Problémás gyermekkel hogy kell tanulni? Valakinek akad gyakorlaton alapuló technikája?
Nem neked kellene tanulni vele.
Ha meg latszik, hogy nem megy akkor vmi mas baj van.
Itthon is pár betű után már összeolvasnak - emlékszem, nehéz is volt gyakorlásként mindig olyan szavakat összeszednem, amiben csak az van, amit már tudnia kellene.
Ez inkább fegyelmezési kérdés. De egyetértek, hogy ha nem muszáj, ne te tanulj vele, mert téged is megutál, meg a tanulást is. Nálunk egyébként a hatalmas szenvedések ellen az vált be elsőben, hogy mondjuk 3 sor ért egy gumicukrot :)
Tálald játékosan. Pl írd rá a betűket két dobókockára és dobjon ki szótagokat. Vagy kislabdákra írj szótagot, elolvassa és célbadob vele. Vagy, ha nagyon játékos még, akkor hozhatnak betűket a plüssállatai vagy bábozhatsz és olvashat a bábnak. Lépkedhet nagy papírokra írt betűkre, miközben kimondja őket... bármit kitalálhatsz, gyerekfüggő, mi jön be neki.
De ez csak "tűzoltásra" jó, meg kéne nézni, mi a fő gond, és azt orvosolni. (Pl hogy figyelemzavara van, vagy csak téged tisztel meg ezzel a magatartással; mit csinál az iskolában, ha ott kell olvasni; tényleg csak nem akarja olvasni, vagy nem tudja, stb.)
Fiam is így tanulja az olvasást ..szintén most elsős!
Vele is volt hogy elolvasta a szótagot az új tanult betűvel,pl VU
A következő sorban meg már nem tudta megmondani mi is az első betű.
Nála azt vettem észre hogy ha nagyon akarom hogy de,olvasd,tudod,gyerünk,nemár..akkor lefagy és azért sem sikerül.
Így inkább azt csinálom hogy vissza lapozok az olvasókönyvben oda ahol azt a betűt tanulták,ez beválik általában.
Miért te tanulsz vele?
Gyanítom a szüleid dolgoznak ,sajnos ez érthető.
Mond el nekik a problémát,kérj tanácsot,hátha van egy ötletük mit hogyan segíts a hugodnak.
A többieknek pedig...én is úgy kezdtem el járni a suliba hogy az akkor gimis bátyám vitt-hozott,itthon enni adott,megnézte a leckém,segített lefekvésig,játszott velem,mert szüleink 14 órában dolgoztak pesten.
Szóval kérdező..én így mostmár anyaként nagyon büszke lennék rád,ha az én gyermekem lennél
Próbáld megbeszélni vele előre, mit és mennyit fogtok gyakorolni. pl. tíz betűpárt húztok a kártyákból, azt kell összeolvasni, és utána játszotok valamit, amit ő választ. Vagy minden apró dologért (kezdetben akár egy szótag elolvasásáért adsz neki egy korongot (bármi összegyűjthető pálcika, kavics, stb. jó) ha ebből gyűlt tíz, kap egy nagyobb valamit (képecske, csillag, nyomda) és ha ebből is gyűlt 3 vagy akármennyi, akkor kap valami nagyobb jutalmat. Nem feltétlen tárgyra vagy édességre kell gondolni, bármi jó, aminek örül. Közös játék, sütés-főzés... Ilyen kicsi gyereknél, főleg ha utálja az egész helyzetet a gyakori kis jutalmak sokkal hatásosabbak, mint a három hétre előre kitűzött cél. Eleinte a napi tanulás végére intézném úgy, hogy össze tudja gyűjteni az egy matricára való korongocskáit, és ha az alapvető ellenállása már enyhült, akkor alakítanám úgy a dolgot, hogy a matricákért kitűznék valami nagyobb, pár hét alatt elérhető célt, illetve már nem jutalmaznék minden minimális erőfeszítést.
Ha még bizonytalanul ismeri fel a betűket, tényleg nagyon nehéz neki az összeolvasás. Ilyenkor analóg szótagsorokat szoktunk olvastatni, először am, em, im... típusúakat, egymás alá írva, ha kell, akár elő is olvasva a gyereknek, hogy csak ismételnie kelljen. A ma, me, mi, mo... már nehezebb, és újabb nagy lépés a három betű összekapcsolása. Először olyan betűkkel gyakoroljatok, amiket hosszan is lehet ejteni. Ilyen az összes magánhangzó, és a mássalhangzók közül a m, s, l, f, meg még néhány. Sokkal nehezebb az összeolvasás a felpattanó hangokkal (k, b, t, d és hasonlók). Azt a "mesét szoktuk mondani az összeolvasáshoz, hogy Morgó Maci vagy Sihu Huba (amilyen képpel az olvasókönyvben bevezették a mássalhangzót) is szeretne olvasni, de minden hanghoz hozzá teszi a sajátját. És így olvassa: am vagy as. Így a hangkapcsolás külön is gyakorolható, csak azt kell kérdezned, hogyan olvassa a maci ezt a betűt? és mutatsz egy magánhangzót. Mikor ez már könnyen megy, akkor "bukfencelni kezdenek a szótagok, és jöhet a ma, me, stb. betűsorrend.
Ha még nincs, készítsetek kartonból betűkártyákat, ezekkel nagyon jól lehet gyakorolni. Az egymás alá rakott magánhangzók mellett mozgathatsz egy mássalhangzót, és minden helyen összeolvashatjátok a szótagot, lehet húzni belőle és azokat elolvasni, rakosgathatja utasítás szerint tedd az a fölé a b-t, a b jobb oldalára a ... és az így kialakuló szótagokat, szavakat összeolvasni, kirakhatod valamilyen mintában, amit a gyerek lemásolhat, közben persze megnevezi a betűket, aztán összeolvassa, ami egymás mellé került, letakarhattok néhány betűt, amire emlékezni kell, és így tovább.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!