Van valakinek figyelemzavarban szenvedő ovisa?
Ismerek ovist, aki "csak" figyelemzavaros, az hogy ennyi idősen ez a diagnózis szakmailag megalapozott-e vagy sem, azt nem tudom megmondani, mert az én szakmám csak társszakma.
Neki a legfőbb tünete, hogy feladathelyzetben valahogy nem tudja blokkolni az ingereket. Ez nem tudományos szöveg, de én csak így tudom megfogalmazni :) Kellene csinálni valamit, de valahogy áttör az a sokminden, ami körülötte van és nem tud koncentrálni arra az egy adott dologra. Ez sok ovis korúnál normális egy szintig, de nála úgymond átlép ez egy határt és sokkal-sokkal többször és határozottabban kell visszaterelni az adott feladathoz, mint a többieket.
Első vagyok.
Gyakorlatilag az előttem válaszoló helyesen írta le a dolgot, jó megfogalmazás. Nem képes szűrni a feladathelyzeten túlról érkező ingereket, így nem képes hosszú időn át (hosszú =10-15 perc) figyelni semmire, sem mesére, sem dalra, sem semmire. Azért nem diagnosztizálunk ilyesmit az iskolás évek előtt, mert addig ez nem patológia, hanem életkori jellegzetesség, ezek az észlelési szűrőmechanizmusok 6-7 éves kor előtt sok gyermekben fejletlenek még.
Ha 5 éves lesz tavasszal, akkor elég tág határok között normális, hogy nincs érett feladattudata, pláne feladattartása. Arra tud figyelni, amibe érzelmileg bevonódik. A reggeli felöltözés, szoba rendberakása nem ilyen, ezek közben naná hogy elkalandozik, játszani kezd, stb. Ha felolvasott mesét képes végighallgatni, érti és élvezi is, emellett vannak korának megfelelő játékok (nem képernyős játékok!), amikkel elmélyülten játszik 15-20 percen át, én megkérdőjelezném a "figyelemzavar" minősítést.
A feladattudat,feladattartás ettől persze még fejleszthető, az senkinek se árt meg. Tűzzetek ki egy-egy konkrét feladatot, pl. a kockák összeszedése. Vigyetek bele egy kis izgalmat, játékosságot (Sikerül-e befejezni, mire háromszor elénekeljük a Süss fel napot?), és tereld vissza a feladathoz, ha kell. Utána értékeljétek a sikert (eleinte feltétlen legyen sikeres a próbálkozás), és ha még van kedve, válasszatok újabb célt.
A jól átlátható feladathelyzet és az azonnali visszajelzés sokat segít. Hasonló korú tényleg figyelemzavaros és hiperaktív óvodásommal a mozgásfejlesztés foglalkozáson előre lerajzoljuk, hányszor fog végigmenni az akadálypályán, hány feladatlapot old meg az asztalnál és a végén milyen játékokból választhat. Így több-kevesebb noszogatással tényleg végigcsinálja amit kell, miközben lelkesen csillagozgatja, ami már megvan. Sokkal könnyebben boldogulok vele, mióta ezt bevezettük. Minden kör után megszámolja, mennyi van vissza, és elfogadta, hogy azt muszáj teljesíteni.
5,5 éves a kisfiam, nekünk a 28 éves óvónő "diagnosztizálta" figyelemzavarosként. Magam is tanár vagyok, így egyrészt ne nyugodtam bele, másrészt úgy gondoltam, hogy jobb, ha időben megtudom, hogy mi az igazság, hogy cselekedni tudjunk, ha kell.
A "tünetei" azok voltak/vannak, hogy csoportos foglalkozás közben egy idő után izeg-mozog, nem mindig csinálja a többiekkel együtt, amit kell(pl. verstanulás). Továbbá nem mindig hallja meg, ha szólunk hozzá, ha valamibe bele van merülve. Viszont ha valami érdekli (rajz, gyurmázás, építés, bármi), akár egy órát is elvan vele.
Elvittem a saját megnyugtatásomra a nevelési tanácsadóba, ott az derült ki, hogy az iq-ja kb. egy évvel idősebbekének felel meg (nyomtatott betűkkel ír, számokat is, szavakat kiolvas, nagyon jól számol), jó megfigyelő és jó matematikai készségei vannak, de idegrendszeri éretlenség miatt nem tud sokáig ugyanarra a dologra koncentrálni. Mi mindenképpen visszük feljesztésre (jobb félni mint megijedni). Nekem az ottani szakember azt mondta, hogy a logopédiai tesztje miatt akér már most iskolába mehetne, de egyetért azzal is, ha még visszatartjuk, emiatt az éretlenség miatt. Kíváncsi leszek, hogy mi lesz egy év múlva, hogy mennyire alakul a kisfiamnál ez a dolog, valóban csak éretlenség, vagy figyelemzavar. Mindenesetre megvásároltam pár könyvet, amit javasolt a logopédus szakember a nevelési tanácsadóban, azokat csináljuk otthon, illetve, a gondolkodós-memóriafejlesztőket jövet-menet, autóban, ahol tudjuk. A kisfiam élvezi ezeket a játékos feladatokat, így szerencsére könnyen mennek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!