Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » 5 éves lány részére itthoni...

5 éves lány részére itthoni hosszú téli estékre fejlesztő-nevelő jellegű játékok?

Figyelt kérdés
Minden érdekel, amit 5 éves lánnyal lehet játszani és ami a fejlődését segíti elő, játékos formában. Pl. szerepjáték, ABC és számok gyakorlása, bármi. Igazából tapasztalatok érdekelnének, ha valakinél valami nagyon bejött, nagyon szerette a gyerek azt a játékot és tényleg hasznos volt. Esetleg számítógépes oktató játék (neve, elérhetősége). Köszi!
2011. nov. 11. 16:41
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
Társasjáték. :) Van ezer féle, és mindenki élvezi.
2011. nov. 11. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:

Engedd sokat szabadon (a saját fantáziája szerint) játszani, rajzoljon sokat, mesélj neki.

Ezek után jönnek csak a "fejlesztő" játékok, de nem kell ezeket erőltetni megállás nélkül.

Rengeteg jó tárásasjáték van, egy kicsit utánanézel a neten, érdemes, mert sok kincsre lehet bukkanni. Nálunk kedvenc a Sárkánjy Samu fejtörői, és most kapta a Kisvakond és a betűket.

Az én 5 évesem nagyon szereti a Logico Primo játékot, most kapta szülinapjára, de már régóta vágyott rá, mert az oviban is használják.

2011. nov. 11. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:
Köszönöm második, a tippeket. Az én csemetém is imád rajzolni, és nagyon szépen is tud, meglepő hogy milyen ügyes, korosztályához képest hatalmas a fantáziája és mostanában meg is lódult a rajzolási tudománya: szinte minden nap rajzol valami olyat, amit eddig nem, és minden egyre szebb és jobban felismerhető. Teljes emberi alakot rajzol, megfelelő arányokkal, megvan két keze, két lába, még ujjakat, cipőt is rajzol, sőt az arcon a szemre még szempillát is, a fülbe még fülbevalót is. Mindenki meg van lepődve rajta, hogy milyen jó a kézügyessége. Sokat is rajzol. De nem lehet mindig csak rajzolni. Szoktunk szines papírokból alakokat vágni, másik szines papírra felragasztani pl. fát, házat, napocskát, a többit megrajzolja pl. a napocska arcát, az égre madarakat. Ezt is nagyon szereti. Társasjátékunk van egy pár, de most rászállok erre a témára, és megnézem az általad említetteket. Én is ilyesmire gondoltam, ami kezdi bevezetni a betűk, számok világába, persze csak lájtosan. Már jópár betűt ismer, és le is tudja írni a saját nevét, és egy-két egyszerű rövid szót pl. apa. Olyan jó látni, hogy így fejlődik, és szeretném ezt szinten tartani, szeretném hogy ne unatkozzon (nincs testvére), értelmesen eltölteni az időt. Köszi még egyszer és várom a további ötleteket.
2011. nov. 11. 21:20
 4/10 anonim ***** válasza:

Logico primo, piccolino, Mini lük, Clever castle, Rush hour, Club 2%, Sudoku my first, Zoologic-állati logika stb.


Társasjátékok: Wo war's (ravensburger), Zingo, Rolit junior, Junior labirintus, Csupa csupasz tyúkeszű, Tudnak -e repülni a malacok?, Szuper farmer, Kocka móka mackó módra,


Gyurma pl. play dough nagyon jó, puzzle, vasalós gyöngy, vagy aqua beads, számfestős készlet, geomag (nekünk bevált)stb.


Az alábbi oldalakon is találsz jó játékokat:


www.okosjatek.hu

www.jatektudos.com

2011. nov. 12. 05:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Utolsó, köszi szépen a tippeket, megnézem őket! Várok további ötleteket! Esetleg házilag kivitelezhető játékok (tehát nem készen vásárolt társasjáték, hanem amihez a kellékek otthon megvannak).
2011. nov. 12. 18:12
 6/10 anonim ***** válasza:

Nem kell fejleszteni egy ovist , fejlődik magától, ha ingergazdag a TERMÉSZETI KÖRNYEZET.

NE a játék legyen ingergazdag, se fejlesztő, különben gátolja mind a fantáziája kiélését, mind pedig azon keresztül szorongásai feloldását. Márpedig bizonytalanságok, szorongások leginkább pici korban fordulnak elő rendszeresen. Ennél fogva inkább gond, ha realistán rajzol (ki vitte őt ilyen irányba??), hiszen az aránytalanságok, túlzások (pl. az egyik tesó nagyobb, mint a többi, vagy pl. az egyik karja aránytalanul nagy, avagy a kocsikerék nagyobb, mint maga az autó, stb) megjelenítése ösztönösen segíti feldolgozni, ami nyomasztja, valamint segíti megélnie, ami épp foglalkoztatja, ami örömet okoz neki.

