Mivel segíthetném még a beszédindítást 3 éves gyereknél?
Kisfiam 3 éves, de sajnos még nem beszél. Hallása rendben van. Halandzsázik, vannak értelmes szavai is, amiket adekvátan használ, de ezeket csak napi néhány alkalommal. 2 éves kora óta jár közösségbe, nagyon szeret járni, őt is szeretik a nevelők és a gyerekek egyaránt. 2 évesen elvittük a közeli szakszolgálathoz, de elég lassan haladt előre az ügyünk, kb fél éve tudtunk elkezdeni kommunikációs fejlesztésre járni, amit nagyon szeret és egyértelműen látszik a fejlődés, legfőképpen a gesztusaiban, de néhány új szava is volt azóta. Nemrégiben jutottunk el bizottsági vizsgálatra, ennek az eredményét még nem tudjuk.
Mindent megért, megérteti magát, kérésre mindent megmutat, rengeteg állat és jármű hangját utánozza, tehát nagy a passzív szókincse, de a beszédre nem tudjuk rávenni. Folyamatosan beszélünk hozzá, kevés a képernyőidő, mondókázunk, énekelünk, fejlesztő játékokkal játszunk, valamint egy éve tsmt-zünk. Tippeket, ötleteket, tapasztalatokat kérnék, mit tudnék még tenni azért, hogy ösztönözzem. Kezdek nagyon kétségbe esni, és mindig azon rágódom, hogy én rontottam el valamit... (Talán az még fontos lehet, hogy koraszülött volt, de koraszülött ellátást nem igényelt.)
Lányom 3 éves kora után kezdett beszélni kb. 2 hónappal, utána viszont nagyon gyorsan fejlődött a beszéde, most már ugyanolyan szinten van, mint a többiek a kiscsoportban. Nekünk a tsmt vált be, a beszédindítás nem.
Visszagondolva én azt mondom, hogy felesleges erőlködni, nem érett rá az idegrendszere, hiába mondja el szép tagoltan a logopédus a szavakat, vagy te a mondókákat, nem tudja megismételni, mert egyenlőre nincs meg rá a képessége. Hintázzatok sokat és mozogjon minél többet, ettől tud fejlődni az idegrendszer, idegeskedni meg felesleges, én is rengeteget problémáztam rajta, nem kellett volna, nagyon sok gyerek nem beszél 3 évesen, semmi bajuk.
Bera is volt neki? Arcüreg UH?
A szakszolgálati eredményt hogy nem tudjátok? Nem kaptatok előzetes véleményt ott helyben? Azt hittem mindenhol adnak.
Ugyan ezt vegig jartuk ...
Szakszolgalat, nevelesi torna, beszedinditas miazmas... Passziv szokincse szinten magy volt.
Majd 3,5 evesen elkezdett magatol beszelni.
4 evig logopedus fogalakozott vele ovi alatt.
Most 10 eves de abszolute semmit nem venni eszre nala. Ja es be nem all a szaja akkor is dumal ha nem kell. 😂
Es magatol tanul angolul a mesekbol videokbol dalokbol amit hallgat.
Bera volt, arcüreg uh nem. A tsmt-t egy éve csináljuk folyamatosan, sok fejlődést ettől nem láttam, mióta elkezdtük a kommunikációs fejlesztést, azóta inkább szemmel látható a fejlődés. Tsmt terapeutát most tervezünk váltani, mert egyre furább a terapeutánk hozzáállása, de mindenképpen folytatni szeretnénk.
Előzetes véleményt a vizsgálaton nem kaptunk, azon kívül, hogy "ügyes volt", jelentsen ez bármit. Azt mondták, majd jelentkeznek, ha vissza kell menni, hogy megbeszéljük a véleményt. Nem voltam még ilyen szituációban, nem tudom, hogy ennek a folyamatnak alapjában hogyan kellene működnie. Köszönöm az eddigi válaszokat!
Mi mindent végig jártunk. A neurológustól-logopédusig mindent.
Minden vizsgálat jó lett. Szeptemberben ovis lett, rá pár napra elkezdett szavakat mondani,mostmár mondatokat.
Mi próbáltuk a TSMT tornát is, nem jött be. Élvezte, de hatása nem volt. Szerintem az elengedés, a nem nyaggatás vált be.
4es vagyok
Ha nagy a passziv szokincs akkor lehet ez az ami hatraltatja. Nekem ezt mondtak anno. Bar passz lehet vagy csak ok sem tudtak.
Amugy a fizikai fejlodese milyen volt?
Nalunk nagy ugrasokkal gyorsan halad a fizikai fejlodes. 1 evesen mar szaladt. Mert ez volt fontos neki a tesok miatt. A szellemi fejodese pont a fizikai miatt maradt le. Szerintem.
Es nem erzett kesztetest h beszeljen mert amugy megertettuk.
3 evesen ment oviba utana indult be rohamtempoban.
Arra szamits h majd ha elindul a beszede akkor gyorsan akarja potolni es kell a logopedus neki, mert lehet teli lesz beszedhibakkal a gyors fejlodes miatt.
Mi a csudában hátráltatná a passzív szókincs? Az annyit jelent, hogy már sok szót ért a gyerek. Sokkal megnyugtatóbb, mint ha a passzív szókincse is gyengébb lenne a vártnál.
A szakszolgálatban megszokott, hogy a pszichológiai és pedagógiai vizsgálat után gyakorlatilag semmit nem mondanak a szülőnek, különösen ha két külön napon zajlott a vizsgálat. Először a pszichológus és a pedagógus megbeszéli a tapasztalatait, utána hívják vissza tájékoztatásra a szülőt. Ekkor adják át az előzetes véleményt is.
A vizsgálat után mondott "nagyon ügyes volt a Pistike" nulla információtartalommal bír. Illetve lehet, hogy tényleg "nagyon ügyes volt" a gyerek, fejlettebbnek tűnik, mint a korosztályos átlag, de lehet, hogy egyes dolgokban ügyes, más területeken meg lemaradásokkal küzd.
"azon rágódom, hogy én rontottam el valamit"
Ami eszembe jut: volt, hogy erőtetted a beszélgetést, pl direkt módon tanítgattad is? Mert az legtöbbször hátráltató tényező, ahogy a javítgatás is.
A többi hozzáállásod, amiről írtál, rendben van (mondókázol vele, énekelsz neki stb, elvitted az utóbbi időben fejlesztésre).
Lehet, hogy elkerülte a figyelmem, esetleg már írtad, de MIKOR vitted először fejlesztésre? Ugyanis ha túl korán, akkor nem kizárt, hogy indokolatlan volt a fejlesztés, és nagyon is el tud rontani egy egészséges érést a korai fejlesztés, pusztán az indokolatlanság miatt (mert pl neurózist, megfelelési kényszert alakíthat ki, ami lelki blokk, és gátolja az érést).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!