Kedves Anyukák! Erről mit gondoltok? Járatnátok ilyen helyre a gyereketeket? Hosszú, de tanulságos.
Mindig az volt az álmom, hogy tanító vagy óvónő legyek és kisgyerekekkel foglalkozzam. Sajnos nem volt jó a kapcsolatom a szüleimmel, 18 évesen el kellett költöznöm, de nem volt hová, munka mellett meg nem tudtam volna rendesen tanulni, a levelezőre pedig nem volt pénzem.
Lényeg a lényeg, ezt az álmomat egy időre fel kellett hogy adjam, ezért úgy döntöttem, külföldre megyek, hogy világot lássak és nyelvet tanuljak - egyúttal gyerekekkel foglalkozhassak, így lettem au pair (bentlakásos bébiszitter). 9 évig au pairkedtem 6 különböző családnál, 5 országban, újszülöttől 10 éves korig mindenféle "gyerekem" volt.
Mikor novemberben betöltöttem a 27-et, még mindig au pair voltam, nem kerestem magam halálra, de végülis szállásom, ellátásom volt. Megismerkedtem egy férfival, akivel elhatároztuk, hogy összeköltözünk. Ezért én elkezdtem "rendes" munkákat keresni itt, hogy egyrészt ne kelljen napi 12 órában dolgoznom kevés pénzért, másrészt majdnem 10 év után ideje továbblépni.
Beadtam sok bölcsödébe, oviba a jelentkezésemet. Tudtam, hogy nincs képzettségem, de tapasztalatom van, nyelvtudásom szintén (ami fontos, mert ez egy multikulti ország + ahova jelentkeztem többnyire nemzetközi ovik voltak). 2-3 helyről elutasítottak, de 2 hete sikerült!!! Felvettek óvónőnek egy nemzetközi óvodába! :) Ez az első hetem, nagyon élvezem, most "gyakorlok", szeptembertől egy másik oviba helyeznek át és saját csoportom lesz!!
Az otthoniak ezen csodálkoznak, hogy hogyan dolgozhatok én végzettség nélkül. De ha megnézzük, otthon bár mindenkitől elvárják a papírt, sok diplomás óvónő nem való a pályára. Itt pedig inkább azt mérték fel, hogy mennyire tudok bánni a gyerekekkel, milyen a kreativitásom, beszéltek a volt munkaadóimmal stb.
Ti vinnétek olyan helyre a gyereketek, ahol az óvónő nem szakképzett pedagógus?
NEM
Mert az ovónőnek nem csak bébiszitteri feladatai vannak, hanem komoly pedagógiai szerepe is.
Sok országban viszont elég, ha vigyáznak a gyerekre az oviban, de nálunk iskolaelőkészítőként funkcionál. Valahol ez külön van. NEm örülnék, ahogy annak sem, ha valaki tanári végzettségnélkül tanítána általános iskolában. Hiszen ugyanolyan pedagógusokról beszélünk.
Szerintem egy pedagógus nem attól lesz jó szakember, mert van róla papírja. Sajnos manapság az óvónői és a tanítói szakot legtöbbször azok "választják", akik már nem fértek be komolyabb szakokra vagy úgy gondolják, kell a diploma, ehhez ezek a szakok is megfelelnek (mint régen a népművelés szak). Bekerül mindenki, akinek két keze, két lába van és nem teljesen süket.. Aztán valahogy eljutnak az államvizsgáig is, ahol átlökik... Persze, tisztelet a kivételnek! Sajnos az én tapasztalatom ez :((
Én anno óvónői szakközépben végeztem, utána jelentkeztem főiskolára is, de mivel találtam így is munkát, végül nem mentem. Kicsi gyerekkorom óta az volt az álmom, hogy gyerekekkel foglalkozom majd... ekkor teljesült. Majd megszülettek az enyémek, évekig itthon voltam, míg aztán megszűnt az állásom. Közben elkezdtem a fősulit, de abbamaradt.. De a tanítóképzőt elvégeztem. Van tanítói diplomám, álmom, hogy végre dolgozhassak... Csak sajnos sokszor bár kiírnak 1-1 pályázatot, azokat veszik fel, akinek hátszele van... Az affinitás nem számít... Pedig hány tanító, óvónő jobb lenne, ha keresne számára testhezálló munkát... Többször beszélgettünk már ismerős anyukákkal, hogy bizonyos időnként nem ártana, ha megnéznék, oda való-e még az a pedagógus a kicsik közé vagy jobb lenne, ha váltana... Mondjuk 5 évenként... Mert ugye ez a munka nem fizikálisan megterhelő, hanem szellemileg és mentálisan.. Amikor az idegrendszer már nem úgy reagál, az ember nem tud váltani, új módszereket beépíteni a munkájába, akkor érdemes lenne elgondolkodni a váltáson..
