Akinek aspergeres szindrómája gyermeke van leírná miből derült ki?
A lányom viselkédése nagyon eltér a kortársaiétól. Első gyerek, most került oviba. Most látom hogy nagyon más mint a többiek. Két hét mulvára van időpontunk szakemberhez.
Szóval nagyon okos kislaány, 3 éves és már tud számolni, több tucat mondókák tud kívülről. Viszont a viselkedése eltér az ovistársakétól. Nem játszik a többiekkel csak nézi őket vagy elveszi tőlük a játékot. Gyakran megüti a másikat. Az oviban keveset kommnkkál. Irányíthatatlan, hiszti rohamot kap ha valami nem úgy van ahogy ő akarja. Harap és karmol ha valami nem tetszik neki. Nem teremt semmi kapcsolatot idegenekkel. Nem fél, csak nem érdekli más. A mozgása is ügyetlenebb a többiekénél, olyan darabos. A lég szembetűnőbb hogy nem tud a többi gyerekkel játszani, nem tud velük mit kezdeni. A legjobban a hiszti rohamok aggasztónak, olyankor kifordult önmagából.
Otthoni viselkedésén is jele lenne.
Mennyire volt szocualizálva? Mennyit jártatok gyerektársaságba az ovi előtt?
Minden tünetet leírtál ami erre a betegségre utal és illik rá.
Idővel erősebbek lesznek ezek a tünetek főleg a hiszti és az agresszió.
A 3 évesek még nem együtt játszanak, hanem egymás mellett.
Nincs elkapatva? Következetesen nevelitek? Mi a bünti a harapásért, rúgásért, hisztiért??
Az első és legszembetűnőbb volt, hogy nem figyelt a nevére, nem beszélt. Nem szobatiszta. Nem érti az ok-okozati következtetéseket.
Nekem inkább csak úgy tűnik, hogy korábban nemigen volt gyerektársaságban és nem tudja, hogyan viselkedjen velük.
Az egymással játszás 3-4 éves korban alakul ki, szóval még simán nincs elkésve Előtte max egymás mellett játszanak a gyerekek (igen, tudom, x-é és y-é is már 2 évesen együtt... de kivétel erősíti a szabályt)
Mondjuk a "tud számolni" érdekelne, hogy ez alatt mit értesz. A számfogalom még ritkán van kialakulóban, tehát mondókaszerűen szokták a számokat felsorolni ilyenkor a gyerekek.
A fiam nem aspergeres, de van néhány nagyon aspis- jellemzője. Ilyen pl hogy nagyon kevés dolgot eszik meg, nem mindegy, minek milyen a színe, mi mivel van együtt a tányéron. Egy olyan falat, amibe kerül valami (bármi) ami neki nem tetszik, hetekre/hónapokra elveszi a kedvét attól az ételtől, még akkor is, ha előtte kedvenc volt.
Nagyon érzékeny a zajokra. Pl fúró, motorhang, stb -fél tőle. Ha az utcán ül vki egy álló motoron, meg kell állnunk és megvrni messziről, amíg elindul, vagy megkerülni a tömböt.
Gyakran belemerül a saját kis világába, ugrál, beszél, pörög, harcol a "semmivel".
Fejét "beszorítja" az ágy és a fal közé hanyatt, fejjel lefelé lógva, képes akár egy órát is úgy feküdni, mert az neki jó :o
Évszak- és ezáltal ruha-váltás mindig problémás, akár cipő, pulcsi, kabát -mindegy, mi van terítéken, hetekig küzdünk, hogy hajlandó legyen úgy felhúzni, hogy utána nem ficereg, nyűglődik órákon át, hogy ez neki rossz.
Nehezen viseli az érintést (kivéve tőlem), elhúzódik.
A tiednek ez életkori sajátosság.
3-as vagyok, az előbb félbe kellett hagynom.
Következő jellemzők:
-nem bírja a zajt, ha mentünk zajvédő kellett a fülére
-nem eszik , kb kenyéren és tápszeren él. Küzdünk az evéssel, de nem bírja az állagokat a szájában, meghányatja
-érzékeny a tárgyakra is. Egy csomó dologhoz nem tud hozzányúlni. Gumis anyagtól, pl a lufitól sokáig öklendezett
-ha valami új dolgot kap,játékot is beleértve, üvölt, hogy vigyem vissza nem kell. Vele nem lehet ruhát próbálni sem
-körömvágás, hajvágás maga a pokol. Bár most taléltunk egy szuper fodrászt, valamit pozitív rezgést érezhet, mert küzd szegény maga ellen
-3 évesen kezdett beszélni, számokkal kezdte, már akkor 50-ig úgy számolt, hogy ha félbeszakítottam, vagy megzavartam, ott folytatta, ahol abbahagyta, tehát tökéletes számfogalma megvolt. abc betűit is tudta.
-3,5 évesen az iskolaérettségi tesztet megcsinálta
-mindent sorba rak. De van, hogy mindent borít, szakít, akkor aztán fél perc és a ház fejre van állva
-nehezen viseli a változásokat
-idegen gyerekeket soha nem bántott! Tesókat néha
-képes ugyanazt játszani egész nap. Pl ma egész nap egyik szobából a másikba pakolja a játékokat,de ezt már vagy 5 órája, egyikből ide, másikba oda...
-szökik...kiszökik az útra ,elszökik a boltból
Mégis a legfőbb jellemzők, az evés, szobatisztaság, szenzorosság (hang, érintés), szociális beileszkedés. De semmiképp mások bántása.
3 évesen még jellemzően nem játszanak a gyerekek egymással.
Amiket leírtál, nekem inkább dackordzaknak tűnik és mellé tenném azt, hogy nem igazán volt szocialis élete eddig. A fiam sem játszott kiscsoportban a többi gyerekkel, középsőben kezdte. Neki is voltak hisztijei, voltunk kivizsgáláson is, nem autista vagy aspergeres.
Felnőttem egy ilyen tesóval...
A számok nálunk is... kiscsoportos korában 20-tól visszafelé is tudott számolni, bárhonnan kezdve. úgy 4 évesen értette a 10-es, 100-as átlépéseket.
Úgy ment iskolába, hogy százezres nagyságrendben adott össze bmilyen két számot.
De ezek a számok. Mellette írni/olvasni nem tudott és írásképe most is borzalmas.
Nagymozgásokkal hadilábon álltunk mindig. Bár járni hamar megtanult, kerékpározni nagyon nehezen, úszni szintén (nem tudta szinkronba hozni a kezét a lábával). Hintázni még most, 9 évesen sem tud.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!