Miért nem maximálják az óvodai csoportban a sajátos nevelési igényű és az átlaggyermekek arányát?
Ezzel a kérdéssel darázsfészekbe nyúlsz. Szerintem pont ezért nem válaszoltak eddig.
Az én személyes tapasztalatom az, hogy ma az integráció azt jelenti, hogy rázúdítanak egy átlagos ovis vagy iskolás osztályra 3-4-5 kezelhetetlen, viselkedés-és magatartászavaros gyereket, akik miatt nem lehet foglalkozást vagy órát tartani, folyamatos felügyeletet igényelnek, több köztük agresszív, ha épp rátör egy "roham" tör-zúz, vagy éppen megállás nélkül ordít,káromkodik stb.
Neked ezt szó nélkül tűrnöd kell, különben egy szemét vagy,aki nem toleráns, és miattad nem elfogadó a világ.
A pedagógusok zöme abszolút nem tudja kezelni ezeket a gyerekeket,és nem is akarja. Bőven van elég gond a neurotipikus gyerekekkel, semmi ereje még egy non-stop problémással is kínlódni.
A szülők jelmondata: Csak egy kis megértés...
Valójában azonban nem "kis megértést" akarnak, hanem olyan szintű kivételezést, amit maximum egy speciális iskola/óvoda nyújthatna, de semmiképp sem egy átlagos.
Mivel egy sni-s gyerek alapból kettőnek,vagy háromnak számít,így eleve kevesebb fővel indulhatna a csoport, de ez sem valósul meg...
Sok mindenben egyet kell értsek az előző válaszolóval, annak ellenére, hogy valószínűleg az én kislányom is SNI-s lesz. Bár ő nem agresszív, nem tőr-zúz, nincsenek magatartásproblémái, legalábbis nem több, mint egy átlagos hisztis 2,5 évesnek. Neki több fejlesztésre van szüksége, külön terápiákra, ugyanakkor a "rendes" gyerek közegre is, mert ezeknek a gyerekeknek a fejlődésében nagyon sokat számít. Ám teljesen megértem a kérdezőt is, hiszen én is félnék attól, hogy az óvónőket pluszban leköti egy sni-s gyermek, és kevésbé tudna foglalkozni az ő gyerekével. Ez egy teljesen reális aggodalom.
Nem önmagában az integrációval van probléma, az nagyon hasznos tud lenni mindkét fél számára, hanem hogy Magyarországon nincsenek meg a megfelelő személyi, tárgyi, anyagi feltételei. Sokszor még az egyébként előírt számú óvónő, gyermekgondozó sincs meg egy-egy csoportra, nemhogy amennyi speciális igényű gyerekek figyelembe vételével szükséges lenne. Szakmailag sincsenek felkészülve az óvodapedagógusok erre.
Pont ezért, szerintem is meg kellene határozni, hogy mennyi ilyen gyereket bír el egy-egy óvodai csoport, csak sajnos az a baj, hogy a kötelező beiratkozás miatt el sem küldhetik a pluszban jelentkezőket.
Mi egyébként pont a megfelelő fejlesztés, foglalkozás hiánya miatt valószínűleg nem fogjuk normál önkormányzati óvodába íratni a kislányunkat. Jelenleg családi napközibe jár, "rendes" gyerekekkel, a vezető gyógypedagógus.
Ha óvodás korba lép, már körbenéztünk speciális integrált óvodának, ahol intenzív fejlesztést kap, és az integráció azt jelenti, hogy többféle problémával rendelkező gyerek jár oda. Vagy marad a csanában. Persze sajnos ez plusz anyagi megterheléssel jár, amit nem mindenki engedhet meg magának.
Nem tudom, konkrét óvodáról írsz-e. Talán ott így van, ahogy te érzed.
De jobb helyeken szempont az óvónő egyéb szakképzettsége is pl., fejlesztő-pedagógia, gyógypedagógia, gyógytestnevelő, stb.
Mivel egy ilyen gyerek 2-t, vagy 3-at is ér a létszámban, ezek a csoportok jóval kisebb létszámúak a gyakorlatban. Esetleg gyógypedagógiai asszisztens is van velük. Én meg ilyeneket is ismerek...
