Szeptemberben iskolát kezdő gyereked tud írni/olvasni? Tervezed, hogy megtanítod neki a nyáron?
Az ovis szülőkkel beszélgettünk. 2 gyerek már tud olvasni, és legalább 4 anyuka mondta, hogy tervezi a nyáron tanítani a gyerekét.
Nem tudom, ha a gyerekem egy olyan osztályba kerül ahol többen tudnak olvasni, akkor nem-e lesz neki hátrány, hogy ő nem tud.
Én nem tanítottam a fiamat. Volt néhány gyerek aki már tudott olvasni, de az osztály zöme 7-8 éves oviban visszatartott gyerekből állt, az enyém éppen betöltötte a 6-ot. Kiválóan helyt állt így is első osztályban. Aki tud már olvasni, az unatkozik az órákon, mert már tudja amit tanítanak.
Én 5 évesen tudtam írni, és olvasni. Elsőben Mindig csendben meg kellett várnom amíg a többiek is végeznek, én pillanatok alatt megcsináltam a feladatokat. Szóval nekem ez nem volt jó, és elhihetitek hogy évekkel később nem voltam kitűnő tanuló.
Az a gond, hogy az esetlegesen helytelenül rögzült dolgokat sokkal nehezebb korrigálni, mint első nekifutásra helyesen megtanulni. Ráadásul tök felesleges nyáron ezzel nyüstölni! Hacsak ő nem kifejezetten érdeklődő, mert ha ő akarja, akkor oké, válaszoljon stb a szülő és segítse a gyereket legjobb tudása szerint. De ne tanítsa célzottan! A gyerek semmiféle hátrányt nem szenved attól, ha a suliban tanulja meg és nem előre otthon, viszont ha ő úgy ül be, hogy máreztistudom meg eztistudom meg eztistudom, akkor 1: jó esetben mindent helyes technikával tanult meg pl leírni, ekkor unatkozni fog az adott anyagrészeknél. Ez magatartásbeli problémákhoz szokott vezetni, illetve motivációs gondokhoz. 2: megszokja, hogy neki nem kell figyelnie, és ami talán még rémisztőbb következményekkel járhat: megszokja, hogy neki nem kell erőfeszítéseket tennie. 3: ebből egyenesen következik, hogy a későbbiekben egyszer csak majd nagyot koppan, hozza a rossz eredményeket, és kutyamód megsínyli, ha szembesül vele, hogy ő sem kifogástalan.... 4: ezeknek a gyerekeknek általában igen nehéz azonosulni azzal, hogy bizony mindenért meg kell küzdeni, tenni kell a jó eredményekért stb. 5: míg ők megtorpannak, a folyamatosan haladók szépen megelőzik őket, és vagy lépést tudnak tartani velük (átmenetileg duplaannyi munkával), vagy nem. Ha nem, akkor olyan mélyen sérülhet a tanuláshoz való viszonyuk, ami az egész iskolarendszerben eltöltendő idejükre kihathat.
Én úgy látom, több kára származhat belőle, mint előnye, ezért úgy gondoltuk, nem tanítjuk meg előre semmire. Az más kérdés, hogy mostanában olyan szinten érdekli az olvasás, hogy pusztán azzal, hogy folyton kérdezett(ez milyen betű, ez melyik és ez és ez...), két hét alatt megtanulta a nyomtatott nagybetűket és egy hét alatt tökéletesítette saját magától a szótagolásos összeolvasást . Most hogy mindent elolvas ami nyomtatott nagybetű, annyira élvezi a sikerélményt, hogy tegnap elkezdte kérdezgetni a kis nyomtatott betűket... mire betölti a hatot, valszeg tud majd kompletten olvasni. Évvesztes, csak jövő ősszel kezdni a sulit majd, jelenleg 5,5, éves. De hangsúlyozom, ő kérdez, én válaszolok, és soha egy percig sem mutogattam neki direktben, hogy mi micsoda, én soha nem hoztam fel, nem bíztattam stb, ha ő nem erőltetné állandóan, akkor nem is tartana itt, mert én abszolute úgy gondolom, hogy tökre ráért volna a suliban erre.
Mondom ezt úgy ,hogy én magam is pedagógus vagyok, a férjem is: konkrétan alsós tanító. Úgyhogy ő akár "taníthatta" is volna szakszerűen, de nem akartuk. És bárki kérdezi erről a témáról, mindenkinek el is szokta mondani, hogy nem javasolja.
A lányomat érdekelte hogy kell leírni a saját és a tesója keresztnevét. Megtanítottam neki, ezeket a betűket ismeri és kész. (nyomtatott nagybetűk)
Nem fogom írni-olvasni-számolni tanítani a gyereket.
Ne tanítsd, de ha nem tudsz ellenállni a könyörgésének, akkor a betűket úgy nevezd meg, ahogy olvasáskor kell kiejteni. Tehát "t" és nem "tö" vagy "té", mert ez a fajta ellehetetleníti az összeolvasást. Esetlen keresztneveket kapcsolhattok a betűkhöz, "Tamás betű", és a "t" akkor a betű titkos neve lesz.
Ennél sokkal fontosabb, hogy olvass neki minden nap mesét, figyeld, hogy érti-e, magyarázd el az ismeretlen szavakat.
Gyűjtsetek szavakat kezdőhang szerint, témák szerint, mondjatok ellentétpárokat!
Játszhattok hangkereső játékot (van-e a szóban m, r, a stb.) Sok gyerek nehezen különbözteti meg a zöngés-zöngétlen hangpárokat (t-d, k-g ...) persze elég, ha csak azt megmondja, hogy adott szóban a köhögős , vagy a gágogó hang szerepel-e. Sokan a hasonló magánhangzókat sem tudják differenciálni (ő-ű, ó-ú). Játszhattok ezzel is kakukktojás játékot. "Mi nem illik a sorba? fű, tű, őz, űr?"
Próbáld ki, hogy a lassan elszótagolt szavakat megérti-e.
"Mit mond a robot? asz.........tal." Ha ez megy, tegyél közé pár szót is. "Az eleje asz, a vége tal." Még nehezebb, ha hangokat kell összevonni: s.....í.....p. Ha ez is könnyedén megy, tényleg nagyon ügyes gyereked van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!