Autista gyanus a kisfiam?
Sziasztok!
Van egy 2,5 éves kisfiam, aki nem beszél. Azt nem mondom, hogy egyáltalán nem, mert van 25-30 “szó” amit mond, de többnyire hangutánzók, van, hogy csak a szó elejét vagy a végét mondja.
Járunk vele lassan 1 éve TSMT tornára, amit ugye itthon is végzünk. Emellett beszédindító foglalkozásra május óta, illetve 1 hónapja állatasszisztált foglalkozásra. Tornázni többnyire itthon szoktunk, a beszédindító és az állatos van egy héten 1-1 alkalom, ami max 30-40 perc. Szereti őket. (Van amikor nem)
Nem igazán szociális, a vele egykorú gyerekekkel nem igazán van el, van 1-2 vele egykorú gyerek, akiket megszokott velük “eljátszik”. Inkább a 10 éves korosztállyal találja meg a közös hangot.
Mozgása nagyon fejlett, mindent ügyesen csinál, sőt korához képest többet is. Enni mindent megeszik, nem válogatós.
A kérdésem így az lenne, hogy mit tudnék még csinálni, hogy beszéljen? Úgy tudom ilyen kiskorban még nem lehet megállapítani az autizmust, de valamerre szeretnék elindulni, mert úgy érzem, hogy egy helyben topogok és csak telik az idő. :(
Aggódom, hogy vajon sosem fog beszélni?!
"Ha annak idején lett volna ennyi fejlesztési lehetőség nem a javítóba kötött volna ki a sok gyermek, hanem tudták volna fejleszteni őket a nekik megfelelő módon."
Azért ebben ne legyél ennyire biztos.
Barátnőm kisfia mély állapotban lévő autista. Már 3 éves korában diagnosztizálták, 6 éves koráig az anyuka minden nap hordta a korai fejlesztőbe. Minden nap! A gyerek attól még autista maradt. Egész életében gondozásra szorul majd. Nem beszél, nem tudja megértetni magát. Speciális iskolába jár, de nem igazán tudnak neki semmit megtanítani.
Nekem adhd-s mindkét gyerekem. A fiamat én 5, a lányomat 7 éves korától hordtam fejlesztésre. Igen, a lányomnak kicsit későn vették észre. De mindent időben csinált, gyönyörűen beszélt, énekelt, szavalt rajzolt. Akkor vették észre, amikor iskolába került, hogy figyelemzavaros. Nem tudom rajta mit lehetett volna óvodában fejleszteni! Minden feladatot tökéletesen végrehajtott. A mostani fejlesztések sem érnek semmit sem. Most 9.-es, és még mindig az megy fejlesztésen, hogy keresd a különbséget meg labirintus. Kb, mint az óvodás gyerekeknél. A figyelemzavara nem igazán javult semmit, szerintem ezzel nem lehet mit kezdeni. Gyógyszer talán hat rá, már akinek. De fejleszteni nem lehet, visszanézve az elmúlt 10 évemre, most utólag azt mondom, hogy hagyni kellett volna az egészet a fenébe. Iszonyat sok pénz, idő, energia elment rá. Sík ideg voltam folyamatosan, mert minden áldott nap mentünk valahova valamelyik gyerekkel, rohantunk folyamatosan. Lehet, hogy mindenki jobban járt volna, ha szépen munka, óvoda után leül mindenki, és a nap végén lenyugszunk.
Veled kapcsolatban azt tudom mondani, hogy hord ezekre a fejlesztésekre, ha akarod. Megtetted, amit lehetett, ha mégis gond van, akkor sem tudnak többet tenni. Ha tényleg autista, ahogy a szakértőd mondja, azt nem lehet fejlesztéssel megoldani.
De igen! Az én kisfiam 20 hónaposan kapott autizmus diagnózist. Most 2 éves.
Szóval, ha egyértelműen autista, akkor simán.
Egyébként érti, amit mondasz neki? Nevére figyel? Bólogat igent/nemet? Mutogat? Szemkontaktust hosszan tartja?
Kölcsönösség hogy alakul? Pl labdát, autót visszagurítja neked?
Szociális képességek? Megölel? Simogat? Puszit ad? Tapsol?
Lábujjhegyen szokott járni? Egyéb fura mozgásai vannak, pl repked a kezével, forog körbe, fejét rázza?
