Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Problémás gyerekek » Mit lehetne csinálni ebben az...

Mit lehetne csinálni ebben az esetben a gyerkőccel? (olvasás-probléma)

Figyelt kérdés

Én egy 20 éves egyetemista lány vagyok, aki a barátjával és az ő családjával él. Egy lakásban vagyunk mi, az édesanyja, illetve a testvére és neki a gyermeke (K., 8 éves, 1. osztályos)

A helyzet a következő: a testvére elvált a férjétől, a gyermeket így egyedül, vagyis hát a családjával és a párjával neveli. A párjával nem túl rég óta, kb. fél éve van együtt, K. elfogadta őt, és nagyon szereti is. Iskolába viszi, hozza onnan, ha az édesanya dolgozik és nem tud érte menni.

A problémák ott kezdődtek, amikor az édesanya elvált, és külföldre ment dolgozni pár hónapra, majd hazajött, újra elment, majd végül hazajött és nem ment többet. A barátom elmondása szerint K. azután, hogy hazajött az anyja, rossz lett: nem mindig fogadott szót, sokat rosszalkodott (kiscsoportos ovis volt). Ha nem volt otthon az édesanya, K.-nak nagyon hiányzott, sokszor sírva aludt el, és csak az édesanyától kapott plüssel volt hajlandó elaludni.

Most az édesanya rengeteget dolgozik, elviszi reggel a suliba a gyermeket és utána 8-9 körül ér haza este. Majdnem a hét minden napján ez a felállás. Ha nem, akkor elmennek valahová, együtt vannak. De olyan is előfordul, hogy hazaér az anya, lefürdeti K.-t, lefekteti aludni, aztán ő elmegy bulizni/a párjánál aludni, és reggel az ébresztéshez érkezik. Eközben pedig felébred K. az éjjel folyamán, és kimegy a konyhába, esetlegesen megkérdezi, hogy hol az anya, mondjuk, hogy nem tudjuk (mert nem tudjuk, mikor hova megy, vagy hogy elment egyáltalán, legalábbis a barátom és én), ő pedig leül és sír.

Ami kimaradhatott, az édesanya roppant türelmetlen, csúnyán beszél, ha nem bírja kivárni, hogy K. megcsináljon valamit, vagy későn ébreszti fel őt és nem eszi meg időben a reggelit és késésben vannak. Volt olyan, hogy felébresztette, bekapcsolta neki a mesét, vitt reggelit, ő pedig leült a konyhában kávézni, cigizni, telefonálni/sms-ezni. Aztán mire bement (kb. fél óra) nem ette meg K. a reggelijét, és nem is öltözött fel, aztán amikor már a cipőt vette, ilyesmiket lehetett hallani "nem igaz, hogy belebambul a k_ rva tv-be ez a k_ rva gyerek, b_ zdmeg", stbstb.

kb. 2 hetente hétvégét K. az édesapjával és az édesapja párjával tölti.

Ez egy kis háttérkörülmény, ami sokat segíthet...


A mostani probléma pedig, ami miatt ide írtam az a tanulással kapcsolatos.

A házi feladatokat felügyelet mellett megcsinálja, de régebben olyan is volt, hogy csak ült fölötte, és semmit nem volt hajlandó csinálni. Előfordult, hogy ezért verést is kapott, de olyan is volt, hogy nem volt kedve házit írni (édesanyjával csinálta volna), így levitte K.-t a játszótérre az anyja.

Suliban megcsinálja, gondolom ott közösen csinálják.

A mumus viszont az olvasás. Nagyon nehezen megy neki, sokszor félre is olvas dolgokat, és nem is szeret olvasni. Egy kb. fél oldalas mesét olvasott fel nekem, kértem, hogy még egyszer olvassa fel, most, hogy már elolvasta egyszer, könnyebben fog menni. Nem akarta, és utána a többi házi feladatát sem csinálta meg, csak bambult maga elé, nem szólalt meg, aztán sírni kezdett. (ez kb. 10 perc lefolyása, utána a mamája átvette a házi-írást)

Ez volt egy példa, hogy milyen szinten nem szeret olvasni. Ráadásul sehogy nem lehet rávenni őt az olvasásra.