Nem értek egyet egyébként az integráció erőltetett és nem átgondolt eseteivel, gondolom olyanról írtál, bár ez így elég általános.
Nem minden óvoda integrál, keress olyat, ami nem teszi. Van bőven.
Nem értettem félre, ezért írtam ezt: szempont az óvónő egyéb szakképzettsége is pl., fejlesztő-pedagógia, gyógypedagógia, gyógytestnevelő, stb. Talán azért vannak csak annál az óvónőnél, mert neki van erre bármiféle szakmai képzettsége. Továbbra is azt írom "talán", mert semmi konkrétumot nem tudunk, nem írt a kérdező semmit.
Szerintem nem a maximálás a megoldás, ezek gyerekek, nem számok. Az egész nem jó így, ahogy írja egy válaszoló, az ő gyerekének igénye van a normális gyerekközösségre, más gyereknek mindegy, hol van sajnos, nem lehet ezt egyformán kezelni, bármennyire szeretnénk és egyszerűen hangzik.
Az integráló óvodáknak jobban fel kellene erre készülni és sokkal több támogatást kellene kapniuk főleg személyi, de tárgyi feltételek biztosítására is. A szemlélet pedig az első kellene hogy legyen. Az eleve rossz, ha azért integrálnak, mert "kell", mert azt mondta a fenntartó.
mit jelent az átlagos?
van olyan gyerek aki lassú, aki hangos, aki erőszakos mert épp válnak a szülei...
simán lehet hogy a te gyereked a csoport leggyengjébbje
ennek nincs köze az integrációnak összekevered a fogalmakat
Nekem van egy SNI-s gyerekem, integráló oviba jár. Az óvónők felkészültek, továbbképezték magukat stb., minden adott (volt) ahhoz, hogy működjön a dolog, mégis csak zötyög az egész. Mi is és az óvónők is arra készültek, hogy lesz két "átlagostól eltérő" a csoportban, Jól is kezdődött az ovi, 2 gyerkőc mellett külön ped. asszisztenssel, szerencsére a két gyerek nem súlyos eset (értem ezalatt, hogy beszélnek, kommunikálnak, szobatiszták, önállóan étkeznek, ép értelműek és nem agresszívak).
Amivel nem számoltak, hogy a csoportban ok, hogy 2 gyerek van már kész diagnózissal, de a másik 25 gyerek közül még 6-7 problémás van. Ha én nem megyek anno utána a dolgoknak, ha elkönyvelem a gyereket rossznak vagy önmagamat rossz anyának, akkor kb a kiscsoport 2 félévére derült volna ki, hogy gubanc van és akkor kezdtük volna el az egész hercehurcát, SNI státuszt pedig már csak középső csoportra kapott volna a gyerek. Ezt csak azért írtam le, mert nem biztos, hogy az óvónők vagy az igazgatónő hibája, ha végül rossz lesz a csoport összetétele.
Én annyit tudok tenni, hogy amikor csak tehetem, elhozom ebéd után, illetve be sem viszem a gyerekem, csak ugye ez sem integráció.
Másik gyerekem teljesen átlagos, az ő ovijában is voltak problémás esetek, ráadásul nem volt integráló ovi, nem voltak felkészülve, hát..., jobban örültem volna, ha több figyelmet kap a gyerekem, de sokszor nem volt erre lehetőség, mert egyszerűen képtelenség volt, hogy az óvónő többfelé szakadjon.
Korábbi válaszra reagálnék még (6-os ha jól emlékszem). Igen, néha egy válást végigélő,vagy csak kistesó érkezését nehezen viselő gyerek, esetleg rendezetlen családi háttérrel rendelkező gyerek több problémát okoz, mint egy SNI-s, de ez benne van egy átlagos csoportösszetételben. Tehát ezek a gyerekek ugyanúgy ott vannak a csoportban és az SNI-sek pluszban jönnek rá erre, tehát mindenképpen túlterheltséget okoz.
Az pedig nagy butaság, hogy egy csoportban összegyűjtik őket, ennek talán az lehet a háttere, hogy a többi óvónő nem vállalja, mert n érzi magát felkészültnek, ami nem lenne baj (inkább ne vállalja mint rosszul csinálja), de akkor az óvóda miért vállal ilyen létszámú integrációt?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!