Az automata váltók teljesen eltüntetik a manuálisakat?
Itt, Európában nagyon vissza fognak szorulni a manuális váltók. Igazából már most is rengeteg tevékenységet automatizáltunk, amiket korábban maguktól értetődően a sofőr végzett. Csak a váltónál maradva: ma már nem kell dupla kuplunggal, gázadással visszaváltani, a szinkronkapcsolók megoldják. De eltűntek a kézi hidegindító berendezések, a pótlevegő és előgyújtás szektorai, a kézigáz, a hűtőzsalu, a kézi olajszivattyú, a fűtést, szellőzést és légkondicionálást is beállítja az automata klíma. Erre a sorsra fog jutni a váltás is: az automata váltók most már megbízhatóak és egyre olcsóbbak lesznek, a vevők zömének elvárásaihoz pedig nagyon jól illeszkednek: sokan csak annyit szeretnének, hogy a főbb kezelőszervekkel zsonglőrködnek, a többit pedig oldja meg az autó.
Ráadásul az automata váltó sok új lehetőséget nyit meg. Automatával könnyebb kialakítani önvezető funkciókat, egyszerűbb hibridhajtást beépíteni, a közelmúltig pedig nagyon jól lehetett csalni velük az NEDC szerinti károsanyag-kibocsátási tesztben. A WLTP-nél már nem ekkora az előnyük. Az elektromos autókban pedig a váltó eleve szükségtelen lesz: meg lehet oldani, hogy a villanymotor egy fix áttétellel jól működjön a teljes sebesség- és terhelési tartományban, amiben egy személyautót használni szokás.
Az várható, hogy Európában a kéziváltó csak pár különleges autóban marad meg. A nehéz terepre való teherautók és terepjárók esetén továbbra is ez a jó választás, a sportkocsik egy kis részében is megmarad, de az átlagsofőr átlagautójában már nem lesz létszükséglet.
A versenysportokban valószínűleg sokáig meg fognak maradni a kézzel működtetett szekvenciális váltók. A technika ugyan már meglenne hozzá, hogy ezeknél jobb hatásfokkal, az ideálist jobban közelítő kapcsolási pontokkal működő automata váltók dolgozzanak a versenygépekben, de az FIA egyelőre nem erőlteti a bevezetésüket. Ha már úgyis ott van a pilóta az autóban és saját magának is szerez pontokat, nem csak az autónak vagy csapatnak, akkor igazán megtehet annyit, hogy néha vált.
Ám a világ nem csak a fejlett régiókból áll: Dél-Amerikában, Afrikában és Délkelet-Ázsiában más szempontok számítanak. Ott, ahol egy ötfősre tervezett családi autónak a nyolcfős kiscsalád mellett még a kecskét is el kellene valahogy juttatnia a közeli város piacára a reménytelen állapotú földutakon, jó darabig megmarad a bowdennel működtetett egytárcsás szárazkuplung és az ötfokozatú szinkronváltó. Az jobban viseli az itteninél sokkal keményebb felhasználási feltételeket és ha mégis megkotlik, az út széli, szerviznek nevezett putrikban könnyebb használhatóvá tákolni kalapáccsal, csavarhúzóval és valami régről megmaradt katonai teherautó alkatrészeivel.
A jövő elektromos autóiban szerintem nem lesznek a mai értelemben vett sebességfokozatok, semmi akadályát nem látom egy elektromos meghajtás fordulatszámának a fokozatmentes szabályzásának. Tehát hamarosan nem lesz sem kézi sem automata váltó, mert nem lesz sebességfokozat, nem lesz mit váltani. Szerintem.
De ettől függetlenül is halálraítélt a manuális váltó már rövid távon is, mert minden létező szempontból jobb az automata. Kivéve persze az árát. Tehát legfeljebb addig lesz kézi váltó amíg olcsóbb gyártani és még elegen lesznek akik megveszik. Szóval már nem sokáig.
Nincs ettől jobb érzés mint váltogatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!