Mesélte nekem, hogy ő olvas a legrosszabbul az osztályból, erre mondtam neki, hogy akkor menjünk és olvassunk valamit, hogy jobban menjen neki. Azt mondta, hogy nem.

Még az is gond, hogy sokszor nem érti, mit olvasott. Legalábbis amikor nekem olvasott, azt vettem észre, hogy rákérdeztem valamire, és nem tudta, csak találgatott.

Év végén azt mondta, hogy amikor az iskolában hangosan kellett olvasnia, kinevették az osztálytársai.


Elküldték őt a suliból a nevelésibe is az olvasás miatt, ahol felméréseket csináltak, hallásvizsgálat, szavakat mondjon adott betűkkel, stb. Az utolsó előtti alkalommal a nevelésiben a nő K. előtt mondta az édesanyának, hogy mik a bajok K.-val, milyen problémái vannak (nem tudom miket mondott a nő). K. sírt, hogy nem akar menni az utolsó alkalommal... mondhatni, ez nem lepett meg, miután előtte lettek felsorolva a problémák... pedagógusnak készülök, de ilyet a pedagógia szinte tilt, hogy ilyen módon a gyermek lelkébe gázoljunk, de nem ez a probléma ami miatt írok. Szóval azt nem tudom, hogy a nevelésiben mi történt, miket mondott még utolsó alkalommal a nő.


A kérdésem pedig az lenne, hogy mit lehetne csinálni, hogy K. többet olvasson, gyakorolja azt?


Nekem semmi ötletem nincs, merthogy az édesanya szerint csak a háborús történetek érdekelnék, azt viszont még annyira sem értené, mint a meséket.

Ami még fontos lehet, az édesanya nem látja át a vele kapcsolatos problémákat, azokat amiket leírtam, abból egyedül az olvasás problémája, illetve a nevelésiben történteket látja, hogy ezek gondok. Ezeken kívül viszont van még rengeteg gond az édesanyával, de az már nem ide tartozik. Vagyis valamilyen szinten igen, mert az, hogy ő rendetlen, kupi van a szobájukban stb. a gyermek belső egyensúlyának nem tesz jót, de most nem tartozik ide.


Tehát a kérésem az lenne, hogy tanácsokat adjatok nekem/nekünk, hogy hogyan lehetne akár a nyár folyamán felhozni egy kicsit K.-t az olvasás terén.


2013. jún. 23. 10:15
 1/7 anonim ***** válasza:

Nagyon sajnálom, szegény gyereket!

ilyen anyának kutya sem való, nemhogy gyerek!

nekem 3 fiam van, a nagy most fejezte be az első osztályt.

nekem napközibe jár, így itthonra csak a gyakorlás marad, amit csak hétvégén csinálunk. nálunk úgy működik, hogy a testvéreinek olvas mesét. nem hosszúakat, csak max 10soros szösszeneteket. élvezik.ha nincs kedve, nem erőltetem.

amúgy a mostani gyerekek szerintem nagyon lestrapáltak. rengeteg új dologgal kell megbírkózniuk.ki könnyebben, ki nehezebben viseli.

nálunk még az is bevált, hogy séta közben a plakátokat, reklámokat olvassa, vagy a híradót mikor nézzük, az alsó csíkon a szöveget mindig elolvassa.

szerintem nem kell egyszerre sokat olvastatni, 1 oldalas szöveg neki sok, minden nap keveset.

a szövegértés nálunk is probléma, ez jó módszer, hogy visszakérdezgetsz, ugyanakkor meg is beszélhetitek közösen.

Nagyon sokat kellene vele foglalkozni, anyukáról meg megvan a véleményem...