(Nagyrészt ez utóbbiról szól a művészet is.)


Nem a "tudományosságtól" lesz boldogabb ÉS FEJLETTEBB az ÓVODÁS gyermeked, sőt... Sajnálom, hogy (valamilyen hatásra) ez irányba "alakul", holott még csak 5 éves...

7 évesen ez rendben lenne, de ráér akár 8 évesen is felszínesnek lenni, azaz a LÁTSZATNAK a precíz megjelenítésére... Viszont hol marad a lelkivilága kivetülése??... :(



Egy gyermekrajzelemzést is tanult és gyermekek rajzolását érdeklődve figyelő pedagógus.

2011. nov. 13. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

Előző vagyok, annyi hozzáteszek, hogy kivételt képez, amit az ovis önmagától, de felnőtt befolyástól mentesen csakis önmagától, tisztán belülről fakadóan igényel, ami úgy értek, hogy ez esetben egyes fejlesztőjátékok "belefének" a választékba, így a betűkkel való játék is, de hangsúlyozom, ezek csakis akkor ,ha abszolút saját magától kívánja és csak addig, ameddig ő akarja és csak úgy, ahogyan ő kívánja, és ne más olyan játék rovására menjen, ami az életkori sajátosságára nézve előnyösebb. Bújócskázzatok, fogócskázzatok (már amennyiben lehet a lakásban kivitelezni, de télen is lehet pl. erdőt, mezőt járni.), igen, a szerepjáték épp neki való és fontos, barchopázzatok, manuális tevékenységgel foglakozzatok (pl. barkácsolás, szövés-fonás), énekeljetek sokat, mesélj neki sokat, és ő is kitalálhat meséket, ne legyen cifra barbija, hanem egyszerű baba (előző hsz-ben írtam az okát).

...sőt, azt jóvá hagyom, hogy 5 évesen már a szabályjátékok is fontosak, érdekesek, hasznosak számukra, de NE a szabályjátékokon legyen a hangsúly , persze lehet társasozni is; ami fejleszti még, ha lehetőség szerint mindig kibeszélheti, ami a lelkét nyomasztja, örömét , bánatát és te meghallgatod... stb. stb...

Én értékelem az igyekezetedet, és hogy nem hanyagolod el őt, de nagyon nem mindegy az irány... A tudományos attitűd több kárt okoz, mint hasznot. Nem az a baj, hogy részletgazdag a rajza, mert az bár káros felnőtthatás eredménye is lehet, de valóban egy gazdag gyermeki érzelemvilágot is tükrözhet (ez tehát inkább érzelmekre utal, mint gazdag fantáziára - e kettő nem keverendő össze!), de egy kisgyermek ösztönösen képes az önterápiára, és ha ezt nem fojtják el benne, akkor irreálisnak, sőt, szürreálisnak hat a legtöbb rajza és így LENNE rendjén...


A szürrealizmus (mint művészeti ág) kialakulása nagyrészt a gyermekrajzokhoz köthető... ez önmagáért beszél.

