4 éves gyerekek szüleihez:milyen fejlesztést ad az ovi és milyen fejlesztést csináltok otthon a gyerekeitekkel?
Minden nap a héten fix programuk van pl. hétfő inkább kreatív 8ollóval vágás, hajtogatás, színezés, festés kézzel, ecsettel, nyomdázás stb., kedd inkább mondókás-énekes, vagy a péntek az ovis tornaóra napja.
Ezek naponta 30-40 perces fix programok és délelőtt. Utána irány az udvar, aztán átöltözés (egyedül öltözésre, tisztálkodásra ösztönözve), egyedül evés, egyedül pisilés, egyedül fogmosás, egyedül megágyazás (max a másiknak segíteni közben). Mind mind fejleszti őket. A fiam kiscsoportos 3,5 éves és az önállósága sokat fejlődött, a csoportmunkában is alakul a helyzet, de még nem az igazi, mert hamar elfárad és akkor már nem együttműködő. Délután ők csak a szobában játszanak, akkor főleg kirakózás, építés megy már csak és megyek érte.
Ezen felül szerdán délután jár egyensúly fejlesztő tornára , ami 40perc és hétfőn és csütörtökön csoporténeklős zeneoviba hazafelé beugrunk alkalmanként.
Jövőre, ha betöltötte a 4 évet kezd egy furulya és kottaolvasás kezdeményes zeneovodát is, mert a koncentrációján van mit javítani és még az ovi is felajánlotta - de csak mint lehetőséget - a kiscsoortos társasjátékos fejlesztést is külön fejlesztőpedagógussal, de egyelőre a csoporttal együtt szeretném, ha napközben dolgozna.
A zene nagyon fontos 6 éves kor előtt, rengeteget segít nekik az iskolára felkészülni. Szóval, ha ilyesmire van lehetőséged, élj vele.
itthon amúgy mindig mást csinálunk, segít leginkább a házimunkában, vagy főzni, mosni, sikálni a jétékait ameddig én a fürdőt stb.. A puhább zöldségeket ő szeleteli fel, a tojáshabot ő veri fel mixerrel, kever kavar, a húsforgató csipesszel kockákat pakolnak egyik dobozból a másikba a 2 éves öccsével és ma pl. keresd meg a párját játszottunk sokat. Főleg ilyen keresős fejlesztők vannak itthon és válogatás, gyöngyfűzés, szerelés - mellette a természettudományok, járjuk az erdőt és beszélgetünk (ma még vándormadarakról tanultunk, a tojás részeit - mi miért van ott, a gyümölcsöket, miben mi van, mik a részei) és jön az ezer kérdése, amikre ameddig tudunk, válaszolunk. pl. mi van a karjában, mi van a fejében, mi van a fülében, miből van a ruhája. Este, lefekvéskor már nincs mesélés, mert akkor nem alszanak, hanem játszanak egymással inkább, úgyhogy este mondókák és népdalokat énekelek nekik. Nagyon szeretik és meg is tanulják ügyesen. Rengeteget tudnak már, mert a nagyiktól is tanulják folyamatosan. Mesélés a déli alvásnál van.
Az egész napjuk fejlesztés végülis, ha így összeírom...
Nálunk egy picit más a helyzet, mert én fejlesztő óvodában dolgozom, de alapvetően a többségi ovikban is általában fixen előre megírt negyedéves/havi/heti tervek vannak, konkrétan leírva, hogy melyik nap mit csinálnak.
Illetve bizonyos ovikban (nálunk is) projektmódszerrel dolgoznak fel egy-egy témakört a csoportok, esetleg komplex tevékenységek zajlanak ( tehát nincs különszedve, hogy egyik nap ének, másik nap rajz,stb., hanem vegyesen jelennek meg a tartalmak, ami változatossá teszi a foglalkozásokat. A szabad játékot sem úgy kell elképzelni, hogy teljesen magukra vannak hagyva, hanem az óvónők figyelnek a kínálkozó lehetőségekre ahol kihasználják a nevelési helyzeteket, egy-egy konfliktus segíti a szociális fejlődést, megmérhetik, hogy ki építette a magasabb tornyot stb. stb. De valóban, ahogy előttem is írták,ebben az életkorban a legfontosabb a játék. A feladatlapozás jó kiegészítő lehet, de a tapasztalásra épülő ismeretszerzés a legfontosabb: vinni kell a gyereket közlekedni, vásárolni, együtt számolni, játékokat rendezni, hagyni besegíteni a házimunkába, és együtt közösen játszani.
Én egészen nagycsoportos koromig otthon voltam anyukámmal, és rengeteget játszottunk, "foglalkoztunk" és minden teszten, felmérésen simán hoztam az elvárt szintet, sőt. 5-6 éves korban pedig simán behoztam a "szocializálódás" részét, tehát ez saját tapasztalat. :)
Ez csak egy személyes vélemény, de én semmiképp nem hoznám haza iskolába/óvodába a gyerekeket. Óriási a pedagógus hiány, mi másfél éve vadászunk 1db gyógypedagógust/óvónénit. Mindenhonnan ezt hallom, csoport összevonások vannak, ügyeletek, a túlélésre mennek már sok helyen. Vannak általános iskolák ahol nincs szakszerű helyettesítés matekból, angolból teljesen elkeserítő a helyzet:(
Sok sikert neked és a gyerkőcnek is!
Egy óvónéni
Örülök, hogy egy távoli kolléga is írt (imént), remekül összefoglalta a lényeget. :) Sőt, több jó "laikus" válasz is érkezett
(még ha nem is értek egyet mindennel a többi komment kapcsán).
Szóval csak kiegészítést eszközlök, vagyis pontosítanám az egyik kommentet:
"1 óvónő van veluk délelőtt, egy du. 28-an vannak a csoportban, egyéni fejlesztésre nincs idő, de nem is kell egy egészséges gyereknél. Az ő dolguk a játék és játék közben fejlődnek."
Ez igaz, azonban a magas (20-30) gyermeklétszám ellenére törekszik a valamirevaló óvodapedagógus az egyéni NEVELÉSre is, valamint egyénenként is megfigyelni, értékelni a gyermekeket, nyomon követve fejlődésüket (differenciált nevelés).
Ez fontos tényező, ezért tettem kiegészítést.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!