2013. jún. 23. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

hát az anyukájáról nekem is... 20-21 évesen vállalta a gyereket, mert nagyon szerettek volna a férjével... és nagyon szerették egymást is.. hát... látszik, mennyire... korai volt a gyerekvállalás, én még most sem ajánlanám neki, hogy gyereket vállaljon, szerencsétlen gyerekkel cseszik ki... ráadásul makacs is, a szülei is mondták neki, hogy még ne vállaljon gyereket, korai...


az általad írt dolgokkal az a gond, hogy K. egyedüli gyerek, nincsenek kisebbek a környezetében, rokonságban stb. TV-ben egyedül a meséket nézi, illetve számítógépen játszik... meg néha ilyen robotokkal játszik, meg fociznak vele a barátom illetve az anyukájának a párja. ennyiből telik jóformán a saját maga által választott időtöltése, és nagyon lusta olvasni... egy könyv címét sem volt képes elolvasni, engem kért meg rá.. én meg nemet mondtam neki, mondván hogy tud olvasni.


szegény kisfiút én is nagyon sajnálom, hogy ilyen körülmények között él, ilyen az anyukája... de nem én vagyok az anyukája, hogy neveljem, olvasni tanítsam és egyebek...


most, hogy írtad a kisebbeknek való olvasást, gondoltam rá, hogy kap majd egy plüsst, és ha beválik, hogy szeretni fogja, akkor majd mesél neki minden este :) ha bejön, és lenne kedve ilyenhez...


Köszönöm szépen a válaszodat :)

2013. jún. 23. 12:53
 3/7 anonim ***** válasza:

Nincs mit, örülnék, ha tudnék segíteni!

még valami eszembe jutott. Nagyfiam nagyon szereti a gazdálkodj okosant!

ő olvassa fel a szerencsekártyákat. Jó móka,és olvasást gyakorolja.Vagy bármilyen ehhez hasonló társas

2013. jún. 23. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

Ha segíteni akarsz te, vagy a nagymama, olvassátok el a szakvéleményt, amit a nevelési tanácsadóban kapott a gyerek. Meg kell találjátok benne, milyen részképességei gyengék ennek a kisgyereknek, amik miatt nem tanult meg olvasni úgy, mint a többiek. (Azon kívül, hogy lelkileg a padlón van, és így elég nehéz tanulni.)

Lehet, hogy pontatlan a megfigyelőképessége, lehet, hogy bizonytalanul differenciálja az irányokat, összetéveszti a zöngés-zöngétlen hangokat, szűk a szókincse, meg még számos dolog. A szakvélemény végén szerepel valamilyen javaslat, ami szólhat az iskolának, de a szülőnek is. Ezután fejlesztési javaslatoknak is kell lenniük, ahol konkrétan leírják, hogy fejleszteni kell pl. a hallási differenciálási képességet, szókincset, beszédértést, stb.

Az olvasás újratanítása előtt, de legalább ezzel párhuzamosan ezeket az alapkészségetek kell fejleszteni, különben hatalmas erőfeszítéssel is relatíve csekély eredményt fogtok elérni.

Ha nagyon gyengén megy az olvasás, és a leírásod alapján nekem úgy tűnik, ne "általában" gyakoroljatok, mert egyszerre 20 betűt képtelenség megjegyezni. Az idegen nyelvű szavakat sem húszasával tanuljuk....

Érdemes megvenni a Játékház című olvasókönyvet, és abból a gyereknek megfelelő tempóban szabályosan újra tanítani az egészet. Ha az ötödik betűnél téveszteni kezd, addig nem érdemes tovább menni, amíg ez meg nem szűnik, még akkor se, ha a könyvben már következne az új betű. Akkor újságban színezzük pirosra az m-et és zöldre a p-t, vagy ami éppen soron van, betűkártyákból rakunk ki szavakat, korongokkal rakjuk ki egy szó betűit (pl. korong=6 db) és csak a tanult betűk korongjait cseréljük betűkártyákra, szótagsorokat olvasunk és keressük közte az értelmeseket, de mindig csak ezzel a néhány, persze egyre több betűvel.

