Hogy is megy az autókban a sebességváltás?
Ezek a béna belsőégésű motorok csak egy bizonyos fordulatszám-tartományban működhetnek. (kis pörgésnél lefullad - nagy pörgésnél...., na az nem is megy, de ha mégis akkor széthullik)
Azért kell a váltóval és a kuplunggal vacakolni, mert a keréken viszont akarsz "számolni" nulla fordulatot is, meg nagyon, nagyon sokat is, amikor pl. mégy az Adriára.
A váltás technikája le van írva ezer helyen.
A váltóval azt választod ki, hogy nagy erő kell kis sebességgel, vagy nagy sebesség kell kis erő mellett. (P=Fv)
Az erő helyett lehet mondani (forgató)nyomatékot is, de én csak azt mondom; az Erő legyen veled!
Egyszerű: az automata váltókban alapvetően csak a haladási irányt választod ki. Van neki a P állása, ez felel meg a sebességben parkolásnak (ebben indítasz, de nem mész sehová), van N, ez az üres (akárhogyan nyomod a gázt, nem megy semerre), van R, avagy a hátramenet (nyomod a gázt és letarolod a mögötted álló autót) és van a D, az előremenet (nyomod a gázt, de most látod is, hová mész). Ezekből választasz. A P állás mindig reteszelt, vagyis nem tudod csak úgy kihúzni vagy betolni oda a kart, hanem a rajta található gombot kell megnyomnod. Ez általában az R és a D állásra is igaz, nehogy véletlenül indulj el arrafelé, amerre nem is szeretnél.
Szóval: kiválasztod, merre szeretnél menni, rálépsz a fékre és behúzod a kart a megfelelő állásba. A féket elengedve van, hogy az autó lassan elkezd a megfelelő irányba "kúszni" (a hidrodinamikus váltóknál így volt, a modern robotizált és DSG-váltókat nem ismerem). Nem kell tőle megijedni, ez természetes jelenség, a fékpedál lenyomására abbamarad. Elinduláshoz rálépsz a gázra, a váltó kuplungol, váltogat, nem kell vele foglalkozni. Megállásnál fékezel, majd mikor véget ért az utad, nyomva tartod a féket, P-be húzod a kart és leállítod a motort.
Egyes automata váltóknál (az újabb típusú, Tiptronic-rendszerű hidrodinamikus váltóknál, illetve a robotizált és DSG-váltók esetén) van lehetőség kézzel is kapcsolni. Erre kézikar vagy kormány mögé telepített váltófülek szolgálnak. Ehhez általában külön pozícióba kell mozdítani a választókart, de ez fel van rá tüntetve. Ilyenkor csak nyomod a gázt, majd a megfelelő fordulatnál meghúzod a kart vagy megnyomod a gombot. Visszakapcsolásnál is elég ennyit tenni, a kötelező gázadást elvégzi a váltó vezérlése.
az elsőt azért pontoztam fel, mert megmosolyogtatott az amúgy teljesen korrekt válaszával, a negyediket pedig azért, mert bár senki nem kérte az automata váltó különböző fajtáinak működését, egy csomót gépelt, hogy megoszthassa velünk.
a kérdezőnek meg annyit: majd az oktatód elmondja, amit tudnod kell a vezetéshez. ha a többire is kíváncsi vagy, esetleg számolni is van kedved nyomatékokat meg teljesítményeket, akkor beülsz a BME közlekkarának néhány előadására. azok szabadon látogathatóak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!