Hogyan érdemes kezelni azt, amikor a 3,5 éves gyereknek valami eszébe jut és azon nyomban azt akarja, hogy az meg is valósuljon?
Ez a fajta viselkedés gyakori azoknál akik az autisztikus spektrum alá esnek . Ettől nem kell megijedni , nem azt jelenti , hogy a gyerek hülye , de azt sem , hogy zseni . Amit kíván azt vagy megtagadod és állnod kell a vihart , vagy megpróbálhatod másra terelni a figyelmét , esetleg valami mást felajánlani .
Példa ;
Mami fagyit akarok , most !
-Bendegúz ! Nem akarok , hanem kérek , ez a szép módja annak , hogy valamit kérjél és meg is kapjad ......... és így tovább . Lehet , hogy elfelejti mit is akart !
- Én is akarok ! ... de odanézz ! Bolond ejtőernyősök szállítják a zongorát ! Amíg keresi az ejtöernyőssöket , elfelejti mit is akart ...
- Késleltetni és feladatmegoldáshoz kötni ;
- Ez egy jó ötlet Bendegúz , de elősszőr maminak rendb kell tennie a konyhát , ha segítesz gyorsabban végzünk és előbb ehetünk fagyit .
DE ÉN AKAROM MOST !!
- Bendegúz , ahogy a székely mondta ; előbb a munka , aztán az örömök
Nos ezzel időt nyersz , mert valószínűleg nem ismeri a viccet és ezután a székely viccre terelődhet a szó , (ami elterelés az eredeti követelésről) ... eredményképpen ,lehet , hogy elfelejti a fagyit , vagy elfogadja , hogy dolgoznia kell érte .
Ilyen formán felépíthetsz egy bizonyos jutalom szisztemát , amit felhasználhatsz a későbbiekben .
Én autisztikus fiatalokkal dolgozom és képesítve vagyok alapfokon autisztikus gyermekek (6 év alattiak) nevelésében . Nem azt mondom , hogy a gyermeked autisztikus , bármilyen szinten , de a system amit használunk tökéletesen alkalmazható bárkire . Megfelelően használva kiszedheted a régen várt fizetésemelést a főnöködből ! :)
Remélem elég érthető voltam , én ezt angolul tanultam és használom , nem tudom a helyes magyar szakkifejezéseket . De remélem az alapelv átment . Neked manipulálni kell a gyereket .
Fegyelmezéssel.
A gyerekre 3,5 éves korban - ritka kivételtől eltekintve - még nem lehet értelemmel, magyarázatokkal hatni. Szülőként és gyakorló nagyszülőként is azt tapasztaltam, hogy az előbb-utóbb hisztivé alakuló, azonnali megvalósulásra irányuló "akarom!"-ot egy jó időben adott nem fájdalmas!) popsira ütéssel lehet és kell végérvényesen elfojtani. A gyerek ebben a korban ebből - és csak ebből! -azonnal tanul. Tessék megfigyelni az állatvilágot: a nagymacskák például többek között egy-egy szelídebb farokcsapással, vagy akár mancsuk használatával is nevelik kölykeiket.
Az íróasztal mellett kitalált "tudományos" módszerek eredménye az a sok gyerek, akik visítva verdesik magukat a padlóhoz, ha az üzletben nem kapják meg azonnal, ami megtetszik nekik. Lehet tehát választani a keményebb, de hatásos, vagy a kényelmes, de később kínos szituációkat okozó, eredményét tekintve pedig kétes szelíd módszer között....
A kislányom mindig elég akaratos volt, és sok hasonló gondunk akadt. Egy időben működött az a módszer, hogy ha valamit kitalál, hogy akarja, akkor elkezdek vele beszélgetni arról a dologról, de nem hangsúlyozom azt, hogy márpedig ezért meg azért (ami logikus) nem lehet. Valahogy így csináltuk:
-tortát akarok enni most! csokisat!
-Ó az tényleg nagyon jó lenne, a csokis torta a kedvencem, főleg ha marcipán is van rajta. Neked milyen marcipán tetszik a csokitortán?
Erre elkezd fantáziálni, hogy a gyümölcs alakú marcipán milyen finom, esetleg mesélni, hogy hol látott olyat.
Nagyon bárgyú módszernek tűnik, de meglepően jól működött egy ideig, és sokszor sikerült hiszti nélkül elterelni a figyelmét. Aztán egy idő után rájött a turpisságra, és nem hagyta eltéríteni magát, de egész jól ellavíroztunk ezzel egy ideig (gyereknevelési könyvből van az ötlet).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!