4 éves fiam Asperger-szindrómás. Érintett szülőktől kérdezem, heti hány alkalommal jár a gyermeketek fejlesztésre, foglalkozásra? Folyt. Lent.
szia
megtennéd hogy leírod mik a tünetei? illetve 2-3 kor mik voltak? beszéd szobatisztaság , más gyerekekkel való kapcsolat
fura szokások stb
nagyon megksözönöm ha leírod!!! akár priviben is
egyébként a BHRG legjobb
Jellemző a szociális interakciók minőségbeli hiányossága ezek közül legalább két területen: a viselkedési minta, testbeszéd zavart, például kerüli a szemkontaktust, vagy helytelenül alkalmazza a társas interakciókat szabályozó gesztusokat; kapcsolatteremtő képessége korához képest fejletlen; nincsenek spontán vágyai arra, hogy másokkal együtt tevékenykedjen; nem akar társas, vagy érzelmi kapcsolatokban részt venni.
Viselkedési mintája korlátozott, behatárolt és ismétlődő, melyre érdeklődési és aktivitási formák esetében legalább az alábbi jellemzők közül valamelyik ráillik: belefeledkezik egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési területbe, mely nagy mértékben eltér a normálistól; ragaszkodik speciális, semmi haszonnal nem járó rutinokhoz vagy rituálékhoz; folyamatosan foglalkozik egyes tárgyakkal, vagy annak részeinek vizsgálatával.
Mindezek jelentős gondokat okoznak a társas kapcsolatokban, az iskolában vagy a munkában.
Ellenben nincs megkésett beszédfejlődés (például az érintett személy kétéves korban egyes szavakat már használ, majd kb. hároméves korban kommunikatív módon képes beszélni); megismerő tevékenysége korának megfelelő; semmi látható jele nincs a klinikai kognitív fejlődés késedelmének; a viselkedési minták életkornak megfelelően alakulnak, valamint semmilyen specifikusan látható jele nincs mélyreható fejlődési rendellenességnek vagy skizofréniának.[
kedves utolsó
ne haragudj, lehet én vagyok buta de számomra nem egyértelmű
ezekre mondanál példát:
belefeledkezik egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési területbe, mely nagy mértékben eltér a normálistól
Viselkedési mintája korlátozott, behatárolt és ismétlődő, melyre érdeklődési és aktivitási formák esetében legalább az alábbi jellemzők közül valamelyik ráillik: belefeledkezik egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési területbe,
ne haragudj csak látom te szakértő vagy azért kérdem, hogy ezeket hogyan kell elképzelni egy 3 éves gyerek esetében mondjuk
köszönöm
6 éves aspi anyukája vagyok.
Hivatalos ajánlásunk van a fejlesztésekre (pszichiátria, szakértő bizottság):
A gyerekem ezeket kapja jelenleg:
autizmus-specifikus fejlesztés (vizuális napirend, én-könyv, napló, szociális történetek) - AOSZ-ban, Vadaskertben ingyenesen lehet segítséget kérni ezekben;
óvodában heti 3 óra gyógypedagógiai fejlesztést írtak elő - ez a hivatalos előírás, de jelenleg van mellette félállású gyp-asszisztens, ez kiváltja;
heti 1 pszichológus az oviban (játékterápia - korábban én magánban is hordtam, és sokat segített, csak mindig valamilyen konkrét célt kell kitűzni, nem általános célokat - tehát az nem lehet cél, hogy ne legyen Aspergeres, mert mindig is az lesz, de pl. nálunk az óvodai agresszív viselkedés leküzdésében és bizonyos kényszeres dolgokban sokat segített, emellett a pszichológus azt mondta, hogy ez a terápia kb. 3-4 hónapig alkalmazható, utána már nem hat);
TSMT-torna - ezt a szakértő bizottság is ajánlotta, a lényeg, hogy az alapozó terápiát (bizonyos időszakonkénti konzultációk mellett) otthon kell végezni, tehát nem kell emiatt eljárni sehova! Nekünk úgy fél év múlva kell majd kiscsoportos TSMT-t kezdeni. Még csak most kezdtük el, nem tudom még eredményről beszámolni.
Meg kell mondanom, hogy az autizmus-specifikus eszközök használatától én nagyon látványos és mindenre kiterjedő javulást tapasztaltam, néhány hét után. De olyan szinten, hogy pl. új ételeket is hajlandó megkóstolni, ami eddig képtelenség volt.
# 4: ezt úgy kell érteni, kisgyerekeknél, hogy pl. hosszasan (de mondjuk órákig) tanulmányoz egy szerkezetet, mondjuk egy golyópályát, hogy hogyan mozog, kipróbálja minden létező variációban, és nem lehet ebből kizökkenteni (ha megpróbálod, dühkitörtése lesz!).
Később rákattannak egy bizonyos témára, mint mondjuk a fűnyírók, vagy a menetrendek, vagy a csillagászat, vagy az anatómia, és arról a témáról mindent magukba szippantanak, folyamatosan arról beszélnek (akár az utcán egy vadidegennek is mesélnek), a kölcsönösség igénye nélkül - tehát azt sem figyeli, hogy a hallgatóságot érdekli-e vagy sem. Ebből a szempontból baromi fárasztó tud lenni egy aspi. :)
Úgy kell elképzelni - és ők maguk is sokszor így beszélnek magukról - mintha földönkívüliek lennének, akik nem igazán értik az emberek világát, a szociális kapcsolatokat, tudatosan meg kell tanulniuk. Konkrét példa: ha az én gyerekemhez odamegy egy másik gyerek, és spontán elkezd vele játszani, akkor a gyerekem totális értetlenséggel néz rá, fogalma sincs, hogy mit akarnak tőle, néha még indulatossá is válik. Ha ugyanez a gyerek úgy megy oda, hogy "szia, szeretnék veled játszani ezt és ezt", akkor a gyerekem megérti, és képes bekapcsolódni a játékba.
Tehát minden, mások számára evidens, alapvető szociális készséget bennük csak nagyon tudatos munkával lehet kialakítani.
Emellett meg kell említeni, hogy az Aspergeresek mindig rajta vannak az autizmus spektrumon, tehát olyan autisztikus tünetek is lehetnek, mint az érzékszervi túlérzékenység (bizonyos hangokra, látványra, szagokra, ízekre furcsa reakciókat adnak) - nálunk volt olyan, hogy egy adott látványra egyszerűen lefeküdt magzati pózban a földre...
Ahogy a 3. válaszoló is írta, az Asperger-szindrómások eltérnek abban a típusos autistáktól, hogy esetükben nincs megkésett beszédfejlődés, viszont a beszédükben érzékelhető, hogy tanult panelekből építkeznek - emiatt gyakran nagyon felnőttesen beszélnek, már egészen kisgyermekkorban! Gyermekem már 4 évesen olyan kifejezéseket használt, mint "napestig", vagy "elegendő", vagy "szíves örömest". Beszéde átlagon felüli, választékos, de én gyakran fedezek fel benne ilyen tanult paneleket.
És hát ugye az IQ... diagnosztikai kritérium, hogy az Asperger-szindrómások átlagon felüli IQ-val rendelkeznek, gyakran az extrém magas intervallumban.
Tehát szociális és megismerési funkciókban - és sokszor még más területen is - nagyon gyengék, de értelmi képességekben és beszédben túlszárnyalják a kortársaikat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!