Sajnos ez tévhit, hogy normális, ha egy gyerek 3 évesen nem beszél. Rengeteg helyet megjártunk, köztük a neurológiát is. Mindenhol arra buzdítottak, hogy folytassuk amit elkezdtünk és meglátjuk 2.5 éves korára behozza-e. Rengeteget fejlődött az tény, mert január óta szobatiszta, de mégsem indult be a beszéd.
Mielőtt megint jönne, hogy én maximalista paramami vagyok, nem, nem vagyok az. A beszéd a leglátványosabb egy ekkora gyereknél és mindenki ezt veszi észre először, hogy “hű nem beszél csak mutogat?”
Azt senki nem veszi észre, hogy milyen ügyes mozgásban, mennyire intelligens, udvarias, szobatiszta stb.
Köszönöm annak a pár, embernek, aki normálisan tudott válaszolni és nem vitát generált. :)
Egyébként nekem diszkalkúliám van, szóval nem azt várom el a gyerekemtől, hogy tökéletes legyen mindenben. Bár nekem így is mindenhogy az…❤️
Kedves 23-as!
Igen, megérti amit mondok/kérek tőle.
Bólogatni nem szokott, de mivel megteszi amit kérek tudom, h érti.
Megölel, puszit ad, ha kérem és hagyja, hogy én is adjak Neki.
Labdát visszadobja, bár viccesnek tartja ha nem a kezembe dobja, hanem máshova. 1-2x vettem észre, hogy lábujjhegyen jár, de egyébként nem szokott.
"Mindenhol arra buzdítottak, hogy folytassuk amit elkezdtünk és meglátjuk 2.5 éves korára behozza-e."
De nem hozta be mert nincs mit!
Most tulajdon képp az a bajod hogy van egy okos, rendkívül ügyes gyereked, de ezekkel nem lehet kérkedni, mert nem beszél es az ügyességét nem veszik annyira figyelembe?
Csak mert totál ez jön le az írásodból!
Ha minden mást csinál, csak a beszéd a gond, akkor semmi baja. Logopédus mit mond? Ha beszédindításra hordjátok már látnia kéne valamit.
Én is hordtam a gyereket, és mi kaptunk visszajelzést. Az Én is tudok beszélni című könyvet használták, és abból szokott is lenni házi feladat. Csak ilyenek, hogy volt egy oldal kép, és a gyereknek esténként végig kellett mondani, hogy ez baba, ez kutya stb. Később már mondatokat. Emellett persze ennyi idős korban a finom és nagymozgások fejlesztése is cél. Rajzolni, színezni, gyurmázni, gyöngyöt fűzni, mászókázni, ugrálni, fára mászni. Ezek mind fejlesztik a gyerekeket. Az a baj, hogy régen ezeket a gyerekek csinálták maguktól, most meg a panelban ülnek a tévé előtt, és fejlesztésre kell hordani őket, mert ezek a tevékenységek elmaradnak.
29-es szerintem meg ne bánd. Az én fiamhoz az integrált oviba kijárt autista tagozatos gyógypedagógus. Én láttam a youtube-on foglalkozásokat, ahol a kommunikációs helyzeteket gyakorolják a magasan funkcionáló autistákkal. Szerinted? A nő kiröhögött, azt mondta azért jár óvodába, majd az óvónők ezt lerendezik. Ő rajzolt meg tornászott vele.
Van pár ismerősöm, akinek autista a gyereke, nagyjából ugyanazokat csinálták velük, mint a többi gyerekkel. Rajz, torna, finommotorika. Tudom, hogy az agyban minden összefügg mindennel, de a kommunikációra semmit sem hatottak ezek a dolgok. Iskolában sem ilyesmit csináltak a fejlesztésen. Én nem is tudom, hogy létezik-e Magyarországon ilyen gyógypedagógus, aki ezekhez ért? Ott van az Ötven című tankönyv, amit a Vadaskertben írtak, de fogalmam sincs, hogy van-e rá tanár, aki ebben jártas, hogy ezen végigvezesse a gyerekeket. Én még nem hallottam ilyesmiről.
Azt kéne nekik megtanítani, hogy a többi ember reakcióit megértsék, mert míg másoknak ez automatikusan megy, nekik nem. De nem ilyesmivel foglalkoznak a fejlesztéseken.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!