Érdemes volna megnézni, hogy a beszédet mennyire érti ez a kisgyerek. Szeret mesét hallgatni? Felolvasott, kép nélküli mesére gondolok. Próbáljátok ki egy rövid történet elmesélése után, tud-e válaszolni a mesére vonatkozó kérdésekre. Ha ez gond, azon sok meséléssel lehet segíteni, persze olyan egyszerű történetekkel, amiket megért, szükség szerint magyarázva, és fokozatosan emelve a nehézségi fokot. Gyenge beszédértés mellett mindig rossz a szövegértés, és minden tanulás nehezen megy.

Sok sikert! Nagyon rendes tőled, hogy segíteni próbálsz!

2013. jún. 25. 17:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

Engem fakultatívan szoktattak az értő olvasásra. Kaptam egy könyvet, aminek azt hiszem 365 mese, az erdei állatokról. Esténként elolvastam az aznapit, majd elmondtam anyukámnak, vagy a nagytesómnak, hogy mi történt benne. Ha jól mondtam fel, mindig kaptam egy kis meglepit: egy csoki, drátisz tévénézés, grátisz fél óra ébrenlét.

DE!

Nem nehéz látni az összefüggést az anya viselkedése, és a kisfiú problémái között. Amíg ez helyre nem kerül, véleményem szerint a kisfiú tanulmányi/viselkedési problémái sem fognak rendeződni.

Fáj ilyet olvasni, főleg, miután sokat foglalkoztam egy félárva, problémás kisfiúval. Nagyon a szívemhez nőtt.

Egy kicsit tornáztassátok meg a képzelőerejét. Olvastass vele pár sort, és kérd meg, hogy rajzoljon róla. Vagy mesélje el, milyennek látja.

Ha a képzelőerő nem megfelelő, akkor az olvasás nem tűnik többnek egy kupac száraz szövegnél.

2013. jún. 28. 13:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim válasza:
Azt javaslom, nézd meg a www.diszlexiateszt.hu oldalt. Én annak idején a nagyobbik gyermekemnél kitöltöttem ezt a tesztet, ez egy ingyenes gyors teszt szülőknek, természetesen nem helyettesíti a nevelési tanácsadót, de nekünk sokat segített. Kitöltés után a teszt részletes kiértékelését is megkaptuk e-mail-ben. Kisebbik gyermekem most lesz nagycsoportos nincs vele semmi gond, de tervezem, hogy jövőre vele is kitöltjük.
2013. júl. 4. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Ha tényleg csak gyakorlásra van szükség, akkor a következő dolgokat javaslom. Az egyik egy játék, amit az öcsémnek találtam ki. Mindenféle rejtekhelyeket találtam ki a lakásban, amiket egy-két mondatban pontosan le tudtam írni (pl. az evőeszközös fiókban a villák között). Utána kis cetliket rejtettem el ezekre a helyekre, és minden cetlire ráírtam, hogy hol van a következő hely. Az utolsó helyre egy dobozkában egy kis csokit raktam. Az első cetlit pedig odaadtam az öcsinek, így ő szépen sorban felderítette az összes cetlit, és a végén megtalálta a csokit. Nagyon tetszett neki a játék. Annyi vele a baj, hogy elég nagy meló a sok cetlit elkészíteni, és mindig új helyeket kitalálni. A legjobb, ha nyomtatod a cetliket, és figyelj, hogy olyan betűtípust használj, ami a tankönyvükben használthoz hasonló (az a és a g betűknél szokott különbség lenni).


A másik kérdés: kisfiúról vagy kislányról van szó? Kéne valami könnyű szöveg, amit ő rettentő izgalmasnak talál. Felolvasod neki a felét, aztán nem folytatod. Vagy felolvasod az elejét, és ha már az izgalmas részhez értetek, akkor egy bekezdést ő olvas, egyet te. Ne akarj vele túl hosszú, összefüggő szöveget olvastatni, mert elfárad, és a végét már nem érti. Egy idő után szerintem rá fogsz érezni, hogy milyen szövegrészek a nehezebbek neki, ott mindig segítsd át. Szerintem ha bemégy a könyvtárba, és elmondod, hogy milyen könyvet keresel, a könyvtáros készséggel segíteni fog.

2013. júl. 8. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!