És igen, én adnám nem diplomás kezébe is a gyerekemet, mert tudom, nem ezen múlik, hanem a megfelelő hozzáálláson, a gyermekszereteten, a személyiségen :)
Szia!
Lehet,hogy nem fogsz örülni a válaszomnak de nem bántani akarlak.Én is nagyon szerettem a gyerekeket,egyetem előtt én is dolgoztam DADUSként egy oviban.De!
Bébiszitternek,alkalmi felvigyázónak szerintem sem a végzettség a fontos,hanem a rátermettség.Erre abszolút nem kérnék én sem papírt senkitől.De óvónőnek mindenképp!Az nem válasz nekem,hogy soknak akinek papírja van nincs hozzá érzéke és nem odavaló.Az IS probléma de ettől még az általad felvetett IS az!Épp ezért amennyire lehet az előbbit is próbálják a szülők kiküszöbölni(nyílt napok,ismerős ajánlása,személyes benyomások után választunk ovit),így én azt is kizárnám,hogy ne legyen végzettsége az "óvónőnek".
Mert az óvodának pl. az iskolára is fel kell készíteni a gyereket(ehhez ismerni kell/ene az egyes életkorok jellemzőit,hogy mikor milyen eszközökkel lehet a legjobb eredményt elérni),de ugyanakkor érteni kell az egyes nevelési problémák megoldásához.És ilyenkor,hogy pl. egy gyerek viselkedési,nevelési dolgaiban tanácsot tudj adni a szülőnek,háttértudás kell!Lehet ezt ösztönösen is kitalálni de ezt én szülőként is meg tudom tenni vagy barátnőkkel,rokonokkal megbeszélve,akkor miről beszéljek az "óvónővel"?Kitől kérjek tanácsot?
Tehát én nem adnám olyan oviba a gyerekeimet ahol ilyen az "óvónő",de ettől persze olyanba sem ahol a szakképzett személyzet nem megfelelő.
Ja! Igen, az óvoda nem csupán gyermekmegőrző. És valóban: megalapozott módszertani ismeretekre lenne szükség... csakhogy sajnos ez akkor, mikor valaki épp, hogy átmegy a szakmai vizsgáin, korán sincs meg. Az meg, hogy egy diplomát kapó óvónő-jelölt a 3 év alatt alig van csoportban, alig van kapcsolata a gyerekekkel, elszomorító.. Épp így a tanítók is. Mi az a néhány hét amit hospitálással és foglalkozások tartásával vagy tanítással töltenek? Semmi.. Régen mi a képzőben hetente 1 napot töltöttünk az oviban, minden 3. héten foglalkozást vezettünk, stb. Pedig ez "csak" középiskola volt...
Igen, az lenne a cél, hogy a főiskoláról kikerülők fel legyenek vértezve a szakma alapvető ismeretével, ismerjék a pszichológia, pedagógia kisgyermekekre vonatkozó részeit, ennek ismeretében használják a különböző módszertanokban tanultakat a didaktikáról nem is beszélve... De sajnos erről legtöbb esetben szó sem lehet, mert a kikerülők nagy része ezeket nem tudja...
Megértem mindenki válaszát, abszolút.
Egyébként nem Magyarországon dolgozom, hanem külföldön, az ovi itt 3,5 éves korig tart, ennyi idős a legidősebb gyerekünk. Játékon és mozgáson kívül kreatív foglalkozásokat csinálunk, illetve nyelvi fejlesztés zajlik, de abban az óvónő csak asszisztál, részt vesz a folyamatban, de nem tanít, ezekre az alkalmakra külön tanárnő jön.
Első vagyok
Akkor ez nem óvoda, hanem bölcsöde. Az tart Magyarországon 3,5 éves korig. Jól taníthatod a nyelveket is, ha az alapvető szavak jelentésével sem vagy tisztában. Bölcsöde 3,5 éves korig, óvoda 3-6 éves gyerekeknek van, ami iskolaelőkészítő is egyben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!