Szerintetek gond, hogy minden játékot megveszek a gyerekemnek?
Most 2.5 éves, kislány. Az elején még nem nagyon vettem játékot neki, de aztán rákaptam. Konkrétan ami megtetszik, merr úgy gondolom, hogy jó lenne neki, azt megveszem.
Van a szobájában egy kis polca, azon vannak a játékai és alkalmanként cserélem neki, a többi el van téve. Szóval nincs mindig elől minden, csak ami épp aktuális. Ha egy ideje nem játszik valamivel, akkor elrakom, teszek helyette mást. Amivel sokat játszik, azt nem rakom el.
Egy példa: 1 éves kora körül volt egy formaillesztő játéka, amiben csak 3 kör volt. Amikor az ügyesen ment neki, kicseréltem olyanra, hogy kör-háromszög - négyzet. Utána az is ment, kapott olyat, amin 5 szimbólum volt amik kisebbek.
Szóval nagyon sok játéka van, de csak kevés van neki elől.
1 éves kora körül, mikor berobbant h minden érdekli én is sokat vettem. Akkor jött a szerepjátékos játékok tömkelege: orvos táska, főzés, szerszám.
Egyszerű 2 elemes puzzle, kockák, autók minden mennyiségben.
Később könyvet vettem sokszor csak úgy, amikor rákapott.
Szerintem amíg fel nem telítődik játékkal a lakás ez van, aztán 4 éves kora körültől egy szülinapra 2 játék egy 2 könyv elég volt neki. Karácsonykor is sokszor van h ki se bontja, mert az első játék leköti. Mióta nagyobb figyelembe veszem h akkor játszik és örül, ha egy max 3 játékot kap.
Rokoni ünnepeken nehéz kivitelezni, de magunk + nagyszülők ezt jól kezeljük már
Szerintem tökéletes ahogy csinálod.
De ez az, "olyat veszek ami fejleszti".. Minden fejleszti..
A 200ftos piacos kisautó is, ugyanis utána történeteket talál ki hozzá, az utas szőnyegen megáll vele a lámpánál, kommentálja stb.. Mindennel tanulnak a gyerekek és kreatívabbak is lesznek.
Kérdező, a példád jó, viszont a játékszer jellege nagyon nem mindegy, erre hegyezném ki a hangsúlyt a kérdésed kapcsán. Ugyanis 6 éves kor előtt az igergazdag (de nem túligerlő) környezeti hatások fontosak, ám az egyszerűbb, ingerszegényebb játékszerek azok, amelyek kifejezetten fejlesztőek még, szemben a "cicomás" játékokkal. Mondom, 6 éves kor előtt érvényes. Ilyen és sok más szempontból a 6. életév átmenetet képez.
Az említett időszakra azért hangsúlyozom a relatíve ingerszegény, egyszerű, csupasz játékszereket, mert a képzelet, fantázia kifejezése nagyon fontos tényező ekkor, főként az érzelmek feldolgozásában és a környezet, a világ megismerésének feldolgozási folyamataiban (elaboráció), amire -megfelelő körülmények esetén- spontán és jól képes a ksigyermek.
Ha ellenben túlzottan részletgazdag a játékszer (pl barbie baba, vagy pl részletesen kidolgozott játékvár stb), akkor azáltal lustább lesz a képzeletét használni.
Márpedig a képzelet spontán, ösztönös alkalmazása az egyik kulcsa a világ megismerő folyamatainak és az érzelmei feldolgozásának.
Tehát amit írtál, jónak tűnik, csak tartsd mindig szem előtt a játékszer egyszerűségét, amíg 6 éves nem lesz. Egyébként a valódi waldorf óvodákban is lényeges szempont és így is járnak el.
Konkrét jó példák 6 éves korig (utána is oké, de onnantól már lehet részletgazdagabb játékszert is a kezükbe adni), tehát jó példák az egyszerű játékszerekre :
fakockák, gyurma, papírlap (hajtogatni, gyűrögetni, galacsint készíteni belőle, rajzolni rá), rajzeszközök, rongybaba, fűzős játék, hétköznapi kellékek mint egyszerű és érdekes, színes gombok ("kincsek"), szék, asztal (igen, ezekkel is szeretnek játszani még ovisok is, pl széket összetolnak, mert elképzelik, hogy az a vonat, stb), és így tovább, tehát ovis korban konstruáló játékok is, 2 évesnek duplo, 4 éves kortól lego, meg amit te is említettél, kérdező (formaillesztők, formabedobók).
A játékszerek mellett az egyszerű, érzelmeket megélő játékmódok is fontosak, tehát vedd ölbe, ha jó érzéssel tölti el a gyermeket, egy halom ölbéli játék van pl höcögtetők, kéz-simizők, arc-simizős (Kerekecske-gombocska, vagy Áspis-kerekes, vagy pl Hej Buda, stb), gyerekdalok, fogúcska, bújócska stb.
Azt megírták a többiek és nem részletezem, hogy ha követelőzik egy kisgyermek, akkor a vágyainak értelmes korlátot kell szabni következetesen de kompromisszummal, tehát mindig hangsúlyozni kell számára örömmel, oldott, szeretetteli légkörben, hogy mi mindennel játszhat, mi mindent megtehet, vsizont amit meg nem tehet meg, azt nem szabad és kész. Meg amit nem kap meg, azt nem kap meg.
Hozzáteszem, 3 éves kor előtt a magyarázatot nemigen értik a gyerekek. De a 3.életévtől már az egyszerű magyarázatot megértik az ő nyelvezetükön.
1-es vagyok. Lányom kedvenc játéka jelenleg három összetolt tégla az udvaron, az a vonat, ráül, mögé kell ülni, és megyünk Kanizsára. Múltkor be kellett az etetőszék mögé ülnünk a székekkel, mert akkor éppen az volt a vonat. :d hihetetlen, hogy milyen képzelőerejük van.
Pl teázni egyáltalán nem kell rendes teáscsésze: összerak 3 legot, és nyújtja nekem, hogy hozott kávét. :)))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!