2011. nov. 13. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
Kedves utolsó! Köszönöm a véleményedet. Annyit tennék hozzá, hogy a gyermekem részletgazdag rajzaira semmiféle hatással nem voltam, soha nem szóltam bele, hogy mit hogyan rajzol, ez teljesen önállóan alakult ki nála. Ahogy látom a rajzait, napról-napra több rajta a részlet, és én soha nem mondtam neki, hogyha valamit kihagyott volna (pl. nem is olyan régen még ujjak nélküli kezet rajzolt, - azelőtt még kezet sem - kérte hogy én is rajzoljak vele, és én olyan alakot rajzoltam, bár nem vagyok túl tehetséges a rajzban, akinek voltak ujjai, hiszen ez a normális, egy embernek egy kezén van 5 ujja jobb esetben. Nem tettem szóvá, hogy az ő rajzán nincsenek ujjak. De láttam, hogy legközelebb igyekezett ő is ujjakat rajzolni, először persze ormótlan és formátlan, hosszabb volt mint maga a kéz, de most már egész tűrhető alakú. Nagyon szeret rajzolni, sokat rajzol önállóan is, vízfestékkel fest, zsírkrétázik, filctollazik és természetesen ceruzával is rajzol. Soha nem szóltam le, nem szóltam bele a rajzaiba. Ilyet még soha nem hallottam, hogy ez baj lenne, ha egy 5 éves gyerek normálisan rajzol. Ezt nem tudom elfogadni, ne haragudj. Teljesen normális a gyermekem, semmiféle nyomás alatt nem áll, és a fejlesztő játékokat sem úgy gondoltam, hogy "márpedig most leülsz és megcsinálod, ez a feladatod és ha nem sikerül akkor hülye vagy" ERRŐL SZÓ SINCS! Pontosan úgy szeretném, hogy szinte észrevétlenül, segíteni a kis önálló fejlődését. Persze tudom, hogy egy gyermek rajzai sok mindent elárulnak, pl. ha valaki sötét szineket használ, nyomasztóak a képek, az nyilván nem túl jó, de az én gyermekem nem ilyen. Mivel nincs rá oka, nincs rá negatív hatással semmi, nincs itthon veszekedés, hangos szó, az oviban is ügyes, kézműves foglalkozásra is jár, ahol dícsérik a kézügyességét. EGyszerűen csak tehetséges szerintem (édesanyám gyönyörűen tudott rajzolni, talán örökölt valamit a génekben). Tehát ezzel a résszel nem tudok egyetérteni, miért lenne baj, hogy ebben az irányban jól fejlődik. Azért köszönöm a hozzászólásokat, vannak már elképzeléseim hogy mivel tudom majd az érdeklődését felkelteni és a figyelmét lekötni. Üdv mindenkinek.
2011. nov. 13. 12:01
 9/10 A kérdező kommentje:
Még talán annyit: "hol marad a lelkivilága kivetülése?" - ne haragudj, de te mint pedagógus, hogyan kérdezhetsz ilyet? Persze nem ismered a lányomat, én viszont igen. Nem marad sehol: a rajzai tökéletesen tükrözik a kiegyensúlyozott és normális 5 éves lelkivilágát. Miért lenne az törvényszerű, hogy azért mert általában az 5 évesek aránytalanul rajzolnak, neki is úgy kell? Ezt remélem nem gondolod komolyan, hogy ez negatívum. Ezzel messzemenőkig nem értek egyet, bár én nem vagyok pedagógus, "csak" egy édesanya. Nem azt mondom, hogy anatómiai pontossággal rajzol meg egy emberi alakot, természetes hogy néha elcsúsznak az arányok, de az általánosságban elmondható hogy felismerhető, normális alakokat tud rajzolni. És ez nem baj, sőt. Na de most már tényleg befejeztem. :-)
2011. nov. 13. 12:04
 10/10 anonim ***** válasza:

Tudomásul veszem, hogy te részben másképp látod ezt az adott dolgot, mint én. Mindenesetre pár vonatkozásban félreértettél, tisztázzuk, javaslom. :) :

"fejlesztő játékokat sem úgy gondoltam, hogy márpedig most leülsz és megcsinálod, ez a feladatod és ha nem sikerül akkor hülye vagy" - miért, szerinted én erre céloztam? :) Nos, az a meglátásom, hogy ha szelíden, barátságosan végzünk KÖZVETLEN (direkt) fejlesztést, még az is többet árt, mint használ -nyilván nem a barátságosság árt, hanem arra utalok, hogy még az is kevés pozitív ellensúly, MIKÖZBEN közvetlen módon fejlesztünk. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus számos gyermek életútját végigfigyelte, vizsgálta, pl. ovis korától 10 éves koráig; most nem mennék bele az okok részletezésébe, és keveset is tudok az okokról, bár a lényegét igen annak, hogyan került szellemi hátrányba számos gyermek, mire 8-10 éves lett, elsősorban azon okokból, hogy ovis korában direkt módon tanították egyes dolgokra. Hangsúlyozom: a direkt fejlesztés addig káros, míg a gyermek 6-7 éves korba nem ér. Onnantól fokozatosan érdemes "direktbe váltani", bár évről évre lenne ideális, szép lassan, nem úgy, mint az állami suliban. (A Waldorftól példát vehetne az állami oktatás...)

Amit valszeg még félreértettél soraimban: nem annyira azt nehezményezem, hogy mintha nagyon nem stimmelne valami a gyermek megnyilvánulásában (a korábbi leírásodból ítélve), bár ha te inkább a realista vonását veszed észre elsősorban a rajzaiban és azért lelkesedsz, akkor azt kell mondjam, éppen az a vonatkozás nem mutatja a gyermek lelki viharait, örömei kifejeződését, stb, hanem azt neheményez(t)em, hogy milyen az értékrended, nézőpontod az óvodás gyermek manuális készségének megnyilváulására nézve; kifejezetten ezen attitűdödre utalok:

"[...] minden egyre szebb és jobban felismerhető. Teljes emberi alakot rajzol, megfelelő arányokkal [...]"

Én meg leírtam múltkor, hogy nem ettől szép a gyermek rajza, sem lelke.

Az, hogy jó a kézügyessége, hogy részletgazdagok a rajzai, sem múltkor , sem most nem véltem rossz jelnek a személyisége alakulására nézve sem, sőt,a részletgazgadságot múltkor ki is emeltem mint EGYFAJTA pozitívum ( - azért használom az "egyfajta" kifejezést, mert természetesen amely gyerkőc nem részletgazdagon rajzol, az nem zárja ki, hogy ő is spontán módon kifejezi magát, így hát lányod is, meg egy nem részletgazdagon rajzoló gyermek megnyilvánulása mögött is lehet számos pozitív jelleg).

Nem kötelező persze egyetérteni velem, csupán leírtam meglátásaimat. Leírtam azt is, hogy a részletgazdag rajzolás gazdag érzelmi világra szokott utalni, így lányod esetén is, de az az érzésem, mintha valaki mégis terelné őt némileg, a technikai oldal felé, a spontaneitás rovására, ami 8 éves kortól teljesen rendben van egy fokig, de ovis korban kifejezetten káros. És hát nyilván csak abból van lehetőségem kiindulni, amiket megfogalmaztál, hiszen valóban te ismered jól a gyermeked. A "csak"-ot hálisten' idéző jelbe tetted az anyaságod kapcsán, ugyanis ez "nem verseny", hogy ki ért jobban a gyerekekhez. ;) Tisztellek mint anya, és csak ismételni tudom múltkori soraimat, hogy gyermeked iránti figyelmed ezek szerint meg van, ami különösen fontos tényező és egyben pozitívum. :) (Az IRÁNYod, amit némileg javasolnék korrigálni, ha szabad, legalábbis elgondolkodtatni.) Értékelem, hogy igyekszel vele értékesen eltölteni az időt, és hogy szoktatok "szines papírokból alakokat vágni, másik szines papírra felragasztani pl. fát, házat, napocskát, a többit megrajzolja pl. a napocska arcát, az égre madarakat." Ez mind nagyon frankó dolog, hasznosnak vélem a gyermek fejlődésére nézve. Az, hogy az én -és a gyermekpszichológusok- értelmezése(m) szerinti közvetlen fejlesztés -ami 6 év alatt káros, felett pedig fokozatosan bevezetendő- jellemző-e rád, azt nem tudom , csupán felmerült a gyanum, és preventív jelleggel bátorkodtam javasolni a direkt fejlesztés mellőzését. A direkt fejlesztés tehát -ismétlem- olyan hozzáálásra is jellemző, amikor barátságosan bár, de sajnos öncélúan alkalmazunk eszközöket és módszereket a gyermek fejlődése érdekében. Mondom, nem tudom, ez akár csak egy kis mértékben is jellemző-e rád, de javaslom továbbra is mellőzni, ha eddig is mellőzted. :) Konkrét példa a direkt fejlesztésre mint -6 év alattiakra nézve- hibás hozzáálásra: rengeteg példát olvastam példának okáért ezen a fórumon szülőktől, az egyiket megemlítem: játékosan, barátságosan bár, de "játékos tanulás", avagy "tanulós játék" formájában (brrr, ettől kiráz a hideg, elnézést, és remélem, nem erősíted ezek táborát, ha meg igen, semmi baj, javaslok hozzáállást váltani) például visszakérdezi az ovistól a színeket a szülő: "Kicsim, nézd csak, hű, de sok szép játékkocka, gyere , építünk, NA, MIYLEN SZÍNŰ EZ? IIIGEN, KÉÉÉÉK, jaj de ügyes vagy... :) ... és eeez? :)"... a barátságos hangnem oké -amennyiben őszinte-, a lényeg meg borzalom, a hosszú távú hatása is... vagy pl ez szintén problémás konkrét eset: "gyere, számoljuk csak meg ezeket a kockákat :) eeegy..."... erre az ovis folytatja a számolást, majd a végén megdícsérik.

Csak annyit a hasznos, működő ebbéli hozzáállásról most, hogy javaslom mindenkinek, akire eddig nem volt jellemző, hogy _észrevétlenül_ építse be a fejlesztést, tehát a hangsúly az ÉSZREVÉTLENÜL-ön van. A kisgyermek ugyanis látens (rejtett) módon tanul, nem úgy, hogy "szájbarágják neki", mint majd később a suliban. Kivételt képeznek a hétköznapi rutinfeladatok egy része, valamint a veszélhelyzetekre való előzetes figyelemfelhívás.

Nem okoskodni akarok, hanem elszomorít a rengeteg hibás példa, melyeket szülőktől hallok, és a kisgyermekek jövője érdekében írtam a direkt fejlesztés kisgyermekkori hátrányáról, és a helyes hozzáállásról e téren. Köszönöm a figyelmet.

A kedves kérdező leírásából kevés problémásat találtam, és úgy gondolomm, hasznos volt segítőleg ellenvéleményt írnom AZON NÉHÁNY momentumról.

Elnézést, ha maradt pár mellégépelésem. További -őszintén- kellemes és építő jellegű gyermeknevelést kívánok neked, és mindenkinek, aki gyerkőccel foglakozik. :)

2011. nov. 14. 14:45
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!