függ?










Az f1 motor kifejezetten fordulatra van hangolva.Éppen ezert a lehető legkisebb forgó tömeggel gyartjak a motort eppen ezert azonnal es nagyon magas fordulatszamig kepes felporogni!Ebbol a tulajdonsagabol adodoan viszont nyomateka nem sok van.
Egy utcai auto viszont pont nyomatekra van hangolva,hiszen ott nem a 10ezer fölötti fordulat a lenyeg.....egy mezei autot valahol 2 es 5 max 6 ezres fordulat kozott hasznal az ember,es lenyeges hogy ne kelljen rommá forgatni ahhoz hogy menjen is!Eppen ezert itt nehezebb vasak fordulnak körbe mikor a gazra lepsz es a tehetetlenseg torvenye miatt egy ilyen test lassabban pörög fel.....cserebe alul van nyonateka,foleg alul!Ahol az autot hetkoznapokban hasznalod





Egyszerű fizika: a pörgős motorokban minden ki van könnyítve, a dugattyúk, főtengely, vezérműtengely stb., így ezeket sokkal könnyebb mozgásba hozni. Nyilván utcai járműveknél a megbízhatóság, a tartósság fontosabb.
Számít a hengerek száma is: nem mindegy, hogy egy 2000 köbcentis motor 4, vagy esetleg 6 hengeres, hiszen így is könnyebb lesz 1-1 dugattyú.
Meg aztán lehet játszani a dugattyú méretével is: a hosszabb inkább nyomatékot teremt, a rövidebb inkább lóerőt, mivel gyorsabban tud mozogni.





A fentiekhez annyit tennék hozzá, hogy az F1-ben nagyjából 1 km nagyjából 220 ezer forint és felette. Per has írom, lehet nagyot tévedek, de egy szezon alatt mennek mondjuk 6-7 ezer kilométert. Ez alatt a motor el is használódik.
Egy garnitúra gumi egy versenyt sem bír ki.





Például azért, mert egy utcai autónak meg kell felelni a környezetvédelmi normáknak. Különösen egy újabb, elektromos gázpedálosnak. Nem te nyitod a fojtószelepet, hanem csak jelzést adsz a motorvezérlőnek, az meg ahogy a motor engedni anélkül hogy kilógjon a környezetvédelmi normákból, elkezdi nyitni a fojtószelepet. Ez idegesítően lassú egy lepadlózás esetén, még egy régebbi utcai autóhoz képest is, ahol a gázpedál bovdennel nyitotta a fojtószelepet.
Az F1-ben nem számít mi jön ki a csövön, menjen. Nem az égéstermék összetételére, hanem a menésre van optimalizálva a motorvezérlő programja. Ki nem szarja le, ha el nem égett üzemanyag jut a kipufogóba, legfeljebb lesz egy szép lángcsóva...










Nem kell feltétlen F1-es motorhoz hasonlítani, még utcai autó és utcai autó között is rengeteg a különbség.
Ismerősnek 1.0 literes turbós benzines motor van, 3 ezres fordulat körül mozog vele városi forgalomban. Nekem 1.6 benzines turbó nélkül és 2 ezer körül mozog városi forgalomban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!