Hogyan lehet változtatni egy autista gyerek étkezési szokásain?
Először is kitartás, az autizmus tünetei 4 és 5 éves kor között a legmarkánsabbak, utána minden téren várható spontán fejlődés, javulás.
Ami az étkezési problémákat illeti: először is nem árt, ha tisztában vagy az okokkal. Az autisták étkezési problémát az érzékszervi túlérzékenység és a kényszeresség, a megszokotthoz való ragaszkodás együttesen okozza. Egyrészt tehát az auti számára az étel ízlelése (látványa, szaga) nagyon speciális benyomásokkal jár együtt, olyan ingerületeket indít el az agyban, amit egy neurotipikus ember valószínűleg el sem tud képzelni. Akár már a látvány is rosszullétet tud előidézni, mert a különböző érzékszervek az auti agyban eléggé össze-vissza vannak kuszálódva. Egy auti csak a megszokott ízű és állagú ételeket képes fogyasztani, különben a biztonságérzete sérül.
Új ételek bevezetése rettenetesen nehéz. És hiába mondják, hogy ne add neki a megszokottat, majd megeszi, amit kap: aki ezt javasolja, annak még nem volt dolga autival. A lehetséges hatások ebben az esetben:
-Inkább éhen hal, de nem eszi meg azt, ami eltér a megszokottól
-Megeszi, de fizikai rosszullétet okoz számára, kihányja
-Megeszi, de a biztonságérzete felborul és más tünetei erősödnek fel, visszahúzódóbbá válik, vagy dühkitörései lesznek
Nem érdemes erőltetni! Ami nálunk bevált, az az, hogy nagyon látványosan jóízűen fogyasztottunk előtte ételeket. Tehát egy nap százszor is el kellett mondani, hogy "hú, már alig várom, hogy végre ehessek X-et, mert annyira finom!". Aztán mikor eljön az étkezés ideje, akkor pedig látványosan dicsérni és élvezni az ételt, hogy megkívánja. Ha eléred, hogy ő magától meg akarja kóstolni és ízlik neki, nyert ügyed van!
Viszont célszerű olyan étellel kísérletezni, ami jó eséllyel ízlik neki, közel áll a megszokottakhoz, mert ha megkóstolja és rossz tapasztalata lesz, akkor elmegy a kedve a kísérletezéstől. Csodát ne várj... Az én gyermekem 10 éves korára annyit sikerült elérni, hogy kb. húszféle ételt eszik meg, de szerencsére ebben minden szerepel: leves, főzelék, hús, tészták, zöldségek.
Egyébként nem árt, ha megfigyeled, hogy milyen szempontok alapján szelektál a gyerek a ételek között. Lehet, hogy szín, állag, vagy forma szerint és akkor ebből kiindulva lehet bevezetni új dolgokat. Általában az autik nem szeretik, ha a különböző állagú és ízű ételek keverednek, tehát a sok összetevős dolgokat, szószokat, rátéteket nehéz elfogadtatni velük. Inkább külön-külön érdemes próbálkozni.
Amit még érdemes kipróbálni, hogy bevonod a gyermeket az étel elkészítésébe, mert ha látja, hogyan készül, akár kedvet is kaphat ahhoz, hogy megkóstolja.
Ami az önállóságot illeti: minden esetben a motiválás, jutalmazás vált be nálunk ilyen téren. Tehát ha önállóan megeszi a joghurtot, kap valami apró ajándékot, jutalmat és ezt ismételgetni addig, amíg nem rögzül teljesen. Ennyi idős korban nekünk ez nagyon bevált a szokások kialakításában. Egyértelműsíteni a célt, ha megcsinálja, jutalom. Napokig, hetekig, hónapokig. Aztán lehet új célokat kitűzni: öltözzön állóan, pakoljon el maga után és hasonlók, fokozatosan bővítve a kört.
Kitartás!!! Most van a neheze, jobb lesz, hidd el! Ez a legnehezebb szakasz, amiben most vagytok, utána már mindenképpen csak könnyebb lehet!
"Mi mindig asztalnál étkezünk és mindig megkínáljuk."
Az úgy tuti kevés, ezt én is próbáltam, nem vált be. Az vált be, amikor egy rokonunk tényleg már reggeltől hajtogatta, hogy ő milyen finomat fog enni ebédre, és mire oda jutottunk, addigra már a gyerek kíváncsivá vált és akkor tényleg meg is kóstolta azt az ételt (sőt, azóta a kedvence lett).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!