Hogy lehetne segíteni felzarkozni egy alacsony iq-val rendelkező gyermeknek?
11 éves kislány, kevert fogyatékosságai vannak papír szerint, az IQ szintje az alsó határat súrolja.
A lány nem tud egyedül fürdeni, hajat mosni, nem tud késsel szeletelni, illetve, késsel és villával enni, az órát nem ismeri, a pénz fogalmát nem érti, értékét nem tudja. Iskolába érte kell menni és vinni, mert egyedül eltéved, sokszor éri baleset, nem jó az egyensúly érzéke, túlsúlyos, nagyon lusta. Szinte dadog beszéd közben, ha elakad, kóros hazudozó, értelmetlen dolgokban füllent.
Az iskolában fel van mentve idegen nyelvből, vmint a másodikos tankönyvekbol tanul, ami napi fél óra otthoni tanulást jelent.
Jár felzarkoztato órára heti 3x, és amíg nyelvoktatas van, ő matekot tanul.
Hova lehet vele fordulni? Ha érdekel további részletek, válaszolok.
Számokban kifejezve mit jelent, hogy az IQ-ja az alsó határt súrolja? 70 körüli?
Anyám gyógypedagógus volt, debil vagy imbecil besorolású gyerekek (lehet, hogy azóta átnevezték ezeket, de súlyossági fokokat jelölnek értelmi fogyatékosságban) kisegítő iskolába jártak, ahol eleve más volt a tanterv a normál iskolákhoz képest. De még a tanítás módszertana is.
Igen 70 körüli. A leletre az van írva szó szerint, hogy kevert fogyatékosságai vannak. Tehát nem tudták diagnosztizálni, voltak gyanujelek, hogy ilyen meg olyan betegsége van, de nem tudták bizonyítani. A véleményen is csak annyi szerepel, hogy eltérő tanításban kell reszesiteni. Így most negyedikes ugyan, de masodikos tananyagot tanul.
Első, és az anyukád szerint helyes kiemelni a családból, azért hogy alternatív iskolába jarhasson? Ez nem hat rá esetleg negatívan?
A kislány a húgom gyereke. Sajnos errefelé nincsenek ilyen iskolák. Kollegistának kéne ahhoz lennie.
Hát éppen ez az, hogy speciális iskola csak kevés helyen van elérhető.
Nem tudsz igazán mit csinálni, voltak kivizsgáláson, ott kaptak egy határozatot, ahol leírták, hogy milyen fejlesztéseket kell, hogy kapjon, amelyeket ahogy írod, megkap.
Igazából egy ilyen gyereket fejleszteni nem az édesanya feladata, hanem speciális gyógypedagógus feladatkör.
Szóval ennél többet nem nagyon tud az anya csinálni.
Akkor hajrà bentlakàsos iskola. Nem megfelelő fejlesztéssel( pl amit most kap) sosem lesz önellàtó. Úgy meg meglenne az esélye egy viszonylag normàlis önàlló életre. Ezt nem is értem miért nem mondtàk eddig.
Az nem fejlesztés,hogy màsodikos anyagot tanul...
A fogyatékossági szakirodalomban jelenleg az ún. "normalizációs elv" a követendő, vagyis az, hogy a fogyatékkal élő személyt nem lehet "normálissá tenni", akképp kezelni, hanem arra kell megadni a lehetőséget, hogy a fejlesztések révén a "normálishoz" a leginkább közelítő életet élhesse, ami az állapotából fakadóan lehetséges. Ez minden esetben teljesen más.
Viszont annak meghatározása, hogy ez hogyan érhető el, szakemberek feladata. Sajnos sokszor a rendelkezésre álló fejlesztés nagyon kevés, az utazó gyógypedagógusi hálózatot az elmúlt években jelentősen megnyirbálták, sok gyerek maradt ellátás nélkül.
A fenti probléma komplex gyógypedagógiai-pszichológiai fejlesztést igényelne. A család anyagi helyzetétől is függ, hogy mennyire van lehetőségük igénybe venni ezeket...
A szülő viszont a túlsúlyt tudná kezelni "házilagosan" is...
(Itt kell megjegyeznem, az általad felsorolt elvárások kicsit irracionálisak, mert az általad felsorolt elvárásokat a legtöbb átlagos, vagy éppen magas IQ-jú 11 éves sem tudja teljesíteni...)
Már egy ideje fejlesztésre járt, akkor irattak vele egy felmérést, abból az derült ki, hogy már tök normális, nem kell neki fejlesztés, így fél évig nem is kapott. Szerintem sem fejlesztés ez a 2 évvel ezelőtti tankonyvbol tanulás. Ebben a félévben teljesen le is maradt, még magához képest is. Hiába vitte az anyja ide meg oda, a legutolsó papírja szerint nem szükséges fejlesztés. Aztán mivel az iskolában arról értesültek, hogy "kigyógyult", ugyanúgy bántak vele, mint a többivel, ami azzal végződött, hogy sorra kapta az egyeseket ( ez pedagógia? ). Újból vizsgálták, azóta jár ismét.
Én nem gondolom, hogy irracionális. A fiam 10 évesen több mindent tudott, mint ő most. Saját gyerekkorombol is vannak emlékeim, nem részletezem, a kislány le van maradva.
A szüleinek nem az a célja, hogy színötös Legyen, hanem, hogy valamennyire önellátó.
Egyébként volt olyan, hogy felevkor 3-as 4-es jegyei lettek, mivel az akkori elsős tananyagot tanulta, a harmadikos osztalytarsai között.
Ezután a bizi után gondolták úgy, hogy mostmar jó tanuló, felesleges felzárkóztatni. .
Sajnos ezek a vizsgálatok rendkívül elnagyoltak, sokban függnek attól is, hogy a gyereknek éppen jó vagy rossz napja volt-e. Sokszor szándékosan szépítenek is, pont azért, mert kevés az ellátás, akinek nem muszáj, inkább nem írják ki.
Magán fejlesztésekre kell járatni, nincs sajnos más megoldás.
A bentlakásos iskolától nem hinném, hogy nagyon sokat fejlődne a gyerek,mivel a kiegyensúlyozott érzelmi háttér is fontos a fejlődésben, egy 11 éves gyereket én nem küldenék el magamtól egész hétre.
Az értelmi képességek adottak, azon sajnos fejlesztéssel sem lehet sokat javítani. Ez nem azt jelenti, hogy nincs elvárás, aminek meg kell felelnie, csak sokkal alacsonyabb szinten van, mint az életkora. Igazából önmagához képest kell nála eredményt elérni. Az iskolában külön tanterv szerint kellene haladnia, mivel SNI-ként integráltan tanul.
Az önellátás fejlesztésében tud a szülő segíteni, sok türelemmel. Az egyedül közlekedés neki nem is ajánlott (még), étkezést lehet neki tanítgatni otthon is. Fontos, hogy legyenek otthon kis feladatai, pl. zoknik párosítása, mosógépből ki/be pakolás, terítés, stb... Tényleg jó lenne neki speciális iskola, de ha nincs, akkor helyben kell valahogy